• Twixie

Förstföderskor i Sthlm med BF Augusti 2006

Smurfan - Jo, han har sin kudde (eller alla kuddar) som han vill ha när han ska sova... men han somnar oftast inte utan nappen. Det är ibland på dagarna i vagnen som han kan somna utan napp men då har det oftast varit så intensivt att han är dödstrött (som efter 4 timmar på ÖF). Hade det inte varit för nätterna och att han vaknar miljarder gånger av avsaknad av napp så hade vi nog inte tänkt på att sluta än. Melvin kan också komma gående med en napp i munnen som man inte ens visste fanns . De har nog sina små gömmor . Vi försöker få ned nappen till när han ska sova och åker bil. Förut var det också tröst men det har vi lyckats få bort. Är han mystrött men kanske inte ska sova så har han också nappen, men så fort han börjar stoja runt igen så får han lämna tillbaka nappen. I bilen har han förstått att nappen ska ut när vi parkerat för nästan alltid när man ska ta ut honom ur bilen sträcker han först fram nappen så vi kan ta den . Ska bara få honom att frivilligt lämna ifrån sig nappen hemma också . Men som sagt, hade det inte varit för nätterna så hade vi nog heller inte tänkt på avvänjning riktigt än då han ändå älskar sin napp så mycket. Nätterna kanske inte blir bättre men samtidigt är man villig att prova (Nästan) allt efter ett tag .
    Vi försöker att inte stoppa in nappen på natten men han somnar inte om ordentligt förrän han får den (kan vakna var 5:e minut, efter en timme är man så trött att man ger upp). Vi har också provat att lägga ned miljarder nappar i sängen och hjälpa honom sträcka sig efter en men varför sträcka sig efter en själv när mamma och pappa kan komma och stoppa in den?

• Twixie
    milimina skrev 2007-11-12 14:25:28 följande:
    *fniss* ja man får ju inte vara dum man ska slita ut en generation i taget
    Jepp, sakta men säkert

Norpan - Om den funkar så kan ni ju lika gärna fortsätta. Kanske ha i lite fett för att få den tjockare så hon står sig längre? Vi har bytt mest för att Melvin sover bättre på välling för äldre... men efter 1,5 år vet jag inte vad man ska ta till Det är väl mest att man inte ska ge 1 årsvälling till en 6 månaders (för salternas och fibrernas skull) men ser inget fel med att ge 6 månaders välling till 1 åring? Vi bytte bort majsen också för att M blev hård i magen och föredrog vanliga vällingen mer...
  • Twixie

Smurfan - Vet inte hur han lärt sig det med nappen. Tror det var farmor som började med det i somras. Men det är inte alltid man får nappen, ibland sträcker han fram den och när man ska ta den stoppar han snabbt in den i munnen igen och blir tokledsen när man tar ut den igen Jag sög också på tummen länge (upp i mellanstadiet) och vill verkligen helst inte att något av barnen ska göra det. Det är ju lättare att sluta med napp än tumme

Farmor är bra på att lära saker - hon lärde Melvin hur man sitter fint på pallen (istället för att använda den till att komma upp på saker med). Så igårkväll satt han med delar av middagen (som åts framför TVn) fint på sin pall och åt fint Det kommer snabbt att glömmas bort men man är glad så länge de kan sånt

Igår var jag världens elakaste mamma (enligt M alltså). Allt jag gjorde var bara katastrof. Började med att jag bytte morgonkisseblöjan och slutade på kvällen med att jag nattade honom. Sedan var jag elak som gav honom mat, satte på honom skor och kläder för utevaro, bytte bajsblöjor och gav honom välling. Enda gången han var glad på mig var när han snabbt som attan nakenfisandes smet ut från badrummet och stängde dörren och ut i vardagsrummet där han gömmde sig bakom pappa

• Twixie

Har funderat på om vi kanske inte ska byta ut vällingen på kvällen mot gröt ibland. Ibland blir han så överdrivet flaxig på kvällen efter vi gjort vällingen som han vet att han ska sova efter den. Han dricker vissa kvällar bara 20 ml innan han börjar flaxa runt som förvirrad höna i hopp om att vi ska gå på att han är pigg. Växlar man där mellan gröt och välling (välling när han är dåsig - då äter han bra och somnar efter det) så han får i sig lite för natten. Köper ni gröt eller gör ni egen?

• Twixie

Elisabeth - Stackars killen Förhoppningsvis bygger han ju upp en hejdundrande immunförsvar efter allt dettta så han slipper vara sjuk mer...

Milimina - Kanske fel iofs men igår kväll orkade jag bara inte göra välling (är man lat när man tom är för trött för att skaka välling ) så jag tog en tetra med 1,5 års vällingen (den med plommon/banan smak)... Tror aldrig välling har tagit slut så snabbt - nånsin! Kanske värt att prova? De finns ju på tetror om man inte vill köpa pulver, visst är det inte bra att lära dem att välling smakar "godis" men när det är sjuka och inte vill äta gör man allt...

