• inoka

Göteborgs Posten idag!!

Nu har gp kommit ut med ytterligare en artikel om utlansfödda adoptivbarn och jag är lite nyfiken på om ngn har erfarenhet..
    De skrev att adoptivbarn födda utomlands löper större risk att utveckla shitzofreni (ja jag vet att de e felstavat :)
    Så nu löper vi större risk för det och för ett par år sen var det ett himla rabalder om att vi hade svårare för att lära oss det svenska språkets grunder och att vi inte hade så lätt att anpassa oss till det svenska samhället.
    OCH det stämmer säkert på en del. En vän till mej adopterad från korea hade både psykiska problem och svårt att känna sig "hemma" i sverige. Han tog livet av sig för 3 år sen men över lag tror jag endå att de flesta adoptivbarn mår bra och att det inte stämmer in.
    Eller???

Bara nyfiken på vad ni andra tror och tycker :)

Ha en bra dag!!!

Inoka

• Svar på tråden Göteborgs Posten idag!!
  • inoka

Angla: Nu får du nog lugna ner dej lite...*S*
    Jag är inte ett dugg upprörd. Däremot är jag tyvärr smärtsamt medveten om att det faktiskt är de som mår skit över att de är adopterade. Jag hör inte till dem dock men när man läser sånt i tidningen drar de oss alla över samma kam..tyvärr.
    Ofta jag fått frågan när jag gick i skolan att jag ska må dåligt för jag är adopterad och jag ska prata sämre svenska än vanliga svenssons. Men jag kom ju hit när jag var liten och vet inte ngt annat. Sen att jag valt att jobba utomlands och kan tamil är det många som tror att jag har lättare för därför det "ligger i blodet"
    Jag ser det som att jag har väldigt lätt för olika språk eftersom jag kan rätt många :)

• inoka

Förresten är den lilla gubben inte den arga utan den som ser förvånad ut :) I alla fall ser jag det..sen hur vissa tolkar den är ju en "smaksak"

• inoka

KimKatt: Det var en forskning de gjort i dannmark och som de gjort på danskar födda 1971-1991. De utlansfödda danskarna var överrepresenterade bland de 4.600 som fick sjukdomen.
    Tror mer det är en olycklig slump som gjorts att det är mer adoptivbarn som fått det.

• inoka

KimKatt: den borde stå i gp på nätet. Det är ingen jätte artikel men sök på vad artikeln heter...
    "Adpterade löper större risk för schizifreni"

• inoka

Vietnammamma: Då kanske du vet bättre om sjukdomen är ärftlig eller ej..det kom upp i början av tråden :) Jag har inte läst så mkt om just denna sjukdom då jag mest jobbar med dementsjukdomar. Men det skulle vara intressant att veta. Alla säger olika.

Jag har skrivit en insändare en gång för flera år sen till gp när jag blev lite "idiotförklarad" i gymnasiet eftersom läraren där i etiklektionen hade uppe alla hemska skador adoptivbarn kunde få.
    Jag kontrade med att det rörde sig om en bråkdel av alla barn som kommer hit men hon sa att enligt all forskning hon läst så hade nästan alla ngt problem att tampas med. Just då letade jag rätt mkt efter mina biologiska föräldrar och det tog hon som att jag sökte efter en identitet utan att fråga mej om anledningen till varför jag sökte. Jag pratade dålig svenska (pratar rätt grov ömål) och därför anses inte det som den fina rikssvenskan och det hade med min adoption att göra.
    Jag har levt väldigt skyddat här ute på öarna då jag var bland de första som blev adopterad och inte förens jag börja gymnasiet i skolan såg jag hur en del tänkte om oss.
    Jag kan bara se till mej själv och jag mår hur bra som helst men jag har bra föräldrar som alltid stöttat mej i allt jag fått för mej att göra.
    Jag hoppas aldrig att adoptionerna minskar för att folk läser strunt i tidningarna om hur vi "ska" vara och hur "skadade" vi kan bli. Däremot skulle jag önska att adoptionerna skulle öka från både sri lanka och Indien men det är ju bara en ren önskan från mej som jobbat i båda länderna och sett alla dessa ensamma barn som behöver ett kärleksfullt hem :)

Svar på tråden Göteborgs Posten idag!!