• jennie ellie

Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?

Ja vilka då?

Divina skrev 2007-11-03 22:14:38 följande:
    Jennie med ie skrev 2007-11-03 22:11:35 följande:
    Negativa följderna?
  • jennie ellie

Nej men så är det låång kö med, och de som lyckas muta en egen donator bakom ryggen får hela tiden gå före och vissa kommer aldrig fram...
    Jennie med ie skrev 2007-11-03 22:46:57 följande:

Eh, de som nyss diskuterats här. Att pengarna blir en maktfaktor som möjliggör utnyttjande, att personer "donerar" (säljer) av fel skäl pga att pengarna lockar osv... Samma negativa sföljer som om t ex organdonatorer fått betalt."Skälig ersättning" anser jag vara ersättning för utebliven inkomst, resor och självklart själva medicinerna och vården. Inte att man ekonomiskt går med vinst.
  • jennie ellie

Men ägg har vi ju nya oftare än njurar...
    Jennie med ie skrev 2007-11-03 22:54:32 följande:

För att det är en frivillig donation! Inte försäljning...Ska vi ha handel med njurar och andra organ också? För ingen skulle väl donera av fel skäl för pengarnas skull...., eller?
  • jennie ellie

Jag skulle göra det för pengar, anser att 40.000 för ett barn är mycket billigt om jag var barnlös
    Jennie med ie skrev 2007-11-03 22:59:22 följande:

Ännu större risk då att man säljer ägg för pengarnas skull än att man gör det med en njure, eller hur? Den egna fysiska förlusten blir ju mindre... Men det spelar absolut ingen roll i detta sammanhanget, spelar ingen roll när det är frågan om "köpa/sälja eller donera" och att man inte skulle göra det för pengarnas skull...
  • jennie ellie

Men vad gör det? Köerna försvinner och man kan ju sätta en gräns på en ägg donation per kvinna.
    Jennie med ie skrev 2007-11-03 23:02:41 följande:

Nu är du fel på det. Nu var det ju inte det det var frågan om, utan att en risk med betalning till donatorerna var just att man skulle donera för pengarnas skull, en risk som förnekas här. Inte om att de barnlösa köparna skulle "göra det för pengarna".
  • jennie ellie

Tydligen så är det i vissa fall ok med riktade ägg, TS ska ju tex göra

Malleballebuse skrev 2007-11-03 23:08:25 följande:
    Fast visst är det så att i Sverige så får vi inte ge riktade äggdonationer. Samma regler som med spermadonatiner. Kan nog vara så att det förhindrar människor att kunna sälja sina ägg.Vilket jag tycker är väldigt bra. Skulle lännas mycket konstigt om vi fick en "äggmarknad" där man kan köpa sig fram i kön. Sen är det ju så att det sliter oerhört på kroppen att göra "äggplock".
  • jennie ellie

Ok vi får se när ts återvänder, då skulle jag tex inte kunna ge till min syster tex?

Malleballebuse skrev 2007-11-03 23:13:17 följande:
    Är inte alls så säker på att det är så. Någon som verkligen vet?Jag frågade nämligen om det när jag själv hade svårt att få fram ägg, och då var det olagligt att göra så i sverige men inte utomlands.
  • jennie ellie

Ja det låter ju rimligare, annars skulle ju massa köpa in en donator i hemlighet

Malleballebuse skrev 2007-11-03 23:17:31 följande:
    Nej, jag fick inte ta emot ägg från ex syster. Men om hon ville donera så skulle jag per atomatik komma längre fram i kön.
  • jennie ellie

Nej förvisso men varför utstå något slags obehag alls utan att få betalt för det? 3000 kallar jag inte betalt

kate79 skrev 2007-11-04 08:53:54 följande:
    Men ni som skulle donera om ni fick 40 000 kronor men inte om man bara får ersättning för utgifter.Rent krasst borde det bli så att man donerar för pengarna för annars hade man ju donerat i alla fall.Så jobbigt är det inte att vara äggdonator att man behöver en massa pengar för det.h
  • jennie ellie

Jag kan förstå dem, men jag delar inte den åsikten

Pejgan skrev 2007-11-04 14:24:36 följande:
    ok men ni som anser att 40 000 är en rimlig summa, kan ni överhuvudtaget förstå orsakerna till att INTE betala ersättningen? Jag får Inga kommentarer eller svar när jag skriver varför man inte bör betala, varför?
  • jennie ellie

Tack för detta inlägget!!!

Tagetes66 skrev 2007-11-04 18:12:33 följande:
    Nu vet jag inte hur mycket erfarenhet av ämnet folk har som skrivit här har men för egen del har jag genomgått 6 IVF. Jag har inte läst alla inlägg.Någon uttryckte att det skulle vara jätteorättvist om en kvinna skulle få 40 000,- för att donera och någon annan bara 3000,-.Herregud - välkommen till verkligheten säger jag då ! Ingenting är rättvist vad gäller vård för infertilitet. Vissa får offentligt bekostad vård, andra får betala allt själva till skyhöga summor (vi är uppe i ca 150 000 sek totalt). Jag har t.ex. en bekant som snart fyller 40, hon har lyckats få flera samhällsbekostade IVF-behandlingar, för mig var det STOP vid fyllda 38 år.Idag står tusentals par i kö för ÄD samtidigt som väldigt få kvinnor är intresserade av att donera. Jag är övertygad om att högre ersättning skulle vara en väg att gå.Efter att själv ha genomgått ett otal behandlingar kan jag inte förstå hur man kan tycka att 3000,- skulle vara tillräcklig ersättning. Det är frågan om 4-6 veckors tid av full koncentration, läkartider som skall pusslas in i livsschemat, mediciner och sprutor som skall tas på exakt rätt tid o.s.v.Visst är det fantastiskt att det finns kvinnor som nästan vill BETALA för att donera men de flesta funkar nog inte så. Självklart skall man kompenseras ORDENTLIGT.
  • jennie ellie

