• Gekko

Sytråden spinns vidare - vit tråd!

Här samlas alla sömnadsintresserade, proffs eller totala nybörjare, oavsett vad vi syr. Av någon anledning blir det en hel del barnkläder.
    Alla är välkomna in med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

UFO = Unfinished Objects, alltså saker som vi av någon anledning inte blir klara med och inte små flygande tefat som man kanske skulle tro

Tygbutiker:
    www.stoffochstil.se
    www.gittes.se
    www.textilonnet.se
    www.jonic-textil.se (klicka i Med moms)
    www.sykompaniet.se/
    www.e-slojd.se
    www.jofotex.se
    www.tygvaruhuset.se/
    www.mg-tyger.se
    www.michas-stoffecke.de
    www.lapplisa.se/index.html Lapptäcken och färdiga paket med tyg och mönster
    www.textilboden.se Gardiner, handdukar och barntyger
    www.hantverksbodenvenditor.se Tyger för lapptäcken eller annat
    www.medsols.se/index.html Ekologiska tyger
    www.fabricshack.com/
    www.reprodepot.com/
    www.fairmonkey.se/
    www.tygpyssling.se/ säljer Hilcos tyger
    www.neanobelle.se/ säljer Hilcos tyger

Mönsterlänkar:
    www.sleepingbaby.net/jan/Baby/index.html
    www.ottobredesign.com
    www.trollunge.com

Övrigt:
    www.minanamnband.se Beställ egna namnlappar

Våra syskontrådar:
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m23410465.html Här finns tips om bra syaffärer att besöka om du har vägarna förbi! Berätta gärna om dina egna smultronställen här!
    www.familjeliv.se/Forum-5-179/m24606619.html Samlad blogglista!
    familjeliv.se/Forum-11-240/m22566330.html Förra tråden
    familjeliv.se/Forum-11-240/m25435662.html Bildtråd. Tyvärr kan bara plusmedlemmar lägga in bilder på sina alster här men alla kan kika och låta sig inspireras!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-26 22:16:46:
    familjeliv.se/Forum-11-240/m26246379.html Här kan man skriva vilken/vilka symaskiner man har och lätt hitta någon att fråga om man har funderingar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-05 20:56:31:
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m26585666.html Den nya syaffärstråden. Lägg gärna till ditt favoritställe om det inte redan finns med!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-13 19:01:45:
    Ny blogglistetråd, kul att det är så många www.familjeliv.se/Forum-5-155/m27745254.html

Typ etsy fast på svenska:
    www.hemmagjort.se/
    www.niperus.se/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-27 13:44:33:
    Adressen niperus.se ovan kommer att bytas ut mot hantverksmarknad.se/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-02 12:25:28:
    Nya tråden - orange färg:
    familjeliv.se/Forum-11-240/m28383863.html

• Svar på tråden Sytråden spinns vidare - vit tråd!
  • Stratus

Ett problem med tyger enligt mig är det som blir över när man klippt till något. Att stapla nya tyger i fina högar går ju bra, men klippta bitar? Och jag är manisk när det gäller att spara. Det KAN ju bli dockkläder eller något annat, man vet aldrig... Jag har dock börjat tvinga mig själv att bli lite mer selektiv och slänga skräp...

• Cirrus
    Gekko skrev 2007-10-12 10:38:00 följande:
    Nu har jag inte hunnit läsa ikapp mig sen igår här Tänkte ändå slänga in en fråga. Sitter och ska beställa lite gamla Ottobretidningar. Är det någon som har en favorit som du tycket att jag inte får missa när jag ska beställa ändå? Jag har alla 2007 och nr 1 och 5 från 2006. Tänkte beställa 3/05 och 3/04. Har suttit och bläddrat igenom alla översiktssidorna men man blir ju lite blind Det är framförallt mönster till baby och små barn jag är ute efter.
    Hur är det med frakt när man beställer så där?
  • Cirrus
    Stratus skrev 2007-10-12 12:36:16 följande:
    Ett problem med tyger enligt mig är det som blir över när man klippt till något. Att stapla nya tyger i fina högar går ju bra, men klippta bitar? Och jag är manisk när det gäller att spara. Det KAN ju bli dockkläder eller något annat, man vet aldrig... Jag har dock börjat tvinga mig själv att bli lite mer selektiv och slänga skräp...
    Utmärkt start till min fråga Jag väntar att min sambo ska gå i taket snart för nu har jag börjat stapla tyger uppe på skåpen också. Jag vet att det är mycket småbitar som tar alldeles för mycket plats i mina skåp. Så vad gör ni andra, om ni inte slänger så att säga?

