Inlägg från: Jalapeno |Visa alla inlägg
  • Jalapeno

Sytråden spinns vidare - vit tråd!

jag är en manual-skepticist i allmänhet men att trä en huskylock för första gången med bara pappersmanualen - fi fan. Det är omöjligt. Nu sitter jag med laptopen med trädnings cd-romen bredvid maskinen och maskinskrället spinner som en katt! äntligen.

min man klev just in och sa spydigt "var det skit bakom spakarna?" Morr.

• Jalapeno

Trea på gång?
    tvillingnål kostar ca 70 spänn och finns i alla sybehörsaffärer och kanter blir verkligen snyggare med den. Min gamla maskin hade inga sömmar osm gick att sy i trikå med men min nuvarande har. Tipset är väl att testsy med olika sömmar med olika trådspänning i precis det tyg du ska sy av. och använda en trubbig nål för trikå.

Hallonpajen skrev 2007-11-29 08:43:21 följande:
    Hej! Fick tips om att ställa min fråga här i stället för i pysseltråden - hoppas någon kan/vill svara! (Ullreull, en underbar kjol!!!)En fråga till er som syr i trikå: Måste man ha tvillingnål?! Hittade mönster på nätet där man ska sy med tvillingnål och overlocksöm. Är osäker på om jag har en tvillingnål, men det kanske man kan köpa till annars. Någon som har råd/tips om att sy i trikåtyg? Tänkte försöka ge mig på en mössa och en tröja...till bebis.
  • Jalapeno

sydde precis ett par svarta muddbyxor i velour till yngsta dottern när min man säger att han vill "också ha såna". Det kanske går att lura på honom ett par kaninkallingar till jul

• Jalapeno

ett "lagom" tyg. Tänkt mitt mellan lakansväv och jeans. många anv "lenda" från ikea som är anings tjockt och lite tråkigt i färgerna men överlägset billigast.

Kerstin skrev 2007-12-03 16:49:12 följande:
    Vad är det förresten för tyg man ska ta till mei tai? Borde man ta ett tjockt och stadigt tyg eller ett tunnt?
  • Jalapeno

ja. Risk att det krymper.
    Nervous wreck skrev 2007-12-03 21:23:19 följande:

Hoppas på snabbt svar, vill klippa och sy NU Om skötselråden är: Vattentvätt 60°C, Ej klorblekning, Strykning hög temperatur, Ej kemtvätt, Torktumling normal. 100% Bomull.Måste man tvätta tyget innan man syr?
Svar på tråden Sytråden spinns vidare - vit tråd!