De som skriver att hur skulle det kännas för barnet att få veta att äggmamman sålt sitt ägg...Ja man kan ju se det som istället att vilken tur att hon ville sälja ett ägg annars hade vi inte haft dig och du inte funnits...

• jennie ellie

Ja men varför ska de ta reda på donatorn? Det är ju just någon som donerar ett ägg och inget mer. Knappast att man har någon mer önskan än att göra en barnlös kvinna glad.

kate79 skrev 2007-11-05 19:54:43 följande:
    Nej, jag menade när detta barnet är 18 år och kanske är intresserad av att ta reda på vem jag är så hade jag känt om jag var donatorbarn att varför ta kontakt med denna personen, den var ju bara intresserade av pengarna och förmodligen inte av mig.
  • jennie ellie

Jo jag syftade på donatorn, inte donerar hon för att hon ska få fler barn på bygden som hon vill veta hur det går för dem i skolan på jobbet mm. Det är ju inte att hon adopterar bort ett barn hon burit och fött och har någon koppling till mer än just att hon donerat ett ägg

kate79 skrev 2007-11-05 20:09:53 följande:
    Det kan ju hända att barnet vill. Och sen det andra du skrev får jag svara ???? på, förstår inte vad du menar.
  • jennie ellie

Hade jag nu varit i en sits där jag behövt köpa ägg så hade jag självklart velat köpa privat om möjligheten fanns. För att kunna se att det var en trevlig och sund person och att det inte var em missbrukare eller liknande. Nu antar jag att det säkert finns skydd mot detta inom vården och att man blir granskad innan man blir beviljad som donator, men jag hade görna hittat en själv och ersatt denna person.

• jennie ellie

Ja visst är det synd om de som inte har de pengarna men tänk då de som inte kan få barn via donator heller...ännu mera synd om dem som inte har 100.000 för att adoptera ett barn för heller.

Marelb skrev 2007-11-06 21:44:05 följande:
    Ok... Nu har jag läst lite mer. Det är verkligen en intressant diskussion och man får vrida och vända på sin hjärna några varv. Hur tycker jag igentligen... Vet inte faktiskt.Men jag förstår mer vad du menar nu Divina. Igentligen är det väl inget fel att ge något värdefullt till varandra. Men jag håller med om en del som Pejgan skriver också. Jag vill inte heller ha ett samhälle där kvinnor säljer ägg för att de vill tjäna pengar. Kontrollen innan en donation måste vara väldigt bra i så fall, så att de som donerar gör det för att de verkligen också vill hjälpa någon annan. Donation ska vara öppet för alla och alla har ju inte 40.000. Det blir synd om dem som då hamnar utanför. Svår diskussion det här... Ska försöka följa den lite mer nu.
  • jennie ellie

Men blir de barnlösa lyckligare av att aldrig få ett ägg då pg av att köerna är för långa?
    miss maple skrev 2007-11-07 23:44:37 följande:

Det säger jag inget om, eftersom det är den gängse gången där.Att som sagt sälja ägg på det viset som ts menar (för det är då trots allt det är om vi ska hårddra det) det är att tjäna på andras olycka eller hur jag ska säga.
  • jennie ellie

Gillar och gillar... Jag donerar görna om ersättningen gjorde det värt besväret. Mina ägg är betydligt mera värda än 3000 all heder åt de som ger bort dem för den summan. Mina är värda minst 40 000 för mig. Sniken? Ja antagligen men skulle inte gå igenom minsta obehag utan rejäl ersättning.
    miss maple skrev 2007-11-07 23:54:20 följande:

jennie ellie skrev 2007-11-07 23:46:03 följande:
    Nej såklart inte, men jag gillar som sagt inte svarthandel med ägg och särskilt inte i landstingskön.Då blir det en klassfråga som tidigare har nämnts.Och vill man enbart tjäna pengar för vad handlar det annars om? Då ska man tänka om tycker jag.
  • jennie ellie

Jag har bott granne med Carlanderska tills för två år sedan, kanske skulle ställa mig med ett plakat utanför. *dyra ägg säljes* Jag visste inte att de utförde ägg inplantat mm där.Bra att det finns privata alternativ i alla fall i sverige

• jennie ellie

Tänk vad dåligt adoptivbarnen skulle må om föräldrarna började tala om hur mycket de kanske skuldsatt sig för att kunna skaffa barnet... Eller att du min lilla kostade 200.000 i försökskostnader innan vi lyckades få till det med dig....

Herregud vad gör det barnet för nytta att prata om liknande saker, sedan om barnet i vuxen ålder börjar fundera över pengarna så är de nog mest glada att de fick bli till

Svar på tråden Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?