• inoka

Göteborgs Posten idag!!

Nu har gp kommit ut med ytterligare en artikel om utlansfödda adoptivbarn och jag är lite nyfiken på om ngn har erfarenhet..
    De skrev att adoptivbarn födda utomlands löper större risk att utveckla shitzofreni (ja jag vet att de e felstavat :)
    Så nu löper vi större risk för det och för ett par år sen var det ett himla rabalder om att vi hade svårare för att lära oss det svenska språkets grunder och att vi inte hade så lätt att anpassa oss till det svenska samhället.
    OCH det stämmer säkert på en del. En vän till mej adopterad från korea hade både psykiska problem och svårt att känna sig "hemma" i sverige. Han tog livet av sig för 3 år sen men över lag tror jag endå att de flesta adoptivbarn mår bra och att det inte stämmer in.
    Eller???

Bara nyfiken på vad ni andra tror och tycker :)

Ha en bra dag!!!

Inoka

• Svar på tråden Göteborgs Posten idag!!
  • mammatillvictor

Jag tar detta med en nypa salt, precis som det flesta andra liknande undersökningar kring detta. Vi adopterade löper ju större risker med allt, sjukdomar och tillstånd, vi är mer självmordsbenägna också ju. Så det är bara att lägga schizofreni på listan också nu....

• Angla

Fast egentlige nså är det väl ändå inte så mycket att bli upprörd över all forskning hänvisar ju till en grupp människor som har en gemensam faktor men för övrigt kanske inget annat.

Angla - mamma bortom molnen
  • mammatillvictor
    Angla skrev 2007-12-07 10:46:58 följande:
    Fast egentlige nså är det väl ändå inte så mycket att bli upprörd över all forskning hänvisar ju till en grupp människor som har en gemensam faktor men för övrigt kanske inget annat.
    Vem blir upprörd? Inte jag i alla fall.....
  • Angla
    Vietnammamma skrev 2007-12-07 11:02:38 följande:
    Vem blir upprörd? Inte jag i alla fall.....
    Ääää nä sa ja gatt det var du eller? Fundersam

TS upplevs däremot lite upprörd pga vissa ordval så som rabalder och gubben hon valde till sitt inlägg (den lilla röda).
    Angla - mamma bortom molnen
  • mammatillvictor
    Angla skrev 2007-12-07 11:04:32 följande:
    Ääää nä sa ja gatt det var du eller? TS upplevs däremot lite upprörd pga vissa ordval så som rabalder och gubben hon valde till sitt inlägg (den lilla röda).
    Nä, det sade du inte, därav min fråga. Ok, det var ts du upplevde som upprörd. Förstår.
  • inoka

Angla: Nu får du nog lugna ner dej lite...*S*
    Jag är inte ett dugg upprörd. Däremot är jag tyvärr smärtsamt medveten om att det faktiskt är de som mår skit över att de är adopterade. Jag hör inte till dem dock men när man läser sånt i tidningen drar de oss alla över samma kam..tyvärr.
    Ofta jag fått frågan när jag gick i skolan att jag ska må dåligt för jag är adopterad och jag ska prata sämre svenska än vanliga svenssons. Men jag kom ju hit när jag var liten och vet inte ngt annat. Sen att jag valt att jobba utomlands och kan tamil är det många som tror att jag har lättare för därför det "ligger i blodet"
    Jag ser det som att jag har väldigt lätt för olika språk eftersom jag kan rätt många :)

• inoka

Förresten är den lilla gubben inte den arga utan den som ser förvånad ut :) I alla fall ser jag det..sen hur vissa tolkar den är ju en "smaksak"

• KimKatt

I boken Längtansbarnen finns det med lite kring detta. Det man säger är att många adoptivbarn får problem men att adoptivföräldrar många gånger är mer observanta och därför ser till att barnen får den hjälp som behöver. Men jag vet inte om jag köper det där med att a-barn skulle löpa större risk att utveckla ex schizofreni. Är inte det dessutom en sjukdom som är genetisk? Och med tanke på hur många människor som insjuknar, vad är det som talar för att det skulle vara fler a-barn? /Kim.

• inoka

KimKatt: Det var en forskning de gjort i dannmark och som de gjort på danskar födda 1971-1991. De utlansfödda danskarna var överrepresenterade bland de 4.600 som fick sjukdomen.
    Tror mer det är en olycklig slump som gjorts att det är mer adoptivbarn som fått det.

• lightswillguideyouhome

Kimkatt: Schitzofreni kan vara ärftligt, men finns i olika typer. Du har alltså lika stor chans om inte större chans att utveckla schitzofreni utan genetiska faktorer.

Svar på tråden Göteborgs Posten idag!!