Inlägg från: MILF |Visa alla inlägg
  • MILF

Nu får det vara nog!!!

Okej, sköldkörtelarna är inte små, dom funkar dåligt.

Medellivslängden för personer med DS är väl runt 60 år (57 enligt de flesta källor). Något mindre än de flesta utan DS alltså.

Om barn med DS kan leva ett värdigt liv, är något för alla att avgöra envar. Jag tycker det, du tycker säkerligen det, men X kanske inte tycker det.

Tungan på barn med DS är inte stor (eller större än på andra), men det kan se ut som det pga den låga muskelspänninhemn i tungan (som gör att den faller ut). En annan orsak till att tungan kan se stor ut är pga att gommen är så trång att tungan inte får plats i munnen.

Ungefär hälften av dem med DS har normal infektionskänslighet.
    1/4 av barnen med DS har fler förkylningar och andra infektioner än normalt. 1/4 har med bakterieinfektioner, såsom öroninflammtion än normalt. En anledning till att den fjärdedelen oftare har öroninflammation är att örontrumpeten är trängre än vanligt, samt mer långdragna.

Lefo skrev tidigare i tråden:
    Att sköldkörtlarna är för små, att medellivslängden är låg, att man med DS inte kan leva ett värdigt liv, att personer med DS har stora tungor, att DS barn har mer öroninflammation och mycket mer som är osant. Sedan att personer inte vill ha barn med DS är en sak men varför måste en del av dem argumentera sitt nej till DS barn med osanning?

• MILF

Skriv bara vilken siffra/länk du menar:

1. www.familjeliv.se/Forum-5-74/m28462339.html

2. www.familjeliv.se/Forum-5-74/m28372713.html

Kan ju tillägga att DS-mammor förekommer i alla dessa trådar, vilket dom har rätt att göra.
    Precis som jag har rätt att vara i den här tråden.

Vill man bara ha ryggdunkningar kan man söka sig till ställen ställen än forumet.

tretösersmamsen skrev 2008-01-05 16:56:02 följande:
    Nej, men hur svårt kan det vara att kika in på Etik-snacket tråden håller ju till i toppskiktet.Jag vidhåller att det inte är riktigt att länka den tråden här.
  • MILF

Ja och det kanske är därför andra väljer att abortera ett sådant barn.

Vi har dock tidigare fått höra att det absolut inte är någon skillnad.

tretösersmamsen skrev 2008-01-05 17:05:21 följande:
    Alla håller inte med om att DS är extra mycket mys. DS är jäkligt mycket arbete också ska jag säga. Det är förmodligen därför de flesta DS-föräldrar blir så enormt stolta över sina barns framsteg. De vet hur mycket jobb som ligger bakom.
  • MILF

Ja exakt.

tretösersmamsen skrev 2008-01-05 17:15:09 följande:
    Ja du lyckades hitta det andra och länka. Var och en väljer ju vad man vill läsa och skriva. Blir man väldigt upprörd så kan man alltid avstå.
  • MILF

Givetvis skulle jag respektera din dotter om jag skulle träffa henne. Jag hade varit som jag är mot alla barn jag träffar.

Men, jag vet ändå inte om jag vill ha ett barn med DS.

tretösersmamsen skrev 2008-01-05 17:25:43 följande:
    Jag kan säga så här. Det är en massa jobb, det kan vara en massa sjukdomar på vägen, vi tillhör dom som haft det. Men det är också en massa kärlek och värme och man har ett barn som ger så otroligt mycket till många människor. Det är faktiskt svårt att förklara riktigt hur det är. Sen vill jag att andra ska respektera min dotter. Sen kan det se väldigt olika ut hur "duktiga" barnen är så klart och vad de klarar av. Har man barn som klarar av det andra kan så självklart vill man tala om det.
  • MILF

Ja det kanske dom gör, och det gäller ju alla som gör abort.
    Men som tur är så får man ju välja själv.

tretösersmamsen skrev 2008-01-05 17:34:33 följande:
    Ja vad bra. Och jag kan respektera dom som inte vill ha barn med ds. Men jag kan också tycka att dom faktiskt missar en del härliga saker också.
  • MILF

Ja det kanske dom gör, och det gäller ju alla som gör abort.
    Men som tur är så får man ju välja själv.

tretösersmamsen skrev 2008-01-05 17:34:33 följande:
    Ja vad bra. Och jag kan respektera dom som inte vill ha barn med ds. Men jag kan också tycka att dom faktiskt missar en del härliga saker också.
  • MILF

Har jag skrivit att det är fel för det första? Som sagt, alla har rätt att skriva i vilken tråd som helst i det här forumet, så länge man håller dig till topic.

Jag är både trevlig och saklig i mina inlägg. Eller, tycker du annorlunda? Jag ger beröm och säger min åsikt. Ser jag en gullig flicka eller pojke så säger jag det, oavsett om barnet har DS eller inte.

Jag är som sagt för abort, oavsett vad det är för barn man aborterar.

Jag tvivlar inte på att någon i den här tråden älskar sina barn. Det är för mig självklart.

Vem har sagt något om barnens framsteg? Givetvis är man stolt över sitt barn. Det är jag över mitt barn med. Men jag kan inte kräva att andra ska vara det.

