• Twixie

Förstföderskor i Sthlm med BF Augusti 2006

Haha, får väl vara glad att min lilla kille är en korttis som inte når så högt än. Så han kan inte vara i soffan, sängen eller annat än om vi lyfter upp honom. Han har precis kommit på att man kan konka runt på pallen så når man bättre men det är inte så sofistikerat än och pallen är vinglig så den välter så fort han får minsta oblans (= inte kommer upp till det han vill). Kanske också nu för att vi har allt i v-rummet då vi målar om i sovrummet så det är trångt och han kan inte förflytta sig lika bra så vi måste vara ute mest hela tiden. Det betyder ju dock inte att han är still Utan bara att han flänger runt på allt han kan flänga runt på/i/under. Är glad att han än så länge inte kommer ur spjälis för vi har ingen plats för större säng .

• Twixie

Angel - Ja, det är sjukt att småbarnspass är giltiga så länge, de behöver ju bara gå månader för att de ska förändras i ansiktet när de är små Borde mer vara årspass eller liknande... När är det ni reser?

• Twixie
    Angel80 skrev 2007-11-06 16:24:18 följande:
    Vi ger oss av om några timmar, planet går vid tolv inatt.
    Åh, vad avundsjuk jag blir på er! Hoppas ni får en kanonsemester
  • Twixie

Kände heller ingenting i brösten den här gången (håller med Smurfan - de är väl så uttänjda att det tar lite längre tid för dem att spännas ut ), lite i magen men det trodde jag var vanlig mensvärk. Kände/känner egentligen ingenting den här gången (jo, illamående i början), har väl heller inte samma tid att känna efter som förra gången.

Vad roligt Norpan om du också kommer in i vår skara snart

• Twixie

Norpan - Var han ute och reste lika mycket (eller stationerad utomlands) när F "blev till" också? Är imponerad över det lass du drar själv, visst måste man så måste man men ändå! Vad skönt att få så många veckor tillsammans, när ni inte är vana vid det

• Twixie

Nanis - Det är som du säger två år av --- all framtid som du inte har full tid för honom som du önskar. Sedan tror jag man alltid hittar saker att ha dåligt samvete över, jag har dålig samvete för att jag arbetar 8 timmar per dag och bara hinnet träffa Melvin 2 timmar per dag förutom helgerna. Men Melvin verkar inte bry sig, han tycker väl ändå det är för mycket ibland De anpassar sig otroligt - plus att Hugo är ju hos dagmamman på dagarna ett  par timmar. Vad gäller mannen så är det ju lättare där på ett annat sätt, en sen middag bara tu man hand kan lösa mycket ibland Kommer gå kanon och fort ffa

marfa - Förstår din klagan! Gravid uttråkad kvinna på övertid är inte att leka med Det är bara att klaga på...

• Twixie

Smurfan - Det viktiga är att man överdoserar med krämen. De ska vara vita (inte synas hud genom) som man sedan smörjer in (gäller Mildisonen som "vanliga" hudkrämerna). De små har annan hud än vi vuxna så det är viktigt att smörja rikligt. Trots att det står motsatt på förpackningarn (men enligt hudläkaren är den texten skriven för vuxna). Smörj heller inte med vanlig kräm på de ställena du använder kortisonen för då tunnas kortisonen ut... Vi behandlar så när M blir torr (är atopiker) och fläckarna försvinner på bara ett par dagar. Man ska också fortsätta smörja med kortison ett par dagar efter det försvunnit för att de ska försvinna helt... Vi fick gå smörjskla på hudkliniken när vi var där med Melvin Mildisonen som man köper på apoteket (kräm inte salva) är så pass mild att man kan använda den i princip över hela kroppen (tom på ögonlocken på barn - trots att de smetar och kletar) och så länge det behövs. Istället för MiniDerm är CanoDerm MYCKET bättre. De brukar inte rekommendera den för den KAN svida. Det gjorde den bara på Melvin när han var tokröd över hela kroppen av torrhet (fanns inte en ickeröd fläck) men då sved å andra sidan allt. Sedan svider den inte alls...

Elisabeth - Lufta om ni har möjlighet och är det svamp så pröva att smörja in med vanlig youghurt. Det lindrar och innehåller "bra bakterier". Smörj sedan med vanlig kräm så att huden är mjuk och smidig.

Nyth - Vet du vad magdropparna heter? Kan vara värt att testa på sonen då han har sina skov. Grattis i efterskott!

• Twixie

Nyth - Tack, då ska jag kolla efter dem! Tycker det är bra att de tillsatt bakterierna i vällingarna... bara inte att de måste vara med fruktsmak... Känns fel att ge smaksatt välling på kvällen eller morgonen när han gillar den vanliga (Men det kanske är så att de goda kommer från frukterna så de måste vara tillsatta?).

Smurfan - Det tar sin lilla tid innan fläckarna försvinner. Men ju mer fett desto bättre Vi smorde tre gånger per dag i början (och gör fortfarande ibland när det är "problem") och ännu oftare på utsatta ställen som händer, kinder etc (Där med Locobase Repair).

Anke - Prova med Mildison (finns receptfritt på apoteket) och smörj rikligt och på större område än bara fläckarna...

Bebbelina - Mmm, ibland är det nog bra för en att vara allergisk mot något Fast det funkade inte på mig. Jag var allergisk mot choklad, citrus och nötter när jag var liten och fick inte äta det så nu är jag istället tokig i det nu när jag får äta det igen... Tar igen för alla förlorade chokladår

• Twixie

Vi kör Sempers 1 års välling... Den kommer vi nog fortsätta med så länge han dricker välling. Känns fel att vänja honom vid att välling ska smaka frukt... Blir han för stor vällingdrickare (alltså åldersmässigt) så får man väl gå över på vuxenvällingen

Vi vill sluta med napp till Melvin egentligen men det blir aldrig någor bra tillfälle. Ju tidigare man slutar desto lättare (efter ett försvinner sugbehovet utan nappen blir mer tröst och vana). Men är det inte tänder på G (då hjälper kall napp mycket, gillar då också att bita i nappen) så är han sjuk och vill ha nappen för det. Försöker introducera annat istället som gos och mys men inget funkar lika bra som nappen Vi vill helst sluta för att det är nog det som oftast gör att han vaknar på nätterna, han har ännu inte lärt sig hitta nappen själv men det är den han saknar för när han får den somnar han om på två röda, ger man den inte så sover han oroligt till han får den. Sen är den ju bra ljuddämpare också så det finns ju många fördelar med den också

• Twixie

Elisabeth - Melvin hade svamp i underlivet förut och då var det Canesten vi fick mot det samt att vi också smorde med Mildison (svag kortison kräm). Det försvann av det. Det var också det som läkarna skrev ut till honom (först skrev de ut en kräm som är en bladning av svampsalva och kortison, men de sade att nästa gång så ska vi börja med Canesten eller annan svampsalva och ev. lokabehandla på röda fläckar med Mildison vid behov om inte svamsalvan hjälpte). Om du orkar så kanske du kan avvakta med läkaren, kan du inte ringa och höra med någon barnläkare vad de "brukar" göra (eller läkare i sverige). Det var också de som "tipsade" om youghurt/filmjölk om man behövde lindra mellan insmörjningarna av svampsalvan och kortisonen. Men kortisonen fick vi nog mest för att han samtidigt hade eksem där nere. Numer är vi väldigt noga med att smörja med mjukgörande där nere efter varje större blöjbyte och han är knappt ens röd längre!

Svar på tråden Förstföderskor i Sthlm med BF Augusti 2006