Inlägg från: Im Fabulous |Visa alla inlägg
  • Im Fabulous

Jag är så j-vla rädd för Kejsarsnitt :(

Den här eviga rädslan över att behöva genomgå ett kejsarsnitt har följt med mig genom precis hela graviditeten. Det är det enda jag tänker på i perioder och vill liksom bara springa och gömma mig!

Först fick jag för mig att barnet skulle hamna i säte, och att jag typ skulle bli tvingad att genomgå Ks för att "man snittar upp folk på rutin vid sätesbjudning"...
    När barnet äntligen fixerat sig med huvudet nedåt kunde jag känna mig lugn.
    Men lagom tills dess börjar man ju också fundera kring allt annat kring förlossningen. Och nu börjar andra tankar dyka upp..
    "Barnets hjärtljud går ner, bäst att vi snittar"
    "Värkarbetet är för svag, bäst att vi snittar"
    "Vi älskar att skära i folk, bäst att vi snittar"

Jag hör bara om folk som blivit akutsnittade till höger och vänster, hör ALDRIG om en komplikationsfri normal förlossning! Är det för att jag helt enkelt bara reagerar på alla skräckhistorier?

Åhh, jag orkar inte! Nu är jag på BF+4 och har fått för mig att kroppen glömt att det ska födas barn, så att man kommer vara tvungen att sätta igång mig (vilket givetvis kommer misslyckas) så att man måste snitta....

Varför kan man inte bara få njuta av sin graviditet!? Och varför är det ett himla kejsarsnittande till höger och vänster hela tiden!!!!????

• Svar på tråden Jag är så j-vla rädd för Kejsarsnitt :(
  • Im Fabulous

VARFÖR snackas det så mycket om förlossningsrädsla i samband med vaginala förlossningar men aldrig när det handlar om KS?

Finns det någon som fått föda sitt barn vaginalt trots ev. mindre komplikationer???

• Im Fabulous

Modestyonly & SIN74: Tack! Skönt att få höra att det finns människor som inte gjort Ks..

• Im Fabulous

Jag känner bara att min förlossning får ta flera veckor bara jag slipper KS och får ut ett levande barn!!!

• Im Fabulous

mone30: Jag hoppas på det. Lycka till!

• Im Fabulous
    Lovali skrev 2007-12-04 11:16:29 följande:
    Varför är du så rädd för kejsarsnitt? Jag kände ju innan att jag inte ville att det skulle bli kejsarsnitt men det blev det båda gångerna. Det är ju bara så det blir ibland. Jag kände bara att det var tur att de tog ut barnen så innan de skadades allvarligt. Är det operationen i sig du är rädd för?
    Jag är rädd för hela grejen. För det första VÄGRAR jag spinalbedövning (en släkting sitter i rullstol sedan en narkosläkare klantat sig, så jag vägrar)
    Då återstår bara narkos, och jag VILL INTE missa mitt barns födelse!
    Jag är rädd för att inte få vara vaken och inte ha kontroll, är rädd för att vakna upp med tom mage, och sedan kommer man med ett barn till mig som jag inte ens vet om det är mitt. Jag kanske inte kan knyta an om jag inte känner att det är mitt barn.
    Är rädd för att ha ett stort sår, ett ärr. Behöva ligga kvar på sjukhuset i flera dagar.

Usch. Min värsta mardröm.
  • Im Fabulous

Zucchini: Tack för ditt inlägg! Tyvärr ser jag nog ändå KS på samma sätt
    Kan inte alls se ljuset i tunneln..

• Im Fabulous
    siamusen skrev 2007-12-05 13:41:36 följande:
    Nu har jag bara gjort snitt (2 stycken) och jag tyckte det var helt underbart hâftigt, men jag tycker du ska lâsa pa sa mycket du kan och kanske prata med en aurora-bm?De alra flesta förlossningar gar utan komplikationer sa det mesta talar ju för att det INTE ska bi snitt
    Just aurora har jag ju inte tänkt på ens. Men jag har läst massor! Och det framstår fortfarande bara som den allra värsta av mardrömmar!

Som jag skrev i inlägg 12 skulle jag vara sövd under Ks, och sedan vakna upp med tom mage. Sedan kommer man med ett barn till mig som jag inte ens vet är mitt. Är dels livrädd för att jag inte ska känna någon tillhörighet till barnet, och dels skulle det kännas för jävligt att missa sitt barns födelse.. Hemska tanke
  • Im Fabulous
    siamusen skrev 2007-12-05 13:51:21 följande:
    Im Fabulous skrev 2007-12-05 13:47:11 följande:Ja, det kan jag ju förstå. Skulle jag nog inte heller gillat.Skulle du våga ta EDA istället för spinal? Vid mitt första snitt hade jag EDA.
    Nej, det innebär samma risker. Så tyvärr är det narkos som gäller. Buhu
  • Im Fabulous

Hannamiller: Men hur kändes det? Att vakna upp ensam med tom mage? Och hur kände du när man kom med bebisen till dig? Och fick du igång amningen sen?

• Im Fabulous

Pixxxy: Ja, någon annan nämnde detta med Aurora tidigare i tråden.. Men frågan är om jag hinner det? Är ju på BF+5 idag :|

• Im Fabulous

Hannamiller: Det låter fruktansvärt.. Tack för att du ville dela med dig..

• Im Fabulous

Tack för allt stöd tjejer. Det hjälper, även om man ändå är skitskrajj. Tack!

• Im Fabulous

Fru U: Det var faktiskt en ganska bra idé. Jag är inte äckelmagad eller känslig på det sättet, så det skulle ju fungera.

Men frågan är vad vårdpersonalen säger om det? Har fått för mig ayy dom inte vill ha "massa folk" i operationssalen? Fast det kanske man kan kräva iallafall?

• Im Fabulous
    raskan skrev 2007-12-05 15:02:20 följande:
    mitt andra barn är fött med planerat sovande snitt  å även denna gång kommer jag att sova under mitt planerade snitt pga min rädlsa ..
    Men hur kändes det? Hur kände du dig när du vaknade upp och inte längre var gravid? Med tom mage? Hur kände du när du fick se ditt barn?
  • Im Fabulous

Siffrorna är inte så höga vad gäller urakut kejsarsnitt. Det är bara några ynka få procent som blir snittade urakut. Tyvärr kunde jag inte hitta källan, men eftersom att detta var ett hett ämne för mig väldigt länge nu har jag hunnit "forska" väldigt mycket kring det.

Att procenten är högre vid igångsättning beror ju på att många blir igångsatta på grund av komplikationer i graviditeten, tex havandeskapsförgiftning eller högt BT i tidiga veckor innan livmodertappen är mogen.

Jag har haft en problemfri graviditet och risken för att behöva bli snittad är oerhört liten. Men bara tanken på att det faktiskt kan bli ett kejsarsnitt får mig att vilja lägga mig ner och dö.

Sorry om jag är hopplös. Vet inte alls hur jag ska hantera detta...

• Im Fabulous

Bläh! Jag blir förbannad vid bara tanken på KS!

Svar på tråden Jag är så j-vla rädd för Kejsarsnitt :(