• little mommy

tänk värt.

Jag förstår att alla är rädda för förlossningen, jag var oxå jätte rädd.
    Men man går gravid i nästan 10 månader med små krämpor hit och dit (vissa värre)
    och den dagen man ska föda visst det gör ont MEN det är 24 timmar vanligtsvis man har ont som mest (jag är ett undantag)
    Det hjälper att tänka det är bara ett dygn, det är bara ett dygn sen är det över.
    så överlevde jag min förlossning när jag skulle föda min dotter, och ett dygn av smärta det klarar vi alla av!!
    kom igen kvinnor ett dygn det pallar vi!
    och blir det fler det pallar man med!!
    hoppas jag kan hjälpa någon att det ska kännas lättare!!
    mvh little mommy!

• Svar på tråden tänk värt.
  • Millis1981

Bra!
    Ett tips till är att köpa en meditationsskiva för gravida, det är en röst som beskriver förlossningsförloppet och hur du ska andas och slappna av , det är lugnande musik i bakrunden.

Hur lång tid det tar och hur stark smärtan upplevs vet man inte, alla förlossningar är olika, även för samma person.
    Men det är alltid bättre att ha "verktyg" att ta till än att vara oförberedd.
    Dessutom är det bra att lära sig avslappning/andning för många situationer i livet, tex vid panikångest under graviditet, stress, eller om man nån gång får ångest/panikångest i livet.
    Lycka till

Papayia skrev 2007-11-14 15:08:19 följande:
    Rädd eller inte, ut ska den och det har jag inte mycket att säga till om. Hur lång tid det tar eller hur man kommer att reagera på smärta osv kan ingen svara på i förväg. Men som jag skrev innan så vill jag bara bli peppad...Ska öva andning o massage och göra det jag kan för att underlätta och förbereda, sen ska jag lita på mig själv, naturen och barnmorskans/ läkarens kompetens.
  • little mommy
    Millis1981 skrev 2007-11-14 14:33:56 följande:
    Men "tänk värt" säger rubriken. Det är ju ingen sanning att alla "står ut" under en förlossning, endel får ju panik av smärtan eller den förlorade kontrollen (jag och många fler).När jag var livrädd med den sista och var inne här blev jag väldigt irriterad när folk skrev att man bara ska "stå ut", jag ville hellre veta varför andra var rädda och få råd för vad man skulle kunna göra åt sin förlossningsrädsla.Så därför delar jag med mig av min förlossningsrädsla, varför jag var rädd och vad jag gjorde för att underlätta för mig själv.Tror endel blir hjälpta av mina råd.Därför skrev jag inlägget (det första).Andnings-rådet fick jag härinne och jag bad min förlossningsbarnmorska hjälpa mig med rätt andningsteknik. Jag å sambon var där tillsammans och lärde oss,han fick hjälpa mig genom att massera min hand med olja (lugnande) och sitta bakom mig och hålla på mina axlar,massera ryggen och andas med. Andningen hjälpte mig att slappna av både under graviditeten (när jag blev panikrädd inför förlossningen) och under förlossningen.
    jo men du skaffade fler eller hur??. jag vart så skrämd att fler är det inte ens på tal om än. jag har en, hon var värd varje sekund av den långa förlossningen. men panik kände jag med så det är det, det handlar om. läs min förlossning i min blogg.
    mycket kan hjälpa när man är förlossnings rädd man tanken är det stora i allt! det är ju den som avgör om du är rädd eller inte. mvh little mommy
  • Papayia
    Millis1981 skrev 2007-11-14 15:23:24 följande:
    Bra!Ett tips till är att köpa en meditationsskiva för gravida, det är en röst som beskriver förlossningsförloppet och hur du ska andas och slappna av , det är lugnande musik i bakrunden.Hur lång tid det tar och hur stark smärtan upplevs vet man inte, alla förlossningar är olika, även för samma person.Men det är alltid bättre att ha "verktyg" att ta till än att vara oförberedd. Dessutom är det bra att lära sig avslappning/andning för många situationer i livet, tex vid panikångest under graviditet, stress, eller om man nån gång får ångest/panikångest i livet.Lycka till
    Bra:)
    Tack, det känns bättre!
    Har tänkt att önska mig en sån skiva när jag fyller år.
    Lyssnar man och lär sig innan och sen har man den på själva förlossningen eller lär man sig utantill?
  • Papayia

Millis: (eller någon annan)
    Vet du namnet på någon sån meditationsskiva?
    Med avslappning och guideprat
    ( Ursäkta att jag tar det här i tråden, men jag hittade ingen gästbok)

• Millis1981

Jag hade panikångest under den 3:e graviditeten, var livrädd för att föda.
    Jag gick i samtal på Aurora-mottagningen,tjatade sönder anhöriga och gick på samtal hos förlossningsBm (som sen förlöste mig, och lärde mig denna underbara andning/avslappning).

Det började med att jag ville ha kejsarsnitt, fortsatte med att jag var rädd för både kejsarsnitt (efter info om operationen) och vaginalt,fick världens ångest-ut måste ju bebben.

