Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?
Ja vilka då?
Negativa följderna?
Ja vilka då?
Nej men så är det låång kö med, och de som lyckas muta en egen donator bakom ryggen får hela tiden gå före och vissa kommer aldrig fram...
Jennie med ie skrev 2007-11-03 22:46:57 följande:
Men ägg har vi ju nya oftare än njurar...
Jennie med ie skrev 2007-11-03 22:54:32 följande:
Jag skulle göra det för pengar, anser att 40.000 för ett barn är mycket billigt om jag var barnlös
Jennie med ie skrev 2007-11-03 22:59:22 följande:
Men vad gör det? Köerna försvinner och man kan ju sätta en gräns på en ägg donation per kvinna.
Jennie med ie skrev 2007-11-03 23:02:41 följande:
Tydligen så är det i vissa fall ok med riktade ägg, TS ska ju tex göra
Ok vi får se när ts återvänder, då skulle jag tex inte kunna ge till min syster tex?
Ja det låter ju rimligare, annars skulle ju massa köpa in en donator i hemlighet
Nej förvisso men varför utstå något slags obehag alls utan att få betalt för det? 3000 kallar jag inte betalt
Jag kan förstå dem, men jag delar inte den åsikten
Tack för detta inlägget!!!
De som skriver att hur skulle det kännas för barnet att få veta att äggmamman sålt sitt ägg...Ja man kan ju se det som istället att vilken tur att hon ville sälja ett ägg annars hade vi inte haft dig och du inte funnits...
Ja men varför ska de ta reda på donatorn? Det är ju just någon som donerar ett ägg och inget mer. Knappast att man har någon mer önskan än att göra en barnlös kvinna glad.
Jo jag syftade på donatorn, inte donerar hon för att hon ska få fler barn på bygden som hon vill veta hur det går för dem i skolan på jobbet mm. Det är ju inte att hon adopterar bort ett barn hon burit och fött och har någon koppling till mer än just att hon donerat ett ägg
Hade jag nu varit i en sits där jag behövt köpa ägg så hade jag självklart velat köpa privat om möjligheten fanns. För att kunna se att det var en trevlig och sund person och att det inte var em missbrukare eller liknande. Nu antar jag att det säkert finns skydd mot detta inom vården och att man blir granskad innan man blir beviljad som donator, men jag hade görna hittat en själv och ersatt denna person.
Ja visst är det synd om de som inte har de pengarna men tänk då de som inte kan få barn via donator heller...ännu mera synd om dem som inte har 100.000 för att adoptera ett barn för heller.
Men blir de barnlösa lyckligare av att aldrig få ett ägg då pg av att köerna är för långa?
miss maple skrev 2007-11-07 23:44:37 följande:
Gillar och gillar... Jag donerar görna om ersättningen gjorde det värt besväret. Mina ägg är betydligt mera värda än 3000 all heder åt de som ger bort dem för den summan. Mina är värda minst 40 000 för mig. Sniken? Ja antagligen men skulle inte gå igenom minsta obehag utan rejäl ersättning.
miss maple skrev 2007-11-07 23:54:20 följande:
Jag har bott granne med Carlanderska tills för två år sedan, kanske skulle ställa mig med ett plakat utanför. *dyra ägg säljes* Jag visste inte att de utförde ägg inplantat mm där.Bra att det finns privata alternativ i alla fall i sverige
Tänk vad dåligt adoptivbarnen skulle må om föräldrarna började tala om hur mycket de kanske skuldsatt sig för att kunna skaffa barnet... Eller att du min lilla kostade 200.000 i försökskostnader innan vi lyckades få till det med dig....
Herregud vad gör det barnet för nytta att prata om liknande saker, sedan om barnet i vuxen ålder börjar fundera över pengarna så är de nog mest glada att de fick bli till