Inlägg från: mammatillvictor |Visa alla inlägg
  • mammatillvictor

Göteborgs Posten idag!!

Jag tar detta med en nypa salt, precis som det flesta andra liknande undersökningar kring detta. Vi adopterade löper ju större risker med allt, sjukdomar och tillstånd, vi är mer självmordsbenägna också ju. Så det är bara att lägga schizofreni på listan också nu....

• mammatillvictor
    Angla skrev 2007-12-07 10:46:58 följande:
    Fast egentlige nså är det väl ändå inte så mycket att bli upprörd över all forskning hänvisar ju till en grupp människor som har en gemensam faktor men för övrigt kanske inget annat.
    Vem blir upprörd? Inte jag i alla fall.....
  • mammatillvictor
    Angla skrev 2007-12-07 11:04:32 följande:
    Ääää nä sa ja gatt det var du eller? TS upplevs däremot lite upprörd pga vissa ordval så som rabalder och gubben hon valde till sitt inlägg (den lilla röda).
    Nä, det sade du inte, därav min fråga. Ok, det var ts du upplevde som upprörd. Förstår.
  • mammatillvictor
    KimKatt skrev 2007-12-07 14:39:18 följande:
    Mycket klokt sagt Vietnammamma.
  • mammatillvictor

Man ska vara skeptisk till forskning och ínte köpa allt rätt av, även om forskare har fina diplom på väggen och psykologer likaså så ska man inte som den lilla människan köpa allt rätt av, tycker man ska ifrågasätta och tänka själv också.

• mammatillvictor

jag jobbar inom psyk och även patienter med schizofreni, jag pratade om detta med överläkaren där som i princip skakade på huvudet som kommentar efter att ha läst tidningen....

• mammatillvictor
    inoka skrev 2007-12-08 10:25:30 följande:
    Vietnammamma: Då kanske du vet bättre om sjukdomen är ärftlig eller ej..det kom upp i början av tråden :) Jag har inte läst så mkt om just denna sjukdom då jag mest jobbar med dementsjukdomar. Men det skulle vara intressant att veta. Alla säger olika. Jag har skrivit en insändare en gång för flera år sen till gp när jag blev lite "idiotförklarad" i gymnasiet eftersom läraren där i etiklektionen hade uppe alla hemska skador adoptivbarn kunde få. Jag kontrade med att det rörde sig om en bråkdel av alla barn som kommer hit men hon sa att enligt all forskning hon läst så hade nästan alla ngt problem att tampas med. Just då letade jag rätt mkt efter mina biologiska föräldrar och det tog hon som att jag sökte efter en identitet utan att fråga mej om anledningen till varför jag sökte. Jag pratade dålig svenska (pratar rätt grov ömål) och därför anses inte det som den fina rikssvenskan och det hade med min adoption att göra. Jag har levt väldigt skyddat här ute på öarna då jag var bland de första som blev adopterad och inte förens jag börja gymnasiet i skolan såg jag hur en del tänkte om oss. Jag kan bara se till mej själv och jag mår hur bra som helst men jag har bra föräldrar som alltid stöttat mej i allt jag fått för mej att göra.Jag hoppas aldrig att adoptionerna minskar för att folk läser strunt i tidningarna om hur vi "ska" vara och hur "skadade" vi kan bli. Däremot skulle jag önska att adoptionerna skulle öka från både sri lanka och Indien men det är ju bara en ren önskan från mej som jobbat i båda länderna och sett alla dessa ensamma barn som behöver ett kärleksfullt hem :)
    Usch, vad jobbigt för dig att ha en sån lärare! Ja, det är ju så att schizofreni är ärftligt och vad gäller adoptivbarn som i de flesta fall inte vet vad de bär för genetiska ärftliga sjukdomar och som levt ett fattigt och ohälsosamt liv den första tiden i livet så visst kan detta innebära att man kan utlösa en psykos eller schizofreni, det ser de ju på de som har det på vår mottagning att det deras föräldrar eller någon av dem också har sjukdomen etc och eller så har uppväxten varit minst sagt ohälsosam. Men på den mottagningen som jag jobbar på så tror jag inte att det finns någon patient där som är adopterad som har den diagnosen. Jag har ingen statistik att komma med alls.
Svar på tråden Göteborgs Posten idag!!