Sista meningarna behövs egentligen inte kommenteras, för det var där du tydligen ville lägga ribban.

thj skrev 2008-01-05 17:30:18 följande:
    Men vad är det för fel att vara trevlig och ge en ryggdunk då?
    Vad driver dem som är för DS abort att uppsöka trådarna med DS mammor?
    Kan ni verkligen inte förstå att det sårar dem..De älskar alla sina barn lika mycket som ni älskar era barn..
    Skulle inte ni försvara och glädjas åt ditt barns framsteg?
    Låt oss ense att hårda ord och avsiktligt såra varandra är väl egentligen en dålig egenskap.Och som jag förstår så ska allt som inte är perfekt bort..Så bums bort med dessasaker nu..
  • MILF

Så det enda jag skriver är fördomar?
    Förklara dig gärna, för detta kan bli intressant.

För övrigt så var svaret ironiskt. Vi får vara i vilken tråd vi vill i detta forum. Eller hur?

mammapuh skrev 2008-01-05 18:02:54 följande:
    Ja det blir ju en diskussion som inte lär bli så lång. När ni har skrivit om alla fördomar som finns så finns det inte mer att säga. Lovar att hålla mig ifrån tråden!
  • MILF

Hur skall ni ha det? Ena sekunden är vissa av er sura för att någon här uppgett felaktig fakta. Nästa sekund blir ni sura för att vi uppger rätt fakta.

• MILF

Nej, jag vet att du inte skrivit att faktan vi återgett är felaktig, men andra har gjort det. Därav orden NI. Eller citerade jag ditt inlägg?

Då kanske trådstartaren får tänka efter nästan gång hon skall posta en ny tråd som är öppen för diskussion. Hur tusan ska vi veta vilken trådstartare som inte vill diskutera ett ämne?

Hittar du inga positiva inlägg om DS så kanske du bör läsa om tråden? Jag hade både gett beröm och jag vet att andra här (t ex Frantic) betonat att dom inte kommer att göra abort, men att dom är glada att den fria aborten finns.

calistra skrev 2008-01-07 15:26:09 följande:
    Jag har inte sagt ngt om den fakta ni/du har angett nu senast är felaktig och sen du får gärna kalla mig för du. Jag menar bara att den diskution det har blivit i denna tråden var inte meningen av trådstartaren att det skulle bli. Tycker detta är orättvist.Men det känns bara att ni vill punktera hur dåligt det är med ds jag har inte läst ett ända positivt om DS från er. Ni ser verkligen bara det negativa. Det finns så mycket underbart!!!!Men det vill ni tydligen inte se.
  • MILF

Myrtille citerade bara delar ur en text på internet som någon annan redan citerat. Den första personen som citerade glömde att ta med en rätt viktig sak i ämnet som just nu diskuteras.

Så halva internet smutskastar er? Låt då bli datorn.

calistra skrev 2008-01-07 15:03:50 följande:
    Allt detta ni sitter och citerar vidare kan vi ta reda på själva i litteratur eller på nätet!
    Men vi blir så upprörda när många smutskastar DS på detta vis.
  • MILF

*vinkar til Calistra*

Ha ett gott nytt år, du och din familj.

• MILF

Spelar det stor roll vad Myrtille skrev i sitt första inlägg då hon skrivit vad det menades med det inlägget?

• MILF

Jodå, många -och inte bara de om DS.

tristania skrev 2008-01-07 20:50:40 följande:
    Aldrig har väl en tråd varit så  här lång som denna...?
  • MILF

Så för att ni har olika uppfattningar av vad ett ord har för mening så är Myrtille inte läkare?
    Nu hänger jag inte med...

Är inte det här en petitess?

anne h skrev 2008-01-07 21:23:02 följande:

eh.. Nej??Det trodde jag naturligtvis att du visste, så läkare du är..!?
  • MILF

1. Känns som om det är häxjakt på att dessa liv ska bort?
    Varför?
    -Gör du som du vill så göra jag som jag vill. Med fri abort menas just FRI abort.

2. Är det, det värsta man kan få som förälder? Ett barn med DS??
    Känns som våra barn hamnar längst ner på listan över det värsta man kan få..
    -Nej, det behöver inte betyda att det är det värsta man kan få.
    Du har nog rätt att det för kan ligga längst ner på listan. Det gör det för mig i alla fall. Högst upp på listan över foster jag inte vill behålla är foster som dör i magen eller vid födseln. Foster som det inte är menade att leva.

3. Ska det sluta med att det inte kommer att finnas nåt mer barn med DS?
    -Det tvivlar jag starkt på. Inte alla väljer abort, inte ens i Danmark.

4. Jag känner mig förtvivlad och ledsen över att läsa om allt detta..
    -Försök tänka på att det inte är ditt barn folk vill ta bort. Dom tar bort sitt eget foster. Som skrivet många gånger i tråden. X är inte DS, X är X.

5. Ska alla barn vara perfekta eller?
    -Vad menar du med perfekt? Utan extra kromosomer? Det som hör till normen?

6. Ska vi börja bestämma hur de ska se ut oxå?
    -Är det enda som skiljer mitt barn som inte har DS med ditt barn som har DS utseendet? Om nej, så är det skiljda diskussioner.

• MILF

Som sagt, jag hänger inte riktigt med. Hela diskussionen känns... onödig.

anne h skrev 2008-01-07 21:35:40 följande:

Var i hela friden har jag sagt hon inte är läkare?
  • MILF

Ja den låg under barn/funktionshinder, men med tydligt etiska frågor. Därför flyttades den till etik.

anne h skrev 2008-02-01 15:06:36 följande:

Svar på tråden Nu får det vara nog!!!