Inlägg från: mollan nu |Visa alla inlägg
  • mollan nu

Förstföderskor i Sthlm med BF Augusti 2006

Dagens dagisrapport:
    Alma somnade åtta i går kväll så idag var hon pigg fram till vilan, åt som en häst (fisk och potatismos vilken hon vägrar hemma) sen somnade hon på två röda vid vilan.
    Vi hämtade henne vid halv tre för då skulle vi åka till banken och fixa lånen till lägenheten.
    Japp nu är den snart köpt och klar, flytt den 2 februari. Känns så skönt att slippa det här med hyresrätts byte. Nu kan vi köpa oss det vi vill ha i stället.

♥♥♥ Alma 060809 ♥♥♥ www.mollan.nu
  • mollan nu

sabina: det finns även rosa färdiga lock.
    Dekorationer till tårta har jag bara gjort själv eller satt på små silverkulor som finns att köpa på vanliga mataffärer.
    Vill du inte använda marsipanlock kan du köpa sugarpaste på panduro, dom har även den färg man använder. The English shop har även massor med färger.
    Som smurfan skrev så är JFLs blogg grymt bra, tårttråden är oxå topp: www.familjeliv.se/Forum-11-240/m26260981.html

• mollan nu

sabina: sugarpaste är vit från början så det går jättebra

smurfa: stackars kevin. Jag resonerar oxå så att bara man får i dom nått så....

• mollan nu

Svirro: Alma äter inte mycket till frukost hon heller, men vi serverar: smörgås, ägg, yoghurt/kräm och en skinkbit. Hon brukar ta mågra skedar yoghurt, bita i ägget och slicka bort smöret från mackan...
    På hennes dagis äter dom frukt vid 10, det kanske dom kommer göra leos dagis oxå?

Alma är rosslig som bara den och vaknar stup i kvarten. Nu har hon sovit i 3 timmar och jag har varit inne 7 gånger.... Stackars liten bara hostar och hostar, vaknar och sätter sig upp och verkar panikslagen. Känns kanske som hon inte kan andas. Dagisbaciller är inte att leka med!

• mollan nu

Nja, det tjockar bara på sig i halsen på henne när hon ligger ner. Dagtid märks det inte ens att hon har slem i halsen förutom om hon gråter. Det kom i går och jag hoppas det går över snarast bums.
    Jobbigt med magsjuka men tur att Leo klarat sig! Och jag förstår inte att du orkar med barn, hus och magsjuka när du e gravid. Jag hade kräkits bara av tanken om jag var gravid

• mollan nu

svirro: vi flyttr nästa lördag!

sabina: jo då det gillas, hon slurpar i sig det och smackar så sött

• mollan nu

Smurfa: vi har packat ett tag om man säger så.
    Flyttade ett lass saker förra helgen (vi har fått tillgång till uthyrningsdelen redan) och så tömde vi vinden för tre veckor sen. Känns jättebra att vi inte ska köra allt på en gång för oj va saker vi har.

• mollan nu

smurfa: jag och mina två syrror har gått på tå hela vår uppväxt. Det är inte bra, man får korta hälsenor och det blir jobbigt när man blir äldre.
    Vi har fått använda inlägg i skorna och gått på specialgympa för att få lite bukt på det.
    Det är ärftligt och går inte påverka så jättemycket när barnen är små. Ha skor på inne är ett bra tips.

• mollan nu
    Pesco skrev 2008-01-28 12:38:54 följande:
    Lite klagan...Kommer jutst från Astrid Lindgren. Glad attd et inte är värre saker att hantera än en bruten arm. Fan så jobbigt att se sitt barn ha ont o va rädd.Först ta bort gipset. För att slippa såga upp det (läskig maskin) bände de upp det med tänger. Tydligen klämdes han för armen blev helt blå vid handleden. Systrarna var lite för stressade för att bekanta sig först, och vistt är det läskigt när främmande människor bara kommer och gör saker utan att först hälsa o förklara.Lagomt när tårarna lagt sig och han lugnat ner sig var det röntgen. Gör ju inte ont, men vet man inte vad det är, är det ju läskigt. Fick ta om bilderna eftersom han hela tiden rörde sig. 12 kilos muskler är inte lätt att hålla helt fast.Så läkaren. Hon var helt klart bäst. Pratade, han visade sitt gips + sin arm och förklarade att det var ajaj.Brottet har läkt fint, massa ny vävnad. Hon var ändå rädd att han kunde bryta om det om han ramlar, så han fick därför nytt gips, en skena bara på själva underarmen.Så tillbaka till första avdelningen. Robin kollade på de gula väggarna och vände i dörren. Ajajajaj! Klart han kände igen sig. Som tur var (not!) fick vi samma lite halvgrova sköterska. Bara hålla fast med våld och sen va 2 som gipsade. 3 pers som tjuvhåller ungen...usch usch. Han skrek och grät och var helt röd och blöt när vi skulle gå.Han somnade av utmattning på vägen hem. Ska också vila lite. Blir betydligt blödigare när det gäller ens barn.Jag blev lite chockad att se hur pass sned armen var. De säger att den ska räta ut sig och att han inte får några men, men jag blev helt illamående. Som en svacka mitt på armen.Nu mat o vila!
    men huva va hemskt! Jag skulle aldrig klarat det där. Starkt jobbat av dig!
  • mollan nu

