Israel/Palestina
Ja för palestinernas stenar är ju verkligen ett kraftfullt vapen mot israels tankers och bulldozers...
Ja för palestinernas stenar är ju verkligen ett kraftfullt vapen mot israels tankers och bulldozers...
www.diakonia.se/documents/public/ABOUT_DIAKONIA/TROTS_ALLT/TrotsAllt_4_06.pdf
lutherhjalpen.svenskakyrkan.se/ArticlePages/200405/17/20040517111200_svkmsl748/20040517111200_svkmsl748.dbp.asp
Där kan man läsa om några av de sätt som Isreal förtrycker Palestina.
Fast det där är ju en pjäs, fiktion, skrivet av Naomi Wallace. Det är alltså inte på riktigt.
Men likväl, israelerna ockuperar palestiniernas mark, konfiskerar odlingar, hindrar palestinier från att borra brunnar på sin egen mark så de kan få vatten, bygger murarar så att palestinierna inte kan ta sig till sina arbeten eller söka sjukvård.
Det är fruktansvärt fel och för mig fullkomligt ofattbart att omvärlden inte reagerar med kraft mot detta förtryck.
Men det är väl världens dåliga samvete gentemot judarna som gör att ingen vågar...
Varför tror du att det finns självmordsbombare? För att palestinierna är så nöjda med tillvaron och känner att de har full kontroll över sina liv?
Jag säger inte att det är rätt med självmordsbombare men det är inte heller rätt att israelerna skjuter ner oskyldiga barn och massakrerar hem för oskyldiga palestinier som bara vill leva sina liv.
Kan du förstå hur det är att inte ens ha nåt så grundläggande som vatten till sina barn eftersom en ockupationsmakt lagt beslag på ens mark och inte ger tillstågn för att borra en brunn?
Det jag vill ha fram är att man kan inte bli förvånad om de man förtrycker en dag slår tillbaka.
Då frågar jag dig Aquarius girl: varifrån har du fått infon att israelerna KÖPTE marken?