Israel/Palestina
Free Spirit skrev 2007-09-29 00:40:56 följande:
Free Spirit skrev 2007-09-29 00:40:56 följande:
Kanske den svenska median inte visar sådana filmer
Charlie dont surf
Skyldigheten läggs på ockupanterna, inte på landets ursprungliga befolkningen. Så jag stödjer det palestiniska försvar av sitt hemland.
Free Spirit skrev 2007-09-29 18:37:07 följande:
Charlie dont surf skrev 2007-09-29 18:31:25 följande:
new york brud
Det är inte palestiniernas problem. De har rätt att återvända till sitt hemland som de blev tvingade att lämna pga ockupationen. Varför har européerna rätt att flytta till israel men inte landets ursprungliga befolkning? Skulle jag som invandrare ger mig själv rätten att driva svenskarna utanför Sverige bli rätt?
"Varfor vill de inte bo i Jordanien, Egypten, Libanon eller var de bott de senaste 60 aren?"
Varför ska de göra det när de har ett land? Varför ger israel sig rätten att förbjuda palestinierna att återvända till sitt hemland?
new york brud
De tvingades lämna sina hem precis när England lämnade makten åt sionisterna. Det har pågått under en lång tid.
"Nu, 60 ar senare vill de atervanda. Men, med vilket medborgarskap? Kan de acceptera Israel eller vill de atervanda till palestina?"
Den som tvingas lämna sitt land har alltid i minnet att återvända, så det är inte en fråga om de vill återvända nu. Varför ska man acceptera en ockuperad stat? Jag ansökte inte om svenskmedborgarskap före år 2000 eftersom då kunde man bara behålla ett enda medborgarskap. Nu när det blivit möjligt att fu dubbla medborgarskap har jag två. Samma sak för palestinierna, varför ska de acceptera israel som bestulit deras land?
"Precis med den har installning kan man aldrig na en tvastatslosning."
Ett land kan aldrig rymma två stater.
"Vem tvingade dem att lamna Israel? och varfor lamnade inte i sadana fall alla palestinier/ araber Israel?"
israel tvingade de lämna sina marker. Några citat för att hjälpa dig förstå hur det blev till:
"Våra fäder uppnådde de gränser som erkändes i delningsplanen. Vår generation har nått 1949 års gränser och utvidgat den judiska statens område. Nu, efter sexdagarskriget 1967, har den nya generationen lyckats nå Suez, Jordanfloden och Golanhöjderna. Men detta är inte slutet. Vi kommer att utvidga våra gränser bortom Jordanfloden och kanske omfatta hela Libanon och centrala Syrien också."
- Moshe Dayan, israelisk general och politiker, The Times, 25/6, 1969
"Vi kom till detta land som redan var befolkat av araber och etablerade en hebreisk, judisk, stat. Judiska byar byggdes upp på platser för de arabiska byarna. Ni känner inte ens till namnen på dessa arabiska byar, och jag förebråer inte, för geografiböckerna existerar inte längre. Varken böckerna eller de arabiska byarna existerar längre. (...) Det finns ingen bebyggd plats i detta land som inte tidigare hade en arabisk befolkning."
- Moshe Dayan, israelisk general och befälhavare, "Ha'aretz", 4 april, 1969
"Det är sant att det inte existerar någon sionism, ingen bosättning och ingen judisk stat, utan fördrivning av araber och konfiskering av deras mark."
- Yeshayahu Ben Porath, ledamot av det israeliska parlamentet, Knesset, Yediot Aharonot, 14 juli, 1972
---------------------------------------------
"60 ar sedan och det var England som "gav bort" sin koloni."
"gav bort" ja. Du erkänner själv att landet gavs bort. Detta räcker som svar på varför en del inte vill erkänna israel.
"De senaste tva generationerna israeler, vad ska man gora av dem om Israel inte langre skall existera?"
Detta är inte palestiniernas problem.
Israel använder organ från palestinier som dödas under strid till sjuka judar
www.svd.se/dynamiskt/rec_teater/did_17233796.asp