• SnyggEric

Israel/Palestina

Israel och Palestina befinner sig i konflikt sedan mycket lång tid tillbaka. Palestina beskylls för terrorism mot oskyldiga israeler med sina självmordsbombare, och Israel i sin tur tvingar iväg palestinier från sin hem och hindrar bla annat födande kvinnor att komma till sjukhus genom att neka dem att gå igenom vägspärrar. 

Vad tycker du? Ska man stoppa bistånd till Palestina eller ska man bojkotta Israel?
  • Svar på tråden Israel/Palestina
  • azofia

Varför tror du att det finns självmordsbombare? För att palestinierna är så nöjda med tillvaron och känner att de har full kontroll över sina liv?

Jag säger inte att det är rätt med självmordsbombare men det är inte heller rätt att israelerna skjuter ner oskyldiga barn och massakrerar hem för oskyldiga palestinier som bara vill leva sina liv.
    Kan du förstå hur det är att inte ens ha nåt så grundläggande som vatten till sina barn eftersom en ockupationsmakt lagt beslag på ens mark och inte ger tillstågn för att borra en brunn?

• azofia

Det jag vill ha fram är att man kan inte bli förvånad om de man förtrycker en dag slår tillbaka.

• teek taak

Detta är taget från Rawia Morras blogg om att israeler använder organ från palestinier som dödas under strid till sjuka judar:

?I mer än ett decennium har jag hört och läst om palestinska familjer som inte kunnat undersöka kropparna efter sina dödade anhöriga utan fått begrava dem i totalt mörker och under övervakning av den israeliska militärmakten. Folk som skjutits mitt på ljusa dagen av israeliska soldater och ändå, tagits till israeliska sjukhus där de obducerats och lämnats tillbaka senare med ett Y-format skär- och symärke över hela torson. Familjer som gråtit och skrikit ?Varför en obduktion? Alla vet ju hur han dödats??

Och misstankarna började vakna redan under slutet av 1980-talet och ryktena spreds. Och många av oss som inte var drabbade ville inte ens höra talas om det. Det finns ju en gräns för vad en människa kan ta in.?

• snöstjärna71

Free Spirit skrev 2007-10-10 15:27:00 följande:

Må bare få sagt at det finst ik et Palestinsk folk!!
    Och vem är du att kunna säga något sådant??? Palestinierna anser sig vara ett folk och då är det väl ganska nonchalant att uttala sig som du gör. Men jag vet att det du skriver är ett av de fula sätt israeler och israelvänner ibland rättfärdigar Israels förbrytelser med. Palestinierna är uppdelade på många olika områden; palestinier som blev kvar i dagens Israel efter kriget 1948 är israeliska meborgare som är oerhört diskriminerade jämfört med judiska medborgare i Israel, palestinier i de ockuperade områdena Gaza och Västbanken, palestinska flyktingar i arabvärlden och palestinier i övriga delar av världen.

I och för sig har uppdelningen i irakier, jordanier, palestinier osv sitt ursprung i de gränser européerna drog upp när de koloniserade arabvärlden. Men det är samma sak med väldigt många andra folk, de har sitt ursprung i nationalstatens uppkomst eller i kolonalisering. Tyskar blev tyskar när Tyskland enades på 1800-talet. Finlandssvenskar blev finländare när Sverige förlorade Finland osv.
  • teek taak
    snöstjärna71 skrev 2007-10-10 15:53:44 följande:
    Free Spirit skrev 2007-10-10 15:27:00 följande:
    Och vem är du att kunna säga något sådant??? Palestinierna anser sig vara ett folk och då är det väl ganska nonchalant att uttala sig som du gör. Men jag vet att det du skriver är ett av de fula sätt israeler och israelvänner ibland rättfärdigar Israels förbrytelser med. Palestinierna är uppdelade på många olika områden; palestinier som blev kvar i dagens Israel efter kriget 1948 är israeliska meborgare som är oerhört diskriminerade jämfört med judiska medborgare i Israel, palestinier i de ockuperade områdena Gaza och Västbanken, palestinska flyktingar i arabvärlden och palestinier i övriga delar av världen.I och för sig har uppdelningen i irakier, jordanier, palestinier osv sitt ursprung i de gränser européerna drog upp när de koloniserade arabvärlden. Men det är samma sak med väldigt många andra folk, de har sitt ursprung i nationalstatens uppkomst eller i kolonalisering. Tyskar blev tyskar när Tyskland enades på 1800-talet. Finlandssvenskar blev finländare när Sverige förlorade Finland osv.
    Bra skrivet. Jag har märkt att bla. Free spirit och några till här har zionistiska åsikter.

Rekommenderar Jinges blogg för mer fakta om zionister och sionism jinge.se/
  • Free Spirit
    teek taak skrev 2007-10-10 16:13:48 följande:
    Bra skrivet. Jag har märkt att bla. Free spirit och några till här har zionistiska åsikter. Rekommenderar Jinges blogg för mer fakta om zionister och sionism jinge.se/
    Har du merket deg at eg har zionistiske åsikter?? Hur kan du vite det?

Du har selv sagt i en annen tråd at du ik forstår et fnug av hva eg skriver og at Norsk er som Arabisk for deg. Selv om Arabisk er et tegnspråk og ik som våres..så det er med STOR undring eg leser at du har plukket opp noe sånt!!!
Svar på tråden Israel/Palestina