• Anke

Förstföderskor i Sthlm med BF Augusti 2006

menar du en kombinerad maskin? skulle inte rekommendera det, har hört många som tycker det är krångligt om den biten slutar funka.

jag hjälpt en kompis som letat tvättmaskin, på electrolux. dom har ett system som heter time-manager, då ställer du in själv hur snabbt programmet ska gå.
    Pesco skrev 2008-01-23 20:26:50 följande:
    Grattis Milimina!J, kanske ska kolla Miele? Kollade konsumentverket men minns inte tat jag såg Miele där. Nästan alla maskiner tar 2 h för ett standardprogram 60 grader. Låter mycket! Ska satsa på en som lämnar tvätten torr. Visste ni att det tar 3 ggr så mycket energi att torka tvätten (i maskin) som det tar att tvätta?Anke, jag tror man kan involvera ungen. Robin "hjälper" gärna till med olika saker. Spiller han torkar han upp själv om man ger honom en trasa. Inte så bra, men iaf. När man ser folk med 2 brukar den äldre leka och spexa kring den yngre.
    * If you think nobody cares about you, try missing a couple of payments *
  • Anke

äh hosta är ingen fara. men det där tycker jag är svårt. Nora har varit lite snorig, det har runnit snor helt enkelt, men i övrigt pigg som en lärka. är hon sjuk då? smittar hon då?

Smurfan 81 skrev 2008-01-23 21:14:11 följande:
    Kevin började hosta idag... Och jag som ska till Barnmorskan imorgon och så hade vi tänkt att pappa skulle hämta! Hoppas han inte får feber bara. Lite hosta kan man ju inte stanna hemma för, alla på dagis hostar ju. Eller?
  • Anke

läskigt det där, att dom bara kan fly. har åtminstone haft muskler UNDER förut, men nu är det helt väck.

mollan nu skrev 2008-01-23 21:06:57 följande:
    Jag har oxå maghäng. Mina magmuskler har flytt, sist jag hörde av dem var de på väg mot vaderna. Nu hinner man ju inte träna känns det som.Men när Alma fattat det här med dagis ska jag ägna luncherna åt att träna. Har köpt simkort till och med.Fick hämta Alma klockan halv tolv i dag oxå, hon somnade redan 10:15... Sen sov hon igen vid 14. Hoppas det blir bättre i morgon för idag somnade hon redan 19:45, då borde hon vara utvilad i morgon bitti.
  • Anke

nä. man måste väl gå på allmäntillstånd antar jag.

men magsjuka är en helt annan sak! usch, då ska man vara hemma upp till 72 timmar efter sista kräkningen.
    Smuggel skrev 2008-01-23 21:40:03 följande:
    Anke - Svårt att säga om hon smittar eller inte men jag tror att om man skulle hålla barnen hemma när dom är lite snoriga skulle dom få vara mer hemma än på dagis. Miltons näsa har nog runnit nästan oavbrutet sedan han började på dagis med undantag för tiden vi var i Uruguay (värmen), men han har ju inte varit i närheten av att vara sjuk för det.
  • Anke

en annan nackdel med kombinationsmaskin är ju att det tar ju längre tid. man kan ju tvätta och hänga ute, alt torktumla bredvid och kunna köra en maskin till.

• Anke
    Smurfan 81 skrev 2008-01-24 14:50:35 följande:
    Angel Tack! ja det känns lite märkligt att vi snart ska bli en till. Samtidigt längtar jag otroligt mycket efter att få hålla i den lilla!PescoJo vi hyr ut en rum. Det funkar jättebra! Det dröjer nog ett par år innan vi känner att vi behöver det där rummet så det är jätteskönt.Idag ringde de från dagis, 39,4 graders feber så det var bara att gå och hämta. Det är väl nästan standard att man klarar en vecka på dagis innan man blir sjuk eller hur?
    det är ju himla lustigt det där. när  jag kom in till bb var jag öppen 3 cm och hade jätteont, och efter 5 timmar var jag öppen typ 3 1/2 cm och hade ännu mycket ondare. så glider du omkring och är öppen 2 cm
  • Anke

det jag har gjort har varit i sugarpaste. det går även att använda marsipan.

english shop i söderhallarna har jättemycket. dom har sugarpaste i olika färger och även vissa färdiga dekorationer. de har spritsmunstycken och massa roliga grejer.
    jag skulle gå dit.
    sabina82 skrev 2008-01-25 09:04:57 följande:
    mollan och smurfan: vad duktiga ni är ! jätte fina kreationer !När ni gör typ hjärtan ovanpå gör ni dem i marsipan eller vad dekorerar man med vanligtvis ??
  • Anke

tror det blir jättebra, man ska gå på magkänsla

malincha skrev 2008-01-25 10:27:16 följande:
    Nu har vi bestämt oss. Vi ska ringa och tacka ja till dagisplatsen.Han kommer att börja redan 1 feb och Markus ska skola in.
  • Anke

det är ganska dyrt med sp där, man kan även titta på deras webshopp.

webshop.englishshop.se/
    billigast blir ju självklart att beställa på nätet, för fina detaljer för modellering så är flower-paste allra bäst.
    Smurfan 81 skrev 2008-01-25 13:00:27 följande:
    Jag har gjort det mesta i MMF (Marshmallowfondant). Det blir billigare eftersom man gör den själv. Man smälter marshmallows i mikron med vatten och olja och sen blandar man i florsocker. Med det är svårt att göra figurer i MMF. Vilken färg på lock är det du skulle vilja ha? Du kan ju färga marsipan själv. Panduro har fler färger än de som finns i mataffären.AnkeVad kostar SP i söderhallarna?ElisabethjzÅh, vattkoppor! Ja det vill man ju gärna att de får snart så det är "avklarat".
  • Anke

nej, jag hittade inte heller på shoppen... men dom har vit sugarpaste för strax under hundringen, och sen har dom ett paket med typ 4 färgerg, små bitar, för dekorering. pastell och lite starkare färger. det ligger väl på typ 150 eller 129 eller nåt sånt. den är rätt praktisk.

billigast på sugarpste i stan är nog panduro.
    Smurfan 81 skrev 2008-01-25 14:45:46 följande:
    Hm... hittar bara icing och den ju lite dyrare. Men deras äggvitepulver var billigare än på Kakburken! Fast jag tar mig ju iofs aldrig in till stan...
Svar på tråden Förstföderskor i Sthlm med BF Augusti 2006