• jassy

Kan du berätta för mig hur det gick?

Är i vecka 34+4 idag.
    Börjar närma sig och jag är liiiite nojjig .
    Blir ev igångsatt liiite, liiite innan pågrund av massa vätske ansamlingar i kroppen..

Är rädd, rädd för smärtan och mest av allt rädd för att något ska gå fel :/

hur gick det för dig?
  • Svar på tråden Kan du berätta för mig hur det gick?
  • Goliz

Att krysta kommer automatiskt. Det går nästan inte att hålla emot, tyckte jag.
    Träna andningen!
    Två saker jag önskar att jag hade haft bättre av är ANDNINGEN OCH ATT HA VARIT UTVILAD.

• KajsaMaja70

Jag klarade mig jättebra med bara andning och avslappning + vetevärmare för ryggen till det att jag var 8 cm öppen. Därefter tog jag sterila kvaddlar och lustgas, inget mer! Funkade kanonbra! Kände som du, ville helst inte ta någon smärtlindring som kunde påverka barnet negativt - och det behövdes inte i mitt fall heller. Dock ska man nog aldrig säga aldrig, man kan inte veta i förväg hur det blir - men man kan ju ha en önskan och vilja!

Mina krystvärkar satte in för tidigt, och jag fattade inte riktigt att det var sådana just då (lite groggy av lustgasen tror jag). Vid riktiga krystvärkar kan du inte hålla emot, kroppen "sköter det". Däremot kan du försöka att flåsa dig igenom en krystvärk om BM säger att du inte ska krysta. Mina krystvärkar stannade sedan av, och DET var jobbigt att försöka få ut barnet utan krystimpuls...

LYCKA TILL!

• Pysselgalningen

för mig var förvärkarna värst, krystvörkarna gjorde knapp ont då man är så fokuserad på allt annat

• veronicaq

läs i min blogg här... finns förlossningsberättelse...

tycktre inte de va så farligt faktiskt.. kan ju va för att lustgasen tog bra

23/7 kom min lilla Tiger!!
  • FruSascha

Det kommer gå jättebra. Att inte våga krysta behöver du inte vara orolig för. Kroppen krystar av sig självt så det är inget du kan styra, även om du inte vågar så skiter kroppen i det liksom

Att du inte vill ha medicinsk smärtlindring måste de ju respektera tycker jag, jag vet många förstföderskor som fött utan, även om jag själv tog EDA, så måste man ju själv få bestämma. Men det kan ju hända att du ändrar dig när du väl är där.Då jag tog EDA så påverkades inte hjärtljuden alls, de var bra hela tiden och förlossningen gick snabbare efter jag tog EDA, så jag upplevde inga nackdelar, men man var ju lite rädd att de skulle sätta den fel så den inte tog eller så man blev förlamad men det är tydligen jätte ovanligt.

Som någon annan skrev så är det bra med värmekudde och profylaxandning (in genom näsan och ut genom munnen). Det kommer man ganska långt med.

Du undrade också hur man låter bli att krysta vid öppningsskedet. Enkelt svar, man har inga krystvärkar då, de kommer när man är fullt öppen, i de flesta fall.

• minibulan

Släpp din rädsla och förbered dig på hur du vill att det ska bli, att vara mentalt förberedd är nog det bästa. Tycker du har jättebra bild över hur du vill lindra din smärta.

Du har fått med en jätteviktig:rörelse, gunga ner barnet i bäckenet och med varje andetag tänka, ner och ut, det hjälpte mig. Jag använde akupunktur, badade, duschade, lustgas.

Oroa dig inte för foglossningssmärtan den brukar försvinna spårlöst när det är dax.

Jag önskar dig all lycka till och tro på dig själv.

• AnniPanni

Jag kom in till förlossningen när jag var öppen 8-9cm och hade få redan gjort det "värsta" hemma med hjälp av andning, bovetekudde för ryggen och rulla med höfterna. Väl inne på förlossningen så använde jag lustgas under själva krystandet. Funkade jättebra. 

Jag tycker inte att du ska bestämma dig redan nu vilken smärtlindring du ska ha utan läsa på om alla de olika som finns så du har kunskap att välja sen när det gälller.
    Det finns många som klarar sig utan EDA. Jag var dock tvungen att ta EDA för att försöka minska värkarna, blev igångsatt och fick först de kemiska värkarna o sen mina naturliga på det vilken stressade bebis jättemycket.

• little mommy

min förlossning tog 68 timmar med värkar hela tiden, och visst var man trött, det började med värkar hemma på kvällen men vi åkte in morgonen efter, så när vi åkte in hade jag bara öppnat 1cm trots dom täta värkarna 4-5min. så vi stannade kvar under dagen och slemproppen gick, efter 12 timmar på bb skickades vi hem trots att jag hade värkar, så dom gav mig medel som skulle stanna värkarna om dom var "falska" men värkarna fortsatte hela natten.. vilket betydde att dom inte var falska.. kom in till bb på morgonen igen, hade då öppnat mig 3cm började då bli riktigt sliten och bad om att få bli igångsatt, så under dagen skulle jag få sova 4 timmar men hjälp av andra piller som skulle stanna värkarna och livmodersavslappnade så livmodern skulle orka, men det höll i sig bara 1½ timme sen var värkarna igång igen, så kl 18 på kvällen spräckte dom vattnet men inget hände.. och klockan 21 satte dom i dropp och och klockan 23 satte dom i eda och gav mig lustgas, och klockan 00 började jag krysta låg med enorma krystverkar men fick inte krysta men hade ingen ork att hålla tillbaka så jag krystade ändå( det e ju så kraftfullt), och klockan 02 fick jag börja krysta och efter en halvtmme märkte dom att det inte funka och jag skrek hämta sugklockan!! (hade läst det nånstans) och sista krystningen skrek jag UT!!!(och tänkte kommer inte bebisen nu skiter jag i detta) klockan 04:07 är hon född och jag var så glad att det var över!!! och det tar nog lååååååång tid att göra om detta om jag ens gör det igen. men hon var värd varenda liten sekund, första blicken på varann var underbart! och för henne skulle jag göra om det på en gång!

• Jollboll

Jag blev igångsatt och fick en drömförlossning! Du kan läsa om den i min blogg. Kram!

• Strawbaby

Jag blev också igångsatt och fick en drömförlossning! Berättelse finns i bloggen under rubriken "älskade knytte".

Svar på tråden Kan du berätta för mig hur det gick?