• Copy Cat

Någon som fått beskedet att ha kromosomfel efter en missfallsutredning?

Jag undrar om det finns någon som genomgått en missfallsutredning och där provsvaren visar på kromosomfel på dig eller din make/maka? Vad sa läkaren till er därnäst? Vad föreslog denne att ni skulle göra? Finns det överhuvudtaget något att göra?

Anledningen till att jag frågar beror på att jag själv dessvärre fått tre missfall och har fått göra en missfallsutredning. Nu inväntar jag provsvaren och det beräknas ta 2 veckor till och det känns som evigheter tills dess.

Någon?

• Svar på tråden Någon som fått beskedet att ha kromosomfel efter en missfallsutredning?
  • majsan26

vet ej men det är en intressant fråga så jag puffar. Hoppas du får ett svar och hoppas att ni kommer att lyckas en dag!

• Copy Cat

Jag puffar lite igen....

Någon?? Kanske?? Inte??

• Ella3

Jag och min man gick igenom en missfallsutredning efter 4 missfall. Den visade att min man hade ett så kallad balanserat kromosomfel. Detta innebar att vi hade ca 50% chans att bli gravida och av dessa 50% så hade vi 50% att få ett friskt barn, med eller utan ett balanserat kromosomfel. Alltså ca 25% chans. Vi blev rekommenderade IVF eftersom vi hade ett fastställt fel så fick vi förtur. Under denna utredning så blev vi gravida normalt igen och denna gång så gick det vägen. Vi fick en underbar dotter med samma medfödda kromosomfel som sin far men ändå frisk. Hon är idag 6 år. När hon var 2 år så bestämde vi oss för att skaffa ett barn till och ville försöka utan IVF då vi lyckades första gången. EFter 4 missfall så ställde vi oss i kön i juni 2004. När dom hörde av sig till oss i augusti så var jag redan gravid, i februari 2005 så födde jag en frisk pojke utan sin fars kromosomfel. Om jag idag skulle vilja ha fler barn så skulle jag gå IVF vägen, våran väg men många missfall har varit väldigt svår.

• Copy Cat

Tack Ella3 för att du delade med dig av dina erfarenheter. Riktigt trevligt att läsa om att ni har två friska och härliga barn som blivit till helt utan "hjälpmedel".

Vi har fortfarande inte fått svar på proverna från missfallsutredningen och kommer att få vänta ytterligare i två till tre veckor. Vi får helt enkelt avvakta och se vad provsvaren säger.

Jätte tack för att du svarat!!

Kram kram

• skattsessan

Hej!
    När jag haft 3 missfall gjordes en utredning där de fann att jag hade en kromosomavvikelse, inget som märks på mig eftersom den är balanserad. Men det innebär att jag har lätt för att få missfall.
    Efter ytterligare 1 missfall testade vi PGD, samma som IVF fast de kromosomtestar embryot innan de sätter tillbaka embryot. Även det slutade i missfall. Så nu efter 5 missfall beslöt vi oss för äggdonation men den gången tog det sig inte och nu efter allt vad vi har gått igenom på 2,5 år känner vi att vi inte orkar med fler misslyckanden/missfall utan har bestämt oss för adoption, vilket känns helt underbart.
    Är det något mer du undrar är det bara att fråga på.

• Copy Cat

Skattsessan; Beklagar verkligen dina missfall. Jag har "bara" haft tre missfall men känner också att det är väldigt jobbigt. Vi är också inne på adoption =). Var på föräldrakursen i helgen som gick och det var riktigt riktigt bra. Jag och min man känner att det är inte värt all den ledsamt och besvikelse som blir efter ett missfall. Någonstans måste man ju själv inse att "nu räcker det" och sen gå vidare för att se om det finns några andra alternativ. Vi kommer att vänta in svaren från missfallsutredningen och sen vilka resultat som blir. Men förmodligen kommer vi stå fast vid adoption. Det känns som en fantastisk möjlighet och jag har aldrig sett min man så engagerad innan =).

Jag önskar dig all lycka!!!!

Kram kram

• skattsessan

Copy Cat skrev 2007-10-08 16:21:32 följande:

Skattsessan; Beklagar verkligen dina missfall. Jag har "bara" haft tre missfall men känner också att det är väldigt jobbigt. Vi är också inne på adoption =). Var på föräldrakursen i helgen som gick och det var riktigt riktigt bra. Jag och min man känner att det är inte värt all den ledsamt och besvikelse som blir efter ett missfall. Någonstans måste man ju själv inse att "nu räcker det" och sen gå vidare för att se om det finns några andra alternativ. Vi kommer att vänta in svaren från missfallsutredningen och sen vilka resultat som blir. Men förmodligen kommer vi stå fast vid adoption. Det känns som en fantastisk möjlighet och jag har aldrig sett min man så engagerad innan =). Jag önskar dig all lycka!!!!Kram kram
    Hej Copy Cat! Det är inte "bara" med 3 missfall, varje missfall är lika tufft. Men jag känner att du och jag tänker verkligen lika. Hur mkt ska man orka ta som människa, är det värt all sorg och smärta som varje missfall för med sig. Kanske är det meningen att just vi ska adoptera. Jag försöker nämligen se det så, att det som sker har en mening. Fast det tog 5 missfall innan jag verkligen vågade tro på det. Men det är nog meningen att det blir adoption.
    Vi ska snart börja på föräldrautbildningen och hemutredningen. Ska bli kul att komma igång, min man är oxå verkligen insatt och engagerad, känns väldigt bra.
    Det med provsvaren, det är ju inte alls säkert att det visar något, det kan vara fel som inte är upptäckta eller som de då säger, det är inga fel, kanske bara ren otur. Men jag tänker som så att 3 eller 5 missfall på raken är inte bara otur, tycker inte jag iaf.
    Men jag hoppas att det går bra för er vad ni än beslutar er för!
    Många kramar
Svar på tråden Någon som fått beskedet att ha kromosomfel efter en missfallsutredning?