• Anonym

Kan inte sova med min sambo :-(

Det här låter väl som ett litet mini problem, men för mig är det väldigt stort! Jag kan ínte somna brevdvid min sambo.
    Jag har alltid haft svårt att somna bredvid någon. Dels för att deras andetag stör mig, och för att jag "håller andan" för att inte höras själv. Jag kan aldrig slappna av.
    Nu när jag är gravid sover jagju ännu sämre, så nu har vi börjar turas om att sova i hallen på en madrass. Känns förjävligt.
    Men samtidigt skönt att jag kan sova varje natt.

Oftast ligger jag och gråter mig till sömns för jag tycker det är sååå jobbigt. Har köpt några tabletter från apoteket som hjälper lite. Men jag kan ju inte äta dom varje dag? + att jag blir mycket tröttare på morgonen sen när jag ätit dom.

Och vi kan ju inte fortsätta sova i hallen när lillknodden kommit.

Jag älskar min sambo över allt i världen, men varje kväll funderar jag på att lämna honom för det är så jobbigt att inte kunna sova. Han skulle aldrig kunan tänka sig att ha ett varsitt sovrum, och det förstår jag.
    Jag är 22år, jag kan väl inte börja knapra sömnpiller resten av livet?

Jag vill verkligen bara kunna sova bredvid den jag älskar!!!
    *gråter*

• Svar på tråden Kan inte sova med min sambo :-(
  • sussi72

Jag har inte heller kunnat sova på nästan 2 år bredvid min kille! Jag hör hans andetag och snarkningar och har haft svårt för att somna. Kunde ligga hela nätterna och bara tänka. Till slut fick även han svårt att somna då han hör att jag inte sover, det hör han på mina andetag......varför jag inte vågade röra mig i sängen och inte heller andas högt. Tog sömntabletter mer eller mindre regelbunden i 1 1/2 år. Så helt plötsligt, nu för 3 veckor sen började jag kunna sova igen. Helt fantastiskt!! Det bara kom och jag har inte tagit en pilla på 3 veckor, vilket inte hänt på 2 år!!

• Anonym

FRÅN TRÅDSTART

Han försöker hjälpa, genom att han håller sig vaken tills jag somnat (försöker iaf) Men det kan ta evigheter ibland - när man vet att man måste somna fort.
    Armbågar får han i huvet/sidan hela tiden stackarn. Och ligger alltid på sidan, bort från mig. För då låter det lägst. Han snarkar inte, bara andas.
    Det räcker.

Öronproppar har jag provat. Får så ont i öronen av dom. Som skavsår. Så det funkar inte heller. (har testat alla möjliga sorter).

suck... tack för alla svar iaf!! Känns skönt att jag inte är ensam i världen om att vilja ha varsit sovrum - samtidigt som det känns hemskt att flera har det som jag.

Vart ska man vända sig? Om man behöver prata med någon? Eller få hjälp med sömnpiller? Barnmorskan? Eller ska man ringa till sjukhuset?

• Anonym

Känner igen mig! Det tog mig nästan två år att bli van att inte sova själv. Nu sover min man med hvudet vid fotändan vilket gör att andetagen inte är lika nära längre. För oss hjälper det. Ett tag sov jag på madrass i samma rum, men på golvet enbit från sängen. Testa olika varianter. Hoppas det löser sig!
    Du kan ju prata med bm för hon vet säkert vart du kan vända dig om du vill prata med någon.

• Anonym

Min man och jag sover i olika rum sedan ca 2 år tillbaka. Vi ser inte det som något negativt alls. Vi sover mycket bättre och är mer utvilade. Jag kan ligga och läsa hur länge jag vill och ha fönstret öppet hela vintern om jag vill utan att han behöver frysa ihjäl. Man störs heller inte av den andres snarkning. Vi tycker att det är väldigt mysigt att säga godnatt till varandra och komma över och "hälsa på" varandra ibland. För egentligen vad spelar det för roll var man befinner sig när man ändå sover.

• Cybermum

Jag tycker du ska prata med barnmorskan, hon kan ge rådgivning åt er, hellst innan barnet kommer, bör ni få hjälp med detta...
    Lycka till!