Jag vill ju prioritera ordning för nya tyger som man har lite mängd av och sen ha slattar på sidan om kanske? Huva, något måste jag göra i alla fall.
  • yrväder

jag har en stor korg där jag har alla slattar i, tanken är att dom ska bli små gossedjur nån dag när jag har för mkt tid
    Men det är mest velourbitar som jag sparar.

• Bibabba

Jag har samlar-gener som här kastas inte något större än en vante typ. Blir rätt mycket tygskräp. Syrran har sagt att om man får så mkt tyg över när man syr, då har man köpt för mycket. Hon  är en sån duktig människa som kan köpa tyg till 3- plagg, sy dem nästan direkt o sen köpa nytt tyg. Jag handlar hur mkt som helst, utan begränsning o sen blir det liggande. Jag misstänker dock att min väntade leverans från s&s kommer bli använd rätt snabbt. Jag vill verkligen sy dynan, filten o väskan till nya vagnen o det mesta övriga är till beställningar.

Välkommen till min sy-blogg: happyhippo.squarespace.com/
  • Cirrus
    yrväder skrev 2007-10-12 13:11:44 följande:
    jag har en stor korg där jag har alla slattar i, tanken är att dom ska bli små gossedjur nån dag när jag har för mkt tidMen det är mest velourbitar som jag sparar.
    Det där med korg låter smart. Ibland lyckas jag spara små smala mini-bitar också men det är mest för att det är bra att test-sy på ibland om det behövs.
  • Villevalle

Jag samlar riktigt små testbitar i en liten korg bakom maskinerna för att göra sömnadstester vid nya tyg. Lite större bitar typ vantstorlek går i en separat gammal skolåda och större bitar får ligga i de stira tyghögarna.

Jag har en öppen bokhylla till mina tyger och en liten bordsbyrå till mina sybehör, tidskriftsamlare till tidningar och mönster. Jag tycker det funkar hyfsat bra i min syhörna även om hyllan för tyg gärna fått vara dubbelt så stor

• Tyrvi

Oj här händer saker för dem som orkar. Hos mig görs det bara försök till att sova numer.

Yrväder: Såg att du frågat om mönster till blöjfria barn. Har sytt en del vanliga mönster till min son som slutat. Oftast så behöver man inte rita om så mycket men ett barn utan blöja behöver en snävare resår än samma barn med blöja. Eftersom det inte finns någon blöja att hänga upp byxorna på. Det gör att köpebyxor sällan fungerar. Men annars brukar det inte se konstigt ut eller så bara för att man plockat bort blöjan. Dagens blöjor är så små och smidiga att det inte är så mycket extra i byxorna. Har man däremot tygblöjor kan man få rita om vissa mönster för att få plats med blöjan

• NicoleSthlm

Ang tygförvaring så har jag två skåp i köket som jag har belamrat med mina tyger o tillbehör! Det var den enda platsen som var ledig, men eftersom att jag sitter i köket o syr så passar det mig perfa!

Jag har nu sytt en mössa till dottern! Efter tredje gången blev jag nöjd! Första mössan blev kaos då jag missade tygvikningen i mönstret så det vart en som i pannan som inte skulle vara där. Andra mössan blev jag nöjd med, men den vart för stor så igår kväll så sydde jag om den o nu e den bra! Funderar dock på att sy fast band så att mank an knyta den under hakan. Har en liten "möss dra av-are" här hemma!
    www.sybubblan.blogg.se

Mamma till Emilia 060707
  • zeede

Hmm.. Jag är en nybörjare på det här även om jag sytt hela mitt liv. Men jag undrar om ni kan ge ett råd på vilken symaskin man ska införskaffa om man vill börja sy mer än bara fälla upp byxor och sy gardiner?? Trodde att det fanns symaskiner bara ,men så fel jag hade

Svar på tråden Sytråden spinns vidare - vit tråd!