Inlägg från: GOBLIgobli |Visa alla inlägg
  • GOBLIgobli

Sytråden spinns vidare - vit tråd!

Cirrus skrev 2007-11-06 19:38:37 följande:
    Syr alla eller vad är det som händer? Jag har klippt till lite ikväll. Dels ett två-delat set i brun velour till lilleman som kan bli lite bra basplagg att matcha till annat. Har även klippt delar till en manchesterdräkt som ska ha dragkedja och annat jox, lite ufo-varning på sikt. Får se om jag orkar med mer ikväll eller om det blir soffan framför House. För mig känns det alltid som jag får ett bättre tempo om jag klipper en kväll och syr nästa, speciellt när det är skräpiga tyger som ska klippas. Hur gör ni andra?

Jo, jag försöker också göra så att en kväll klipper jag och förbereder med att stryka vikningar och sånt (väskor bla.). Annars blir det så mycket grejer som ska stå framme samtidigt.

Men ikväll är det Ugly Betty!

aka Naturvit
  • GOBLIgobli
    Tyrvi skrev 2007-11-10 20:17:51 följande:
    Om linnetyg frågade DorisDaisy och här kommer ett sent svar: Linne ska aldrig torktumlas och helst inte ens centrifugeras. Då bryts linnefibern. Vid hård centrifug kan man få permanenta veck som inte går att stryka bort och torktummling bryter fibern så att fibern blir liksom lite luddig och mister väldigt mycket av sin slitstyrka och sin lyster. Dock har jag använt mig av just torktummling för att slita linnetyg för att få mjuka barnkläder när sonen var 6 månader och det var himla varmt. Men då visste jag ju att kläderna bara skulle användas några få månader. När jag tvättar mina egna linnekläder kör jag dem visserlgen i maskin men utan centrifug och sen skakar jag ut dem ordentligt och hänger plaggen. Om man gör så blir de nästintill helt skrynkelfria och det är ytterst sällan jag behöver stryka dem efter det. Och om man stryker linne ska man stryka från baksidan för linnefibern blir glansig av värmen och det blir glansiga ränder av alla sömnsmåner. Jag älskar linne Morsan är ännu mer puritan än jag, hon handtvättar allt i lin. Men så är hon aktiv i en hembygdsförening i hälsingland och sånt påverkar en lite. Däremot tål lin hur hög tvätttemperatur som helst. Koka går utmärkt. Sista grejen är nog att man ska tvätta lin innan man syr för det krymper alltid massor.

Tackar och bockar för en utförlig lektion i linnehantering! Älskar också linne och har förstås lyckts få dit de permanenta vecken, verkligen omöjliga att stryka bort.

Kan tillägga att jag kör samma tvättmetod med vanliga bomullstyger, dvs. ingen centrifugering för det kan bli permanenta veck även där och då i form av färgnötning som ger fina ljusare ränder rätt över tyget.

aka Naturvit
  • GOBLIgobli
    MagdaA skrev 2007-11-15 16:22:11 följande:
    slänger in frågan igen och hoppas nån har tips!nån som har tips var man kan hitta fina tyger till julgardiner? Hade hoppats på S & S men blev riktigt besviken när katalogerna kom Kollat Jotex också men inget som föll mig i smaken tyvärr.
    På tradera finns nu en del jultyger, hittade ett med så urgulliga vättar på.
    aka Naturvit
  • GOBLIgobli

Har också kommit fram till att en coverlock saknas i min maskinpark och det verkar som att Janome är den enda(?) som har en ren maskin för ändamålet. Hmmm... kommer blir trångt.
    Vem var det som hade fem maskiner sammanlagt varav några som inte användes?
    Jag har redan fyra och använder alla, ändå ska man ha fler!

aka Naturvit
  • GOBLIgobli

Mamma sydde en liten julklänning till tösen i krossad plysch och som ett festligare plagg passar det bra tycker jag. Jättesöt blev den.

Sen syr jag mina omlottklänningar som vändsydda men vet inte om mitt sätt funkar på en annan modell. Jag lämnar öppet i axelsömmen, blir en pyttepassage att kränga runt hela klänningen igenom, men det går!

aka Naturvit
  • GOBLIgobli
    Cirrus skrev 2007-11-19 15:35:41 följande:
    Är det den du gör med korsad rygg? Skulle gärna försöka mig på en sån men har inte riktigt fattat hur jag ska göra  Behöver man alltså bara lämna öppet över en av axlarna?
    Hehe, det tog också ett tag innan jag fattade hur man skulle göra.
    Jo, det är de korsade och det blir fyra öppningar när jag gör, sen viker jag de ena paret och sticker in det andra paret inuti och syr fast.
    Åter mina superba förvirrade förklaringar...
    aka Naturvit
  • GOBLIgobli
    Pochahontas skrev 2007-11-20 13:44:16 följande:
    Äntligen! Dessa hemska fransar! Vilken tid det tagit... Det är ju inte precis så att man har lugn och ro att hålla på hela dagarna utan avbrott heller... Men nu är den färdig, och den passade jättebra, som tur var. Vet inte hur färgerna stämmer, men den är mörk petroleum, lite ljusare petroleum och mörkröd. Är det nån som tycker om mönstret, så kan jag tala om att det är Marks&Kattens nr. 05052. Storlekarna är 1,2 och 3 år på mönstret.
    Guud vilken fin! Minns själv att jag hade en när jag var liten, just en sån med fransar och ränder. *nostalgitripp*
  • GOBLIgobli

Jajjamen, syr och tittade på ugly betty. Beställda mössorna är nästan klara, behöver bara ta mig till mammas maskin för att sy tvillingsömmarna. Tänka sig alltså, jag har 4 maskiner och det räcker inte!
    Kika gärna i bloggen, har en sån också nu.

Svar på tråden Sytråden spinns vidare - vit tråd!