Men efter all denna hjälp vågade jag föda vaginalt- och det jag var MEST rädd för gick jättebra.
    Så visst går det ändra inställningen om man får hjälp, rädd var jag fortfarande, men inte panikslagen och ångestfylld.
    Och som sagt gick förlossningen bra (förutom det snabba öppningsskedet-det var en 20-minuterschock).
    Vet inte hur jag hade klarat förlossningen utan all hjälp.

little mommy skrev 2007-11-14 15:26:04 följande:

jo men du skaffade fler eller hur??. jag vart så skrämd att fler är det inte ens på tal om än. jag har en, hon var värd varje sekund av den långa förlossningen. men panik kände jag med så det är det, det handlar om. läs min förlossning i min blogg.mycket kan hjälpa när man är förlossnings rädd man tanken är det stora i allt! det är ju den som avgör om du är rädd eller inte. mvh little mommy
  • Millis1981

Glömde ju svara på frågan *oops*

Den ska du lyssna på under graviditeten eftersom det är en röst som pratar om hur förlossningsförloppet går till.

Jag hade med mig avslappningsskivor till förlossningen, med bla lugn musik och ljudet av vågor (väldigt lugnande),lånade dom på biblioteket.
    Dessa använda jag även under graviditeten varvat med meditations-skivan som jag tipsade dig om.

Papayia skrev 2007-11-14 15:27:53 följande:
    Bra:)Tack, det känns bättre!Har tänkt att önska mig en sån skiva när jag fyller år. Lyssnar man och lär sig innan och sen har man den på själva förlossningen eller lär man sig utantill?
  • ShristiMama

Jag va/är inte alls rädd för förlossningen. Med Malte kunde jag inte vänta tills den dagen kom Det kan hända att jag är knäpp men oj, det va fantastiskt! Visst gjorde det så j---a ont men wow så härligt det va samtidigt. Nu väntar jag mitt andra barn och jag har samma härliga längtan till just BF dagen

• Millis1981

TS: vill bara förtydliga att JAG blev irriterad när jag var gravid och förlossningsrädd av att se nån skriva "att man står ut".
    Många andra blir nog väldigt peppade av din tråd (som poängen är).

Men eftersom vi skriver i ett forum för förlossningsrädda ville jag visa mina erfarenheter där jag inte "stod ut" och visa att man kan göra saker för att underlätta för sig under graviditet och förlossning.

• little mommy
    Millis1981 skrev 2007-11-14 16:44:07 följande:
    TS: vill bara förtydliga att JAG blev irriterad när jag var gravid och förlossningsrädd av att se nån skriva "att man står ut".Många andra blir nog väldigt peppade av din tråd (som poängen är).Men eftersom vi skriver i ett forum för förlossningsrädda ville jag visa mina erfarenheter där jag inte "stod ut" och visa att man kan göra saker för att underlätta för sig under graviditet och förlossning.
    (står ut) är en helt annan sak än vad jag skrev, jag skrev det klarar vi! det pallar vi! ingenting om att man måste stå ut lidandet.. bara att man klarar faktiskt av det! vi alla lever ju så vi pallade det allihopa!
  • Calzalargas

Jo, jag förstår att tanken var god! Och det var ju synd att en positv tråd blev negativ.. Men förlossningsrädsla är väl inget positivt heller?
    Men, det är som sagt ett forum för förlossningsrädsla! Och jag tror tyvärr att det är som med alla rädslor; det går inte att sätta sig in i hur en annan människa känner det. Många med mig går in här för att känna att man inte är ensam i sin rädsla. När jag då läser en sån här tråd så känns det som att man inte blir tagen på allvar! Att jag fixar det! Nä, jag gjorde inte det. Jag tycker att jag i mitt vardagliga liv är en stark människa, som har klarat av många motgångar, men nu gick det inte.

Kanske hade tråden passat bättre under en annan rubrik?

• Millis1981

little mommy skrev 2007-11-14 19:17:23 följande:

(står ut) är en helt annan sak än vad jag skrev, jag skrev det klarar vi! det pallar vi! ingenting om att man måste stå ut lidandet.. bara att man klarar faktiskt av det! vi alla lever ju så vi pallade det allihopa!
    [/citat]

Det är ju just rädslan för lidandet man har som förlossningsrädd
    Man är rädd att man inte ska "palla med" ("stå ut" har samma innebörd)av olika anledningar -fysiska,psykiska eller både och.

Vissa gör ju tex kejsarsnitt pga rädslan.
    Andra vågar inte skaffa några barn (eller fler barn) alls pga av rädslan.

Du är ju själv ett exempel på en person som behöver hjälp och stöd om du ska ha fler barn, eftersom du skrev:

[citat]
    jo men du skaffade fler eller hur??. jag vart så skrämd att fler är det inte ens på tal om än. jag har en, hon var värd varje sekund av den långa förlossningen. men panik kände jag med så det är det, det handlar om. läs min förlossning i min blogg.mycket kan hjälpa när man är förlossnings rädd man tanken är det stora i allt! det är ju den som avgör om du är rädd eller inte. mvh little mommy
  • Millis1981

står ut) är en helt annan sak än vad jag skrev, jag skrev det klarar vi! det pallar vi! ingenting om att man måste stå ut lidandet.. bara att man klarar faktiskt av det! vi alla lever ju så vi pallade det allihopa!
    [/citat]

Det är ju just rädslan för lidandet man har som förlossningsrädd
    Man är rädd att man inte ska "palla med" ("stå ut" har samma innebörd)av olika anledningar -fysiska,psykiska eller både och.

Vissa gör ju tex kejsarsnitt pga rädslan.
    Andra vågar inte skaffa några barn (eller fler barn) alls pga av rädslan.

Du är ju själv ett exempel på en person som behöver hjälp och stöd om du ska ha fler barn, eftersom du skrev:

[citat]

Svar på tråden tänk värt.