Kan du berätta för mig hur det gick?
Det kommer gå jättebra. Att inte våga krysta behöver du inte vara orolig för. Kroppen krystar av sig självt så det är inget du kan styra, även om du inte vågar så skiter kroppen i det liksom
Att du inte vill ha medicinsk smärtlindring måste de ju respektera tycker jag, jag vet många förstföderskor som fött utan, även om jag själv tog EDA, så måste man ju själv få bestämma. Men det kan ju hända att du ändrar dig när du väl är där.Då jag tog EDA så påverkades inte hjärtljuden alls, de var bra hela tiden och förlossningen gick snabbare efter jag tog EDA, så jag upplevde inga nackdelar, men man var ju lite rädd att de skulle sätta den fel så den inte tog eller så man blev förlamad men det är tydligen jätte ovanligt.
Som någon annan skrev så är det bra med värmekudde och profylaxandning (in genom näsan och ut genom munnen). Det kommer man ganska långt med.
Du undrade också hur man låter bli att krysta vid öppningsskedet. Enkelt svar, man har inga krystvärkar då, de kommer när man är fullt öppen, i de flesta fall.