• Ella3

Någon som fått beskedet att ha kromosomfel efter en missfallsutredning?

Jag och min man gick igenom en missfallsutredning efter 4 missfall. Den visade att min man hade ett så kallad balanserat kromosomfel. Detta innebar att vi hade ca 50% chans att bli gravida och av dessa 50% så hade vi 50% att få ett friskt barn, med eller utan ett balanserat kromosomfel. Alltså ca 25% chans. Vi blev rekommenderade IVF eftersom vi hade ett fastställt fel så fick vi förtur. Under denna utredning så blev vi gravida normalt igen och denna gång så gick det vägen. Vi fick en underbar dotter med samma medfödda kromosomfel som sin far men ändå frisk. Hon är idag 6 år. När hon var 2 år så bestämde vi oss för att skaffa ett barn till och ville försöka utan IVF då vi lyckades första gången. EFter 4 missfall så ställde vi oss i kön i juni 2004. När dom hörde av sig till oss i augusti så var jag redan gravid, i februari 2005 så födde jag en frisk pojke utan sin fars kromosomfel. Om jag idag skulle vilja ha fler barn så skulle jag gå IVF vägen, våran väg men många missfall har varit väldigt svår.

Svar på tråden Någon som fått beskedet att ha kromosomfel efter en missfallsutredning?