Tyvärr så upplever alla förlossningen olika.
Mina tre förlossningar var olika (tvåan var så traumatisk eftersom jag fick ren panik och dödsångest när huvudet kom ut)
Med trean gick jag och pratade och bearbetade förlossningen med den förlösande barnmorskan och hon var även med vid den här förlossningen.
Värkarna blev nu en chock istället eftersom det gick så fort och gjorde så ont, men däremot gick det verkligen jättebra när huvudet kom ut- jag var inte det minsta rädd och var verkligen fokuserad.
Jag har alltid varit förlossningsrädd (även med första) och pratat med Aurora-mottagningen och nu vid sista graviditeten även med förlossningsBM.
Så rekommendationen från en erfaren är :sök hjälp och var inte rädd för att berätta om dina känslor.
Stöd från Aurora,BM och familjen gör mycket för att underlätta under graviditeten och förlossningen.
Fick även lära mig att andas "rätt" med sista (hjälper mot paniken både under graviditet och förlossning)
Blev igångsatt alla gånger pga av rädsla bla.
mina förlossningar:
1an tog 8 timmar,hade eda + lustgas (4190g,53cm,hattmått:38cm.)
2an tog 12 timmar,hade eda+lustgas (4300g,53cm,hattmått:37,5cm)
3an tog 3 timmar 45 min, hann aldrig få in lustgasen rätt och edan började verka när jag var öppen 10 cm (öppnade mig under tiden edan (bolous-dosen)lades 4-10 cm på 20 minuter)
Detta stoppade upp krystvärkarna, annars hade förlossningen varit över på nån timme. (3880g,51cm,hattmått:35cm)
little mommy skrev 2007-11-13 09:50:14 följande:
Jag förstår att alla är rädda för förlossningen, jag var oxå jätte rädd.Men man går gravid i nästan 10 månader med små krämpor hit och dit (vissa värre)och den dagen man ska föda visst det gör ont MEN det är 24 timmar vanligtsvis man har ont som mest (jag är ett undantag)Det hjälper att tänka det är bara ett dygn, det är bara ett dygn sen är det över.så överlevde jag min förlossning när jag skulle föda min dotter, och ett dygn av smärta det klarar vi alla av!!kom igen kvinnor ett dygn det pallar vi!och blir det fler det pallar man med!!hoppas jag kan hjälpa någon att det ska kännas lättare!!mvh little mommy!