• Tyrvi

Sytråden spinns vidare - vit tråd!

Oj här händer saker för dem som orkar. Hos mig görs det bara försök till att sova numer.

Yrväder: Såg att du frågat om mönster till blöjfria barn. Har sytt en del vanliga mönster till min son som slutat. Oftast så behöver man inte rita om så mycket men ett barn utan blöja behöver en snävare resår än samma barn med blöja. Eftersom det inte finns någon blöja att hänga upp byxorna på. Det gör att köpebyxor sällan fungerar. Men annars brukar det inte se konstigt ut eller så bara för att man plockat bort blöjan. Dagens blöjor är så små och smidiga att det inte är så mycket extra i byxorna. Har man däremot tygblöjor kan man få rita om vissa mönster för att få plats med blöjan

• Tyrvi

Jag har sytt t-shirtat från både första damnumret och det med mammakläder och gillar mammaklädersnumrets tröja mycket bättre. Det är lite nättare och mindre i ärmhålet.

• Tyrvi

Stratus: Nej men i en av tidningarna finns mammakläder, i de andra finns det inte det. Jag gillar de vanliga tröjorna bäst i den tidning som också har mammakläder... Förlänger man den vanliga tröjan lite framtill och syr i en strechig trikå fungerar den bra som mamma tröja också

• Tyrvi

Syfestivalen gänget: 11.45 passar mig utmärkt. Jag kommer nog vid 11 ungefär. Tror att det finns ett café ganska nära ingången där vi satt ner förra året, men det är säkert lättare att hitta varandra vid e-slöjd. Då han man nått att göra medans man väntar också Sen vill jag gäran fika/äta. Det vill jag jämt just nu

Charleston: jag ringer dig och hör vad ni bestämmer för jag lämnar datorn snart och orkar nog inte logga in senare. Vi får släktbesök i eftermiddag

• Tyrvi

Tack ni sytrådare som var på syfestivalen på lördagen! Jag hade himla kul! Kom hem med lite tyg så klart och 60 st prymtryckknappar, resår och lite annat smått och gott. Men mest var det så himla trevligt att gå runt med er andra och fika och prata! Blev dock helt slut och sov massor i går och är fortfarande helt groggy av trötthet. Att en heldag gå runt och ha roligt är mer än jag orkar när jag har en månad kvar till BF helt klart.

Bästa fynden var i alla fall tryckknapparna och vindstopperfleecen för 50:-/m.

• Tyrvi

En snubbe som bara säljer på mässor. Jag frågade om det inte gick att beställa, men nej. Dessutom tror jag att vi köpte upp det allra mesta, det såg ut att kanske finnas 50-100 cm kvar på rullen när vi gick. Den är i en ganska trist gråbrun färg men för 50:-/m är den fortfarande väldigt prisvärd

• Tyrvi

Jag har en bild på skötväska i min blogg, men jag orkade aldrig göra någon beskrivning på hur jag gjorde. Men den är som en vanlig väska men med massor med fack. Jag ville ju att den skulle matcha lite med min vinröda liggvagn från ca 83. Jag har aldrig gillat de där som man viker ut som blir en skötbädd, tycker det verkar trist att behöva tvätta hela väskan, har alltid haft med en liten bit plastad frotté i väskan.

tyrvi.blogspot.com

• Tyrvi

Jag tror att de har sånna i vanliga tygaffärer. Tycker mig ha minne av att ha sett det på Olssons i alla fall. Annars kanske du har någon gammal väska som är trasig som du kan slakta?

• Tyrvi

Nu vill jag skryta lite för jag tycker själv att jag sytt typ den snyggaste blöjförvaringen för badrummet som jag sett Jag har proppat den full med viktygisar, men den fungerar ju lika bra att ha vanliga blöjor i. Mitt badrum är litet så bra förvaring är inte lätt, men det här var himla lätt att sy faktiskt. Nu saknas bara barnet som ska ha vikisarna. Det är en månad till BF idag Skynda lite va?!

tyrvi.blogspot.com

• Tyrvi

Om linnetyg frågade DorisDaisy och här kommer ett sent svar: Linne ska aldrig torktumlas och helst inte ens centrifugeras. Då bryts linnefibern. Vid hård centrifug kan man få permanenta veck som inte går att stryka bort och torktummling bryter fibern så att fibern blir liksom lite luddig och mister väldigt mycket av sin slitstyrka och sin lyster. Dock har jag använt mig av just torktummling för att slita linnetyg för att få mjuka barnkläder när sonen var 6 månader och det var himla varmt. Men då visste jag ju att kläderna bara skulle användas några få månader. När jag tvättar mina egna linnekläder kör jag dem visserlgen i maskin men utan centrifug och sen skakar jag ut dem ordentligt och hänger plaggen. Om man gör så blir de nästintill helt skrynkelfria och det är ytterst sällan jag behöver stryka dem efter det. Och om man stryker linne ska man stryka från baksidan för linnefibern blir glansig av värmen och det blir glansiga ränder av alla sömnsmåner. Jag älskar linne Morsan är ännu mer puritan än jag, hon handtvättar allt i lin. Men så är hon aktiv i en hembygdsförening i hälsingland och sånt påverkar en lite. Däremot tål lin hur hög tvätttemperatur som helst. Koka går utmärkt. Sista grejen är nog att man ska tvätta lin innan man syr för det krymper alltid massor.

Svar på tråden Sytråden spinns vidare - vit tråd!