• Annaobebben

Jag är inte redo!

Jag har en vecka kvar till BF.
    I 9 månader har jag väntat på den där dagen, dagen då bebisen skall komma. I 9 månader har jag väntat mig att allt kommer flyta på jättebra, barnmorskan har vart positiv och allt har vart "bra". Förutom alla problem jag haft med graviditeten.

Jag fick karpaltunnel-syndrom, har åkt till akuten ett flertal ggr pga högt blodtryck och svimmningar. Jag började samla på mig vätska redan i vecka 18, har gått upp 30 kilo (enligt BM väldigt mycket vatten). De sista två månaderna har jag vart sjukskriven pga mina händer (karpaltunnel drabbade fem fingrar, oftast bara tumme, pek och långfinger som drabbas, för mig är det värst i ring och lillfinger). Jag har de sista tre veckorna haft falska värkar, otroliga sammandragningar såfort jag rört på mig. Foglossningarna kom i vecka 34 tror jag det var, så sedan dess har jag inte kunnat sova i sängen för jag vaknar av otrolig smärta såfort jag försöker röra på mig.. osv osv osv.

Nu det sista har jag vart in på förlossningen 2 ggr för mitt blodtryck, sista gången var i fredags, nu vill de att jag skall tillbaka på måndag och göra nya prov, dvs ny ctg, nytt blodtryck och nytt urinprov. Minsta lilla äggvita och de skall sätta igång mig.

Men jag vill inte, bara tanken på det får mig att vilja kräkas, jag kallsvettas och mår riktigt dåligt över faktumet att bebisen inte mår bra pga mig, och den vill ju inte komma ut, den är ju inte redo för det. Jag vet inte om jag är redo för att bli mamma.

Egentligen är det ju solklart, klart bebisen skall UT, jag kan få tillbaka min kropp och börja leva igen, utan smärta. Men jag vet inte, jag vill ju ha det naturligt, jag trivs inte med tanken på att dom skall gräva mig i underlivet och trycka in massa onaturliga saker där för att få bebisen att vilja komma ut.

Dessutom är jag otroligt spruträdd, denna graviditeten har vart en lång terapi för mig, först klarade jag inte av blodproverna utan att svimma, nu går de bra. Men tanken på att de måste ge mig någon annan spruta ger mig återigen kräkkänsla, jag skulle vilja lägga mig ner och skrika egentligen. Trycka huvudet i kudden och bara få vara liten.

Det konstiga är att jag inte tänkt på detta innan, det kom nu efter att jag fått sova lite. Det är första barnet för mig, och jag vet att jag inte klarar av att ha en tuff förlossning, då kommer jag aldrig våga igen. Jag är trött på att spela hurtig inför min familj som bor 40 mil bort och som är jätteoroliga, jag är trött på att låtsas att allt är så himla bra.

Jag mår skit, ärligt talat.
    Jag förstår inte varför man gör detta mot sig själv.
    Men jag längtar efter min bebis, det är bara själva utdrivningsfasen och bärandet jag mår dåligt av. Men jag är samtidigt rädd att mina tankar nu skall sätta igång någon form av depression, jag får inte ens behålla min BM efter förlossningen utan skall gå och lära känna någon ny. Någon som inte vet hur det har vart.

Förlåt för allt gnäll. Jag var bara tvungen att få ur mig allt.

• Svar på tråden Jag är inte redo!
  • taksi

Äsch, hade skrivit ett jättelångt inlägg till dig men det försvann!

Själv hade jag massor av krämpor i min förra graviditet och mådde dåligt nästan hela tiden. För min del utlöste det tyvärr en depression. EFtersom du är orolig för det så kan jag rekommendera att du redan nu börjar prata med den BM som känner dig om det. Min som jag har nu (väntar andra barnet) är helt suveränt bra att prata med om sånt! Det kan ju också vara viktigt att personen som kommer att träffa dig och bebisen på bvc får veta det, så att dom kan hjälpa dig att "hålla koll" på ditt mående och uppmärksamma dig lite extra. Har du pratat med ev. partner om din oro? Jag kämpade tyvärr på länge med min depression utan att söka hjälp. Min dåvarande bm försökte jag verkligen att "skrika ut" min oro för, men fick ingen respons tyvärr. Bvc var som tur var uppmärksamma och erbjöd mig ganska snart att börja träffa bvc-psykologen. Hon sin tur såg till att jag kom i kontakt med Aurora-bm, som inte var den som var rädd av sig, utan som genaste uppmärksammade min depression och vågade fråga coh finnas där för att höra vad jag berättade. Hon remitterade mig till husläkaren coh jag fick antidepp-mediciner när första barnet var 8 månader. Det fungerade bra då och därför vill dom att jag ska vara extra noga med att upptäcka ev. symtom tidigt nu för att snabbt få medicinering vid behov - om jag skulle få depresison igen.

Så jag hoppas att du kan prata med bm om din oro för att kunna få hjälp och slippa dras med ev. elände längre än nödvändigt! Det akn också vara bra att prata med bvc-psykologen när barnet föds. Själv var hade jag mycket dåligt samvete över hur dåligt jag mått under graviditeten och en del dubbla känslor som det förde med sig. Det var skönt att prata med någon som kunder hjälpa mig att sortera i allt det där.

Skickar en stor varm styrkekram!

• Lillatroll

Först och främst: massor med styrkekramar till dig!

Det är inte lätt att vara gravid, det ska gudarna veta. Jag fick en son förra året. Han är 14 månader nu.

Läste ditt inlägg och tycker så synd om dig som mår så dåligt nu. Vet inte om jag kan skriva något som hjälper dig egentligen. Den sista tiden är jobbig. Jag blev sjukskriven pga för tidiga sammandragningar när det var två månader kvar. Sen gick jag två veckor över tiden och blev tillslut igångsatt. Gud, alla möjliga tankar far igenom en på slutet. Och alla hormoner som far runt också.

Har du någon du kan prata med? Är din barnmorska bra? Om inte så finns det ju kurator man kan vända sig till. Jag pratade mycket med min sambo och barnmorska. Grät en del hos sambon. Det hjälpte.

Jag var livrädd på slutet. Livrädd för allting. När jag sen skulle bli igångsatt så var jag livrädd för det. Men allt gick bra. Ut kom en helt underbar liten kille och på något sätt så glömmer man bort det jobbiga sen.

Vet som sagt inte vad jag egentligen ska skriva till dig men se tilll att få prata med någon, helst din barnmorska. Den sista tiden är jobbig och jag undrade själv många gånger vad jag hade gett mig in på. "Jag, mamma. Nej det går inte". Så tänkte jag ofta. Kunde känna panik på nätterna över det faktum att jag skulle ta hand om ett barn sen. Kunde inte riktigt förstår hur det skulle gå till. Och jag kunde definitivt inte förstå hur förlossningen skulle gå till.
    Men det löste sig, mycket tack vare en jättebra barnmorska och sambo.

Lycka till

Svar på tråden Jag är inte redo!