Inlägg från: Ayishaaa |Visa alla inlägg
  • Ayishaaa

Omskärelse/könsstympning

Öyvind skrev 2007-11-12 17:12:06 följande:
    Jag har missat de vetenskapliga sidorna?
  • Ayishaaa
    Öyvind skrev 2007-11-12 17:16:47 följande:
    Ayishaaa ?Jag har missat de vetenskapliga sidorna??Tydligen !!
    kan du inte länka igen?
  • Ayishaaa
    Öyvind skrev 2007-11-12 17:24:43 följande:
    www.lakartidningen.se/engine.php...
    ja, det här är en mycket bra artikel, tror själv att jag länkat till den förrut i en diskussion i ämnet =)

Jag förutsättre att du läst mer än rubriken. Väldigt positivt att artikeln tar upp både för och nackdelar med omskärelse ur denna synpunkt, det gör den mer trovärdig i mina ögon :)

Tycker att det är intressant att han betonar fördelen med omskärelse, dock att man inte ska tro att det förändrar allt över en natt :)
  • Ayishaaa
    Mellvis skrev 2007-11-12 18:42:33 följande:
    I ett mycket uppmärksammat fall från 97 gav Sveriges Högsta Domstol (HD) sin syn på religiös omskärelse av små pojkar. Man gav tings- och hovrätter i landet en fingervisning om vilka lagtolkningar som skall gälla, det vill säga, domen blev prejudicerande. HD slog fast att den muslimske man som på en flyktingförläggning omskurit sex pojkar utan bedövning samt orsakat svåra infektioner hos dem, inte borde hållas ansvarig för misshandel. Man omkullkastade således tings- och hovrättens domskäl och domslut, som inneburit ansvar för misshandel gentemot pojkarna. Bland annat Rädda Barnen rasade mot domslutet och ville att regeringen omedelbart skulle tillsätta en utredning. I tidskriften ?Migration? 5/97, kan man läsa om domen under rubriken ?OMSKÄRELSE TILLÅTEN?
    Är det någon som predikar för ingrepp eller operationer utan bedövning eller som utförs i hemmen?
  • Ayishaaa
    FruMansour skrev 2007-11-13 11:51:39 följande:
    Ja precis vad jag också sa......!
    hehe, ja jag såg det efter =D Är alltid lite för snabb i fingrarna ;)
  • Ayishaaa
    Lequisha skrev 2007-11-13 16:21:52 följande:
    Ja, för en som inte tror på fakta kan det nog vara det.
    Tyvärr tror vissa bara på fakta som passar dem själva.
  • Ayishaaa
    palmblad skrev 2007-11-13 16:23:45 följande:
    NEJ! Jag respekterar inte att andra väljer att skära i sina spädbarn!
    ingen som tvingar dig att respektera någonting. Det finns saker som jag aldrig kommer respektera att folk gör med sina barn heller.
  • Ayishaaa
    palmblad skrev 2007-11-13 16:31:55 följande:
    Hur kan vi acceptera att man skär i spädbarn 2007?WHO:s forskning ÄR inte tillförlitlig.
    Du skulle förmodligen säga tvärtom ifall deras forskning skulle stödja din åsikt. På vilket sätt och varför är inte forskningen tillförlitlig?
  • Ayishaaa
    palmblad skrev 2007-11-13 16:33:35 följande:
    Varför ska man få ta bort förhud, när man inte får ta bort ytteröronen?
    Finns inget bevis för att öronen skulle vara någon smittokälla.
Svar på tråden Omskärelse/könsstympning