• Tyrvi

Sytråden spinns vidare - vit tråd!

Jag gör som Cirrus med kantbanden och nålar aldrig. Kör på långsam hastighet på maskinen och korrigerar efter hand. Dock stryker jag ibland ner bandet när jag syr i trikå om tyget som ska kantas inte är grövre än remsan. Om tyget är tunnt tycker jag nämligen att det ofta blir så att sömsmånen viker sig åt fel håll när jag ska sy stickningen från framsidan.

Men jag nålar mycket sällan och pressar nästan alltid

• Tyrvi

Amminingsklänningen är sydd av 2 m e-slöjdstrikå men jag önskar att jag hade haft lite till så den blivit lite längre. Men när jag köpte tyget var jag långtifrån gravid och hade inte för avsikt att sy nån amningsöppning. Ärmen har jag fått ut brevid klänningslivet. Är man storlek större behöver man kanske mer, men jag är ju ganska liten.

Respekt för line ja! Jag har hemspunna, hemvävda lakan och handdukar som jag ärvt efter min mormor, som i sin tur ärvt dem. Då blir man lite mån om att ta hand om dem Och trots det har jag ändå lyckats totalförstöra en svart linneskjorta en gång när jag tyckte att det var bökigt att tvätta den separat så den har fått fasta veck som inte går bort och dessutom är tyget blekt på de där åsarna. Grrr. Så kan det gå när man tycker att morsan nog överdriver lite i alla fall

• Tyrvi

Stratus: Snacka om att lyckas ha många UFOn på gång samtidigt. Mina ligger mest. Sen syr jag bebiskläder istället fast bebis redan har en så stor garderob att jag fått rensa ut och skicka en massa till försäljning... Men pyttekläder är ju så roligt! Men snart måste jag ta tag i det allra tristaste jag vet, att sy sängkläder. H har fått ny madrass i sin utdragssäng och lakanen passar inte längre. Och bebis kan behöva några örngott. Tråååkigt!

• Tyrvi

Charleston har sytt ett par gröna byxor i machester och fodrat med trikå. Vet att hon hade lite tankar om hur hon skulle göra om hon gjorde om det, men vad det var minns jag naturligtvis inte... Bild på byxorna finns i hennes blogg i alla fall.

• Tyrvi

Appropå att alltid fortsätta färga av sig: Min mamma har några lakan som fortfarande färgar. Jag minns de lakanen från min barndom. Kan vara senast 1980 de dök upp hemma hos oss... Efter det var morsan inte lika förtjust i plommon och gammelrosa...

• Tyrvi

Om stoff2000: Jag tycker det verkar som den "velour" som är under byxtyger kan vara det vi kallar sammet. Den heter nämligen fast velour och för mig låter det som att det inte är ett stickat tyg utan ett vävt. Bara en liten tanke...

• Tyrvi

Tvillingnål: Jag har nästan helt slutat sy med tvillingnål och syr med den elastiska raksömmen istället (som ser ut som en variant av mycket smal zickzack som mer är z:an efer varandra än som v:n om ni fattar.

• Tyrvi

Lilltå: Jag har inget riktigt bra svar. Her funderat lite och kommit fram till två helt olika svar. Jag började att tänka att det kan vara bäst att sy när tyget är som mest ihopdraget då det annars kanske blir knöligt när sjalen är nytvättad. Men då kanske det blir stor belastning på sömmen när man bär barnet och trikåtyget kanske blir väl belastat just vid sömmen och det kan ju leda till utslitning och trasig sjal just där.

Men Lilltå hade inte du en marimekkosjal? Hur ser det ut på den?

• Tyrvi

Hej alla! Vi har nu en ny liten underbar bebis i vårt hem! Hinner inte direkt med dator just nu, men annars är allt otroligt lugnt. Hon har hittills sovit underbart bra och varit vaken och ätit massor mellan sovstunderna. Storebror är fantastiskt stolt och svartsjuk när hon vill vara i famnen när vi ska äta. (Vi har en regel som säger inga barn i mammas knä innan hon ätit upp och lillasyster får ändå!) Har tom hunnit svänga ihop ett par amningströjor till de senaste dagarna men bilder lär dröja Men tröjorna blev högprioritet här hemma när hon kom...

• Tyrvi

Hej alla! Vi har nu en ny liten underbar bebis i vårt hem! Hinner inte direkt med dator just nu, men annars är allt otroligt lugnt. Hon har hittills sovit underbart bra och varit vaken och ätit massor mellan sovstunderna. Storebror är fantastiskt stolt och svartsjuk när hon vill vara i famnen när vi ska äta. (Vi har en regel som säger inga barn i mammas knä innan hon ätit upp och lillasyster får ändå!) Har tom hunnit svänga ihop ett par amningströjor till de senaste dagarna men bilder lär dröja Men tröjorna blev högprioritet här hemma när hon kom...

• Tyrvi

Förra årets bästa sömnad var nyaste MTn, mjukliften och gravid och amningskläder. Det blev tre nya amningströjor sista veckan och en nästan klar klänning... Bebis sover bra till min stora förvåning

Svar på tråden Sytråden spinns vidare - vit tråd!