• Im Fabulous

Jag är så j-vla rädd för Kejsarsnitt :(

Den här eviga rädslan över att behöva genomgå ett kejsarsnitt har följt med mig genom precis hela graviditeten. Det är det enda jag tänker på i perioder och vill liksom bara springa och gömma mig!

Först fick jag för mig att barnet skulle hamna i säte, och att jag typ skulle bli tvingad att genomgå Ks för att "man snittar upp folk på rutin vid sätesbjudning"...
    När barnet äntligen fixerat sig med huvudet nedåt kunde jag känna mig lugn.
    Men lagom tills dess börjar man ju också fundera kring allt annat kring förlossningen. Och nu börjar andra tankar dyka upp..
    "Barnets hjärtljud går ner, bäst att vi snittar"
    "Värkarbetet är för svag, bäst att vi snittar"
    "Vi älskar att skära i folk, bäst att vi snittar"

Jag hör bara om folk som blivit akutsnittade till höger och vänster, hör ALDRIG om en komplikationsfri normal förlossning! Är det för att jag helt enkelt bara reagerar på alla skräckhistorier?

Åhh, jag orkar inte! Nu är jag på BF+4 och har fått för mig att kroppen glömt att det ska födas barn, så att man kommer vara tvungen att sätta igång mig (vilket givetvis kommer misslyckas) så att man måste snitta....

Varför kan man inte bara få njuta av sin graviditet!? Och varför är det ett himla kejsarsnittande till höger och vänster hela tiden!!!!????

• Svar på tråden Jag är så j-vla rädd för Kejsarsnitt :(
  • SIN74

Ok, du ska få höra lite positivt. Har två barn födda vaginalt. Inga större komplikationer för barnen. Du kan läsa i mina bloggar om du vill.
    Det var aldrig tal om annat än vaginalt. Många av mina väninnor har fött så. Visst är det vanligt med k-snitt men alla får inte det.
    Det kommer säkert att gå alldeles utmärkt för dig. Kanske redan nu i helgen kommer det att komma igång. Vänta och se!
    Man ser det man vill se. Du tänker mycket snitt och då är det det du hör om mest. Projicering.

Man bör sila mygg och svälja kameler. :)
  • modestyonly

Tror nog det är som du säger, att du reagerar på skräckhistorier!!
    Jag har fött fem barn den "naturliga vägen"...har en massa kompisar som också fött normalt..
    Jag undrar hur statistiken ser ut egentligen? Hur många blir snittade och hur många föder normalt?? Kanske går att söka reda på sån information..

Jag är egentligen snygg och smal, men idag är jag ledig!
  • Im Fabulous

VARFÖR snackas det så mycket om förlossningsrädsla i samband med vaginala förlossningar men aldrig när det handlar om KS?

Finns det någon som fått föda sitt barn vaginalt trots ev. mindre komplikationer???

• Im Fabulous

Modestyonly & SIN74: Tack! Skönt att få höra att det finns människor som inte gjort Ks..

• FridaE

Nä, jag tror inte att KS tas till så lättvindigt. Men klart är dte fara för barnets eller mammans liv gör man väl KS.

Men iallafall, Jag har haft 2 helt vanliga förlossningar, helt komplikationsfria. Med andra barnet gick jag över en vecka men ut kom hon.

Jag kan säja att jag oxå är skrajsen för KS, skulle helst slippa, absolut!! Men som sagt, gäller det liv och död, vad ska man göra!?

Ta och varva ner och tänk inte så negativt. Du ska ju inte förutsätta det värsta!

• cicci85

Jag va oxå lite rädd att få kejsarsnitt, tyckte oxå et va konstigt att många va rädda för vaginal och vill ha kejsarsnitt...
    men de flesta förlossningar är väl utan komplikationer? min var långdragen men annars jättebra!

• mone30

O, vad skönt att höra att det är fler som har samma skräck för ett kejsarsnitt som jag!

Jag började tro att jag var onormal eftersom (vad jag tycker) var och varannan tråd handlar om att folk VILL ha ett snitt.

Det är svårt att resonera logiskt när man har nojat upp sig. Kan inte tänka mig att de flesta förlossningar slutar med ett snitt men det är ju liksom bara snitt man tar in.

Inget i nuläget talar för snitt i mitt fall, men ändå, Tusen saker kan ju hända!

Vi får nog helt enkelt försöka, även om det är svårt, att se lite mer nyanserat på det. Dom snittar ju inte om dom inte måste.

Förmodligen kommer vi att klara oss undan både du och jag!

//M

• Im Fabulous

Jag känner bara att min förlossning får ta flera veckor bara jag slipper KS och får ut ett levande barn!!!

• Hannah76

Har också varit rädd för att behöva bli snittad.
    Jag har fött två barn, båda vaginalt. Den första förlossningen drog ut på tiden (pga av smärtstillande och för att jag inte öppnade mig) men var underbar ändå. Förlossning nummer två tog mindre än en timme (utan smärtlindring) och var ännu underbarare. *L*

• Im Fabulous

mone30: Jag hoppas på det. Lycka till!

Svar på tråden Jag är så j-vla rädd för Kejsarsnitt :(