• uniMog

Sytråden spinns vidare - vit tråd!

jag sitter faktiskt och funderar på att sy något som är typiskt en annan deltagare *mohahaha*

What do they need such good eyesight for anyway?
  • uniMog
    corax skrev 2007-11-14 12:45:20 följande:
    Stratus, jättefina saker! Är rullfållen nedtill på Esprit-tröjan som du har sytt, eller var den redan där? Jag funderar just på "bubbligheten". Det är jättefint att det liksom veckar sig nedtill, men går det att göra rullfåll utan att det blir så i trikå, alltså att tröjan håller sig helt slät trots rullfåll?Någon här hade sytt omvänd flatlock i ärmslut. Det ska provas här, men rullfållen kanske man också ska ge en chans då
    Mjo. du kan få så gott som slät rullfåll. Det beror på hur du ställer differentialmatningen och om du sträcker elelr låter tyget glida med. Jag ska se om jag hittar någon bild... jag brukar dock alltid "krulla" rullfållen i trikå för jagtycker det är fint
  • uniMog

fast 100% slät blir den nog aldrig, inte som på icke-elastiska tyger

• uniMog

åh... jag ska få flytta upp mitt syrum till "kontoret" så nu letar jag förvaringsmöjligheter för fulla muggar. Orkar man tex ha en del tyg en bit bort?

• uniMog
    Cirrus skrev 2007-11-15 10:21:35 följande:
    näe ..eller det beror väl på hur långt bort.
    Inte ens om alternativet är att sy i en skrubb?
  • uniMog
    Lilltå skrev 2007-11-15 10:38:28 följande:
    Snabb hjälp helst :)Tänkte sy resårband i mudden....(muddbyxor - magmudden) - hur mäter jag för att få lagom långt? Har på nåt ställe sett magomkrets +2 cm och nånstans -x cm...... + känns fel.....Tips, råd, länkar....
    JAG brukar ta 75-80% av längden på mudden. Men har jag möjlighet att mäta magomkretsen direkt på den som ska ha byxorna så skulle jag ta magomkretsen minus kanske 5-10 cm (beroende på, på ett barn är 10cm mycket, på mig är 10 cm lite).
  • uniMog
    Cirrus skrev 2007-11-16 19:28:47 följande:
    Schysst "skrubb" Jag tror inte din gamla plats var så dålig heller. Så länge man har eget utrymme får man nog vara glad.Frän din ullmössa blev, att sömmarna syns är ju så tufft.
    Skrubben är ju där jag satt innan Kombinerat pannrum-tvättstuga-syrum.... gissa om det var gott om plats
  • uniMog
    Ledilnaan skrev 2007-11-21 12:17:01 följande:
    Jag har sån lust att sy ett lapptäcke till min bebis i magen, men jag vet inte riktigt vilken storlek jag ska göra i. Nån som vet nåt standard mått på bebislapptäcke?
    kolla på ikeas barntäcken, den storleken brukar vara bra. JAg har gjort alla möjliga olika storlekar så jag har inget standardsvar eg.
  • uniMog
    Ledilnaan skrev 2007-11-21 13:06:51 följande:
    Pejgan: Jag tänkte börja idag, så jag kan inte åka till Ikea. Räcker det om man gör ett täcke i 50x70?
    ikeas spjänsängar har bäddmåtten 60X120 så ett 50X70 täcke täcker ju inte ens bäddytan. Jag skulle iaf göra det 60X120 om det ska vara till spjälsängen. 50X70 räcker nog om det ska vara i vagnen.
Svar på tråden Sytråden spinns vidare - vit tråd!