Hej! Tänkte att jag kunde försöka svara också för att förhoppningsvis "hjälpa" dig lite:)
1. VAD är du är mest rädda för?
Allt utan smärtan egentligen - den vet jag att man kan få hjälp att hantera, men i övrigt - allt - att spricka, att inte bli lyssnad på, att inte få hjälp och stöd, att bli lämnad ensam (ensam tillsammans med sambon men utan professionell hjälp), att få panik, allt blod, osv.
2. Varför är du rädd? Dålig förlossningsupplevelse sedan tidigare?, hört andras förlossningshistorier? m.m.
Vet inte varför tyvärr... Har hört och läst och blivit mer och mer rädd ju mer jag fått veta:( (Blev rekommenderad att på om förlossning för att minska rädslan men blev alltså istället ännu mer rädd.) Började dessutom berätta redan i v 10 om att jag var rädd för en förlossning men fick ingen hjälp överhuvudtaget förrän i v 27 (psykolog) och v 29 (aurora)...
3. Vad gör du för att minska rädslan, tex. avslappning, samtal med barnmorskan, auroramottagningen osv.
Pratat med både en psykolog knuten till mvc och varit på aurorasamtal. Underbara människor som jag mött på båda ställen!
4. Hur skulle din drömförlossning se ut?
Har fått planerat snitt pga förlossningsrädsla, så en lugn och okomplicerad operation som slutar med att både barnet, pappan och jag mår bra.
5. Hur påverkar din rädsla dig när du tänker på förlossningen? Eller påverkar det dig i din vardag?
Innan jag fick beviljat snitt (var då i v 33) hade jag jättesvårt att sova, var ledsen jätteofta och storgrät "jämt" och tänkte på förlossningen många gånger varje dag, hade panikångestattacker, hade emellanåt svårt att ens riktigt glädja mig över vår bebis - rädslan tog nästan över glädjen.
Ytterligare en negativ sak med förlossningsrädsla är att man inte riktigt känner att det är ok att vara rädd inför en förlossning som är "det mest naturliga en kvinna kan vara med om" - man får ofta höra av omgivningen att det inte är något att vara rädd för, vilket gör att det dåliga samvetet man redan har över att vara rädd ökar och det blir ännu svårare att prata om det. Ett litet tillägg bara...
Lycka till med ditt arbete - och jag säger som alla andra - är det något mer du undrar över så fråga!