Inlägg från: Smurfan 81 |Visa alla inlägg
  • Smurfan 81

Förstföderskor i Sthlm med BF Augusti 2006

Elisabethjz
    När det började bli mörkt på mornarna var det liksom lättare! Jag gick in med vällingen och sa "Det är inte morgon än" och så lämnade jag rummet igen. Såg till att napp och Tigger fanns i närheten när vällingen var slut. 2-3 mornar låt han och gnydde lite efter vällingen, men sen började han haja situationen! Nu behöver jag inte säga nåt länge, jag går bara in med vällingen och ger honom nappen i andra handen (för den har oftast åkt ner på golvet). När han är klar med sin välling vet jag inte om han somnar om eller om han ligger och leker, men nöjd är han i alla fall i åtminstone 1-1,5 timme! Och det är faktiskt inte förren efter 9 som jag brukar höra honom prata så jag tror faktiskt att han somnar om en stund. Misstänker att det blir svårare när det börjar bli ljust igen på mornarna, men då ska vi ju ändå upp till dagis!

• Smurfan 81

Här är en som inte är särskilt förtjust i att sjunga. Sista tiden på öppna förskolan har han helt lämnat cirkeln när det blir sångstund. Hemma går det bra ibland, Imse Vimse brukar vi köra då (han brukar sätta ihop fingrarna när han vill att vi ska sjunga den, men han sjunger inte med). Han tycker däremot väldigt mycket om att lyssna på musik, och inte bara hans barnmusik utan även reklammusik och pappas musik! Då dansar han gärna!

• Smurfan 81

Gott nytt år!!!

Här är det full fart! Visserligen bara familjen som kommer hit, men ändå. Vår balkong på 14:e våningen blickar ut över hela stan så jag tror att vi kommer ha ett fint skådespel vid 12-slaget!

• Smurfan 81

Shit... vi har precis gått upp... Kevin har inte sagt ett knyst på hela morgonen, kvart över 10 fick han sin välling... Tror inte han kommer sova nån middag idag!

• Smurfan 81
    sabina82 skrev 2008-01-02 22:59:55 följande:
    marfa: härligt att ni alla mår bra ! =) hur funkar livet med 2 barn ? är kristin svartsjuk eller tar hon det bra ?smurfan: skön morgon ! hur många veckor har du kvar nu ??
    5 veckor kvar!!! Nedräkningen har börjat... nu vill jag bara att hon ska komma ut! Imorse hade hon hicka i över en timme så jag kunde inte sova! Låt och vred mig i sängen mellan 5 och 8 ungefär... känns så trist när Kevin sover till 9 att jag ska ligga vaken av andra skäl då!

milimina
    Kevin har fortfarande samma kläder som han hade till jul förra året! Han växte ju så det knakade sina första 4 levnadsmånader, sen har det gått lite långsammare. Nu håller han på och växer ut 74 byxor, men han var 79 sist vi mätte honom och det är ju några månader sen. I tröjor han han både 80 och 86, fast 86-orna får vi kavla upp ärmarna på. Så jo, de växer nog ryckvis!

Vi pratar också mycket med Kevin. Mest jag iofs... men jag försöker hela tiden säga vad vi ska göra och ställa frågor till honom. När han ber om något genom att gnälla (eftersom han inte kan prata) ställer jag alltid en fråga innan jag ger honom det jag tror att han vill ha. "Är du törstig?" och sen ger honom muggen när han pekar på kranen i köket, eller "Vill du ha en isbit?" när han pekar på ismaskinen i frysdörren (och ja, det händer typ 15 gånger om dagen!).
  • Smurfan 81

Testar och fråga igen så får vi se om nån känner igen sig...
    Kevin vägrar sova middag! Nu har han legat i sängen i 45 minuter och vill INTE sova! Han är så trött att ögonen går i kors på honom! Han slänger nappen och Tigger på golvet och om jag går in och ger de till honom blir det bara värre, då gallskriker han i 5-10 minuter efter att jag gått ut och blir ännu argare och slänger allt på golvet igen. Han kan inte sova i vår säng, och han somnar inte om man ligger bredvid honom. Ofta brukar han somna efter en halvtimme ungefär, men vissa dagar är han som idag när han bara står i sängen och skriker (och gråter så att han kiknar). Om han INTE sover blir han fullkomligt odräglig att ha och göra med på eftermiddagen, bara går omkring och gnäller och vill ingenting.

Vad ska jag göra???

• Smurfan 81

Satte på musik på ganska hög volym i vardagsrummet, då somnade han till slut men det tog 1 timme och 10 minuter!!! Den tiden har man ju inte varje dag! Jag fattar inte varför det är så hemskt att sova middag, på kvällarna är det aldrig några problem att lägga honom. Bävar verkligen för vilostunderna på dagis... ska han sätta sig och skria där också så inga barn får sova?

• Smurfan 81

Twixie
    Vi var precis ute med bilen innan vi la honom... då sitter han bara och gör hålla-sig-vaken-ljud! Han somnar i bilem om vi åker långt, typ till mormor som bor på Värmdö! Sen vaknar han så fort bilen stannar... I vagnen sover han bara om han är extremt trött, för det mesta håller han sig vaken i vagnen eftersom det finns så mycket att titta på!

Ja, att bryta upp helt skulle kunna funka, men oftast när vi gjort det har han bara suttit och gråtit och vill inte göra nånting för han är så trött! Man får väl se till att hitta på nåt riktigt roligt då...

Igår när vi inte gick upp förren strax innan halv 11 lät vi honom vara vaken hela dan, vid 4 gick han knappt att vara med... Vi var nere i centrum och bytte en leksak som han fick dubbelt av på julafton. Han var ett sånt där odrägligt barn ni vet som bara skriker i leksaksaffären om han inte får hålla i den nya leksaken! Son i det här fallet var ett stort garage med inplastade bilar som vi INTE ville öppna mitt i centrum! Hemska barn... När vi kom hem och han fick leka med det blev det lite bättre, men bara om jag satt precis bredvid honom. Lämnade jag hans sida var vi tillbaka i gnällandet!

• Smurfan 81
    Twixie skrev 2008-01-03 14:26:14 följande:
    Smurfan - Usch, det är jobbigt när inte ens nödlösningarna funkar. Man blir lagom frustrerad när inget funkar och det enda man vill (och de inners inne vill) är att de ska sova lite. Är C hemma eller någon annan som kan komma in och ta eftermiddagsnattningen? Bara för att byta av?
    Han sover ju bara en gång om dagen... så vi har bara en chans om dagen liksom!

Faan, nu kom grannen och ringde på dörren! Kevin vaknade, hoppas han somnar om...
  • Smurfan 81

Nä, det gjorde han inte. Men han sov i alla fall en timme, det brukar han klara sig på!
    Ny kamp imorgon!

Svar på tråden Förstföderskor i Sthlm med BF Augusti 2006