Gaah Alma vägrar sova. Först läste vi saga 15 gånger. Jag har två böcker om Mollan och hennes mormor. Alma ligger i sin säng och säger mollan, mollan, bulle morot osv.
    Sen ska det hoppas i sängen, pratas om nallen, hunden och dockan. Munnen går som bara den på henne och hon är hur pigg som helst. Nu går hon runt och säger dagis, otto, tilda, lisa, böne (några av barnen på dagis).

• mollan nu

Smurfan: jo visst är det kul att hon pratar, men som du skriver så finns det ingen hejd på allt babbel. När hon vaknar om nätterna så kan hon tycka till och ropa på nallen eller dockan tills jag trycker upp den mot henne. Hon har även börjat prata i sömnen, det är hur gulligt som helst.
    Hon har börjat säga saker som Alma ha, mm gott, pappa kommer, bada nu osv. Väldigt skönt att hon kan göra sig lite förstådd utan att man ska behöva fråga om allt innan man vet vad hon menar.
    I går satt hon i badet och tog sin docka och skulle amma den. Satte den vid sin tutte och sa tutte mm gott och nickade nöjt
    Hon somnade förresten vid 22 i går och vaknade bara två gånger under natten vilket var sjuukt skönt.
    Får se hur det går på dagis idag om hon orkar vara vaken till lunch.

• mollan nu
    Skrutthumlan skrev 2008-01-30 11:13:08 följande:
    SmurfanKanonfint namn!Själv har jag hittat ett nytt namn jag gillar, VIOLA, fast undrar om man är modig nog att ge en ev dotter det namnet. Annars är FREJA fortfarande i klar ledning
    Viola är kanske lite udda att döpa någon till nu men helt klart coolt. Skulle vi få ett till barn och det blev en kille skulle det bli en Folke

Smurfan: Leia passar bra ihop med Kevin och jag tycker nog Margareta skulle sitta bra efter det om ni tar det.
  • mollan nu
    Anke skrev 2008-01-30 08:37:48 följande:
    har du tur så blir hon så trött av dagis att hon börjar sova nätterna igenom.
    Ja det hoppas jag verkligen på!
  • mollan nu

Skrutt: jag fick precis som angel 10% utbetalt per månad.

Anke: Folke börjar komma tillbaka nu har jag sett. tycker det är jättefint men vissa förstår inte alls varför
    Alma heter Edtih Maria i mellannamn, klart man måste heta som mor sin

• mollan nu

Hos oss är det oxå Teletubbies, Alma står framför tvn och hoppas och gapar tubbi tubbi när hon vill se.

Angel: jag har försökt sälja in Mora Träsk men det är lilldamen  helt ointresserad av...

• mollan nu

Skrutt: jo det tycker jag oxå, men det verkar som dom gått med på massa sjuka saker när det gäller bemanningsföretag.

• mollan nu

Idag är ingen bra dag på Unionen. Personalen från veta vilken sektion de ska tillhöra och de som sökt chefsjobben får veta om de fått det eller inte.
    Stämningen är en aning tryckt om man säger så....

• mollan nu

Angel: alla anställda fick ett kuvert i sin brevlåda där det stog vart man hamnade. Jag kommer givetvis jobba kvar på ekonomi men som Tobbe kommer inte vara kvar på IT sektionen. Han hamnade på en supportsektion och det är han inte så nöjd med.
    Vem som blir vår chef är inte offentligjort än men jag tror till 100% att det blir sifs kandidat.
    Tobbes chef har inte sökt någon ny tjänst för hon inte ansåg sig orka det (dåligt hjärta och ska operera in en protes i knät), hon får välja på att säga upp sig själv eller pension. Hon är 59 år. Hon vill inte gå i pension än så hon är rätt nere...

Svar på tråden Förstföderskor i Sthlm med BF Augusti 2006