Inlägg från: Smurfan 81 |Visa alla inlägg
  • Smurfan 81

Förstföderskor i Sthlm med BF Augusti 2006

Kevin älskar mat... egentligen... men han måste alltid triskas innan han kan börja äta, har man väl satt igång så äter han nästan vad som helst. Han vill ju gärna äta själv så jag börjar med att försöka mata honom så tar det längre tid innan han börjar äta. Jag har velat mata honom när det är för kladdig mat, men har fått ge med mig ibland. Nu i helgen åt han gröt själv och det gick faktiskt jättebra!

Han dricker välling på morgonen i sängen vid 8, sen äter han lunch vid 11, sover middag, äter lite mellis vid 2-tiden sen blir det ofta nån frukt på eftermiddagen innan middagen vid halv 6. Sen får han välling 19.00 innan han går och lägger sig.

Hur är era barn som bara sover en gång om dagen? Kevin skulle egentligen behöva sova 2 gånger, men det går inte! Plus att det inte finns tid... Han vaknar ju mellan 7 och 8 och sover oftast middag mellan 12 och 2. Sen är han jättegnällig i princip mellan 4 och 7! Om vi lägger honom en gång till på eftermiddagen ligger han bara och sjunger för sig själv en stund och sen blir han ledsen, men det är såååååå jobbigt att lyssna på hans gnäll! Jag vill inte att han lägger sig för natten förren tidigast 7 (brukar bli halv 8) för jag är rädd at than vaknar ännu tidigare på morgonen då och då blir dagen bara ännu mer konstig!

Ska man bara vänta på att han börjar på dagis och hoppas på att han får in bättre rutiner då? Vi håller ju ganska fasta mat och sovtider och då försöker vi hålla dem som kommer vara på dagis fr.om. januari...

• Smurfan 81

Det här är vi:
    www.idg.se/2.1085/1.133103

Vår förening bytte från ComHem till Tele2, då gick de in i rummet där alla servrar stod och har dragit ur en kabel som inte går att dra ur utan att skruva isär den! "Miss i arbetet" påstår ComHem... Om man gör en sån "miss" kanske man ska byta jobb, det tar ju lite tid att skruva isär en kabel!

• Smurfan 81
    Ancy skrev 2007-11-27 16:06:14 följande:
    Ja, det känns ju lite så... Frågan är om man ska ta in sängen till oss så att hon sover där även på dagarna?...
    Om hon sover bra i sitt rum på dagarna tycker jag det är dumt att sluta med det. Låt henne sova där så länge det funkar och ha henne bara inne hos er på nätterna. Tycker jag...
  • Smurfan 81

Kevin tycker också om att slänga saker i toaletten. Häromnatten när jag var uppe och kissade orkade jag inte sätta nya toarullen i hållaren så jag ställde den på papperskorgen... det fick jag ju äta upp på morgonen när jag hittade hela rullen i toaletten! Hans Tigger har fått bada där också... den åkte raka vägen in i tvätten sen!

• Smurfan 81

Elisabethjz
    Nä, usch vad jobbigt! Hoppas det går bra.

Milimina
    Vad spännande!

Nanis
    Grattis till bilköpet! Jag tycker också det är lite läskigt att köpa bil, det handlar om så mycket pengar. Vi köpte ju en "ny" bil nu i oktober för att så småningom få plats med två bilstolar och dessutom vagnar och packning. Blev visserligen ingen kombi, men en rymlig halvkombi! Vi är jättenöjda förutom att batteriet har börjat krångla. Men vi köpte från en återförsäljare och det är en -06'a så de får faktiskt hjälpa oss fixa det.

• Smurfan 81

Kevin börjar inskolning på dagis 9 januari, känns som en evighet dit... Igår höll jag på med en tårta till en kompis pappa och Christoffer var inte hemma. Jag trodde jag skulle bli tokig! Han skulle precis allt jag höll på med, när han upptäckte att det inte gick hämtade han alla sina ytterkläder och fösökte lägga på bordet, när han inte fick gå ut skulle han ha alla böcker i sin bokhylla som han naturligtvis inte når utan att mamma hjälper honom, sen skulle han köra med gåvagnen och blev arg så fort den fastnade nånstans osv osv... Jag tror tårtan tog mer än dubbelt så lång tid att göra pga att han skulle ha uppmärksamhet hela tiden. Dessutom bajsade han 3 gånger under tiden... protest? Ibland blir man verkligen tokig på dem!

• Smurfan 81

Ni som skolat in på dagis, visst är det så att man får ta ut föräldrapenning så länge de håller på inskolning?

• Smurfan 81

Marfa
    Nä, du betalar 630:- i månaden när du har dem 15 timmar mot 1250:- (tror jag det är ) om du har dem heltid. Kevin börjar i januari så då tänkte jag börja ta ut föräldraledighet för nästa barn så att han bara behöver gå deltid!

• Smurfan 81

Marfa & Nanis
    Jo, det är inkomstgrundat, de siffrorna jag skrev är taket...

Generellt kostar barnomsorgen 3% av hushållets sammanlagda bruttoinkomst - dock max 1260:- /månad vid maxtaxa (för ett barn).

Har man fler barn brukar yngsta barnet kosta som ovan och nästa 2%, därefter 1% och 4:e barnet går gratis så länge alla har banomsorg samtidigt.

Barn över 4 år har rätt till 15 timmars allmän förskola varför man för dessa räknar bort 30% av taxan. (t ex 1260:- blir 882

För den som är arbetssökande eller mammaledig har barnet rätt till 15 timmar per vecka (varierar mellan olika kommuner) och då betalar man 1,5% av hushållets bruttoinkomst eller max 630:- /månad vid maxtaxa.

• Smurfan 81

Kevin är alltid jättetrött vid 7 på kvällen, oavsett hur tidigt/sent vi gått upp och hur mycekt han sovit på dagen! Om han inte somnar vid typ 5-tiden förstås... 7 är det välling och sen ligger han ofta halv 8. Han brukar vakna mellan 7 och halv 8 på morgonen, då får han välling och jag lägger fram Tigger och nappen till honom. Sen brukar han somna om eller ligga och leka med sig själv. Vi går aldrig upp föra halv 9 och igår vaknade han inte förren 10! Såååå skönt en lördag!

Svar på tråden Förstföderskor i Sthlm med BF Augusti 2006