• Twixie

Milimina - Ah, då förstår jag De får för sig saker ibland... Skönt att han äter smörgås iaf

• Twixie

Mollan - Åh, vilken underbar natt! Så du känner dig helt utvilad idag i det underbara vädret? Ja, men när man blundar så är ju mamma borta och mamma och pappa påstår att man måste blunda för att sova (sova - vilket påhitt.... Funkar lika bra utan!) så då måste man ju meddela på annat sätt att man finns genom diverse gnäll-morse signaler

• Twixie

Mollan - Japp, att du inte förstått det... Stackars Alma

Elisabeth - GRATTIS! Vad roligt! Hellre lite sämre lön med roligt arbete än hög lön med dötrist arbete tycker jag! Blir det där i närheten av Benjamins dagis?

Förut var tandborstningen stora händelsen på kvällen och morgonen (och i övrigt när man ville få honom glad ). Men nu är tand på G igen så då är det inte alls populärt, men det får vara då. Hellre lägga ned det (inte helt men kanske inte vara lika hård på borstningen) för en tid så att det fortsätter vara roligt än traggla med det nu och han inte tycker om det mer...

*Stolt* Melvin är inte rädd för dammsugaren längre  Så skönt. Eller han är fortfarande liiite rädd när den är på och vill snabbt som tusan upp i famnen men i famnen är ahn trygg nog att skälla ut den. Förut kunde han inte ens se dammsugaren utan att bli livrädd, nu dammsuger han här hemma, klättrar upp på den och sitter på den och gör brumljud Skönt att man iaf inte behöver ta ut honom varje gång man ska göra försök till att dammsuga!

Undrar hur de kommer bli som treåringar då de redan nu visar stoooora tecken på egenvilja. Kan inte låta bli att tycka att det ändå är lite gulligt när M lägger huvudet i händerna när han gråter och tittar fram mellan fingrarna Gulligt nu, kanske inte lika gulligt när det pågått i tre år . Igår fick han tokutbrott på att han inte fick ha ned toaborsten i vattnet... Grät hejdlöst i säkert fem minuter... *elak mamma som inte låter honom skura väggarna med toaborste*

• Twixie
    Svirroo skrev 2007-11-13 14:45:12 följande:
    Vi hade 10 minuters gråt när Leo inte fick fortsätta att dra i kabeln som går till modemet.... hehe elak mamma här med. Ligger ner på golvet och slår egna huvudet extra i golvet eftersom det är så synd om honom.
    Undrar vad de får allt ifrån? Nu vet jag ju inte hur ni andra bråkar hemma   Men hur många vuxna lägger sig ned på golvet och bankar huvudet i golvet av ilska över att inte få sin vilja igenom (Okej, att man skulle vilja ibland men det är en annan sak)? Ibland undrar man om det inte är medfött beteende att slänga sig på golvet eller vad som står nära och gömma ansiktet när man är "ledsen" (iaf för M är det inte allllltid äkta tårar...)
  • Twixie
    Smurfan 81 skrev 2007-11-13 16:01:04 följande:
    Här kläms det oftast fram en tår. Igår fick han inte dra i gardinen (stackars barn) och då var det bara att slänga sig på golvet och grina. Imorse fick han inte leka med toaborsten (hemska mamma) men då nöjde vi oss med att bara skrika lite för sen skulle vi duscha och då blev allt bra igen! Fast sen ska ju mamma torka en när man har duschat så jag hamnar väl på noll igen... Kevin hade en kompis här imorse och lekte så det blev lite sen eftermiddagslur, la honom 20 i 1. 10 i 2 hör jag ett liltet knyst och tänker tyst för mig själv *faan*... Men sen sa han inget mer så jag gick inte in. Ungen sov till halv 4!!! Då hann jag vila lite på soffan också såååååå skönt!!!Appropå vila... NU måste ju Marfa vara inne på BB i alla fall! Nån som hört något från henne?
    Visst ligger man allt som oftast på minuskonto numer känns det som... Får inte leka med maten (alltså slänga den runt i köket och på golvet), får inte leka badanka med toaborste, får inte gå ut i snöstorm i bara blöja eller ringa på hos grannarna kl 6 en helgmorgon eller inte få äta upp hela burken med Canoderm (Hur nu den kan vara god? Melvin blev störtförbannad på mig för att han inte fick slicka i sig all kräm han fick på händern och överallt på kroppen... Det är ju inte ens gott!!!) Tur att man har badet och lite annat som gör att man kan krypa upp till plus iaf lite.  
Svar på tråden Förstföderskor i Sthlm med BF Augusti 2006