Frågor ang förlossningsrädsla
1. VAD är du är mest rädd för?
Jag var inför första förlossningen mest rädd för att tappa kontrollen, att få ligga där utan tät personalkontakt och SMÄRTAN!! När jag sedan kom att bli igångsatt med pinvärkar till följd och tillslut halvakut snittad hjälpte ju inte det mig att tro att en förlossning är fin eller kan gå bra och att kroppen är gjort till att föda barn även om snittet i sig gick jättebra.
2. Varför är du rädd? Dålig förlossningsupplevelse sedan tidigare?, hört andras förlossningshistorier? m.m.
Under första graviditeten var det mycket att jag hade hört andras berättelser men också pga ett fruktansvärt gynekologbesök bakom mig.
Var under graviditeten med andra barnet nästan än mer rädd för denna gången köpte jag inga solskenshistorier då jag hade egna erfarenheter.
2. Vad gör du för att minska rädslan, tex. avslappning, samtal med barnmorskan, auroramottagningen osv. Med första barnet gick jag på en privat förlossningsförberedande kurs och Aurorasamtal. Med andra fick jag också gå på samtal hos mödravårdspsykologen.
4. Hur skulle din drömförlossning se ut? Läs min förlossningsberättelse med andra barnet - den kom att bli helt fantastisk och jag kunde inte kunnat önska mig en bättre förlossning!
Jag är jättetacksam för svar!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-23 15:27:01:
Vill lägga till en fråga:
Hur påverkar din rädsla dig när du tänker på förlossningen? Eller påverkar det dig i din vardag?
Jag var totalt lamslagen av rädsla i perioder, kunde till och med ha svårt att vara glad över barnet jag väntade. Tyckte det var jobbigt att prata graviditeter och förlossningar med folk pga oförståelse hos vissa över hur man kunde vara så rädd.