• snobben

Nu har jag inte läst alla inlägg men har du provat hörproppar? Det hjälper ju inte mot din andning som du oxå har problem med. Har ni provat att du lägger dig före honom så att du hinner somna? Vet inte, jag kommer nog inte med nå bra förslag men hoppas det ordnar sig.

• Glad i hågen

Sömnpiller låter ju inte så bra i längden. Jagvet att det finns öronproppar som "skräddarsys" till ens öron, de kanske är bättre än vanliga billiga man köper i byggaffären...

Hmm... Jag har själv en sambo som snarkar, värre när han har gått upp i vikt eller om han är lte onykter. Räddningen är att försöka somna innan. Eller att sova på soffan.

Men det här med att ha svårt att somna bredvid någon annan... Hur stor säng har ni? Jag menar, i en vanlig dubbelsäng har man ju varsin säng, varsitt täcke osv. Kan det underlätta?

Freestyle med bra musik som dämpar hans ljud och får dig att slappna av, kanske?

Lycka till!

• Anonym

Sover dåligt med min man i sängen... kan bli arg om han försöker att komma nära mig samtidigt som jag gärna kramar honom på kvällen.

Hade jättestora problem i början, men nu är det bättre... hjälper inte att han är vaken mitt i nätterna och ligger och läser...

Några praktiska råd:

1. Köp en stor säng, minst 180 cm bred.
    2. Gå och lägg dig innan eller efter honom.
    3. Försök att ligga och läsa tillsammans och vänj dig vid att ha honom så nära innan du skall sova.
    4. Ha eget täcke, så att du kan kura in dig i det.
    5. Gå och lägg dig först när du är riktigt trött.

• Anonym

Jag har också samma problem!
    Sover i en annan säng i ett annat rum. Först när jag började med det kan jag sova lite om nätterna och jag har inte dåligt samvete för det. Jag sover ändå redan med öronproppar men det hjälper inte för jag är extremt lättväckt och har alltid varit det.

Min sambo lägger sig mkt tidigare än mig och då ligger jag jämte honom en stund - men när jag skall lägga mig för natten måste jag sova i en egen säng, annars ligger jag sömnlös hela natten.

Tidigare har jag tigit mkt starka sömntabletter och har då fixat att sova jämte honom, men oftast vaknat efter fem, sex timmar då sömntabletterna slutar verka.

Sedan jag blev gravid så kan jag inte äta starkare sömntabletter än Propavan+Atarax tillsammans, men detta hjälper inte och mina sömnproblem har extremfördubblats och jag är heltidsjuksriven pga av mina sömnproblem.

• Jonna i stormen

Det här kanske låter lite fånigt, men mitt tips till dig är öronproppar, både till din sambo, för att du ska kunna andas fritt utan att vara rädd för att snarka honom i örat, och till dig själv för att du inte ska höra honom. Om det är just ljuden som är problem så tror jag att detta kommer att fungera ypperligt för er Lycka till!

• Emzas

Ring till närmsta sjukhus och be att få prata med öron-näsa-hals sjuksköterska... Berätta och hon har säkert flera råd att komma med... snarkningar kommer ju från mun och näsa så....

• Fricke

Försök med terapi....något i ditt bagage som du burit med dig länge kan vara osaken till......att du har svårt att ligga nära

• Anonym (Morgon)
    Vill bara vakna och ha världens finaste man bredvid mig, är det så mycket begärt?

Så skrev en kvinna. Usch, nej jag vill både sova själv och vakna själv. Så gött.
  • Bis mis

Jag måste ju vara kärringen motvalls då så berättar att jag sover mkt bättre med någon annan än själv. Är som en koala som älskar att gosa in mig mot ngn. Men hade en partner som snarkade en hel del ibland, det var inget vidare. Fick knuffa lite på honom, då försvann snarkningarna i en stund och jag kunde somna om. Nu med en ny som aldrig snarkar så är det perfekt.

• Anonym (Jen)

Kan man programmeras om på något vis? Jag som tvingas sova utan mannen i mitt liv kan inte sova alls pga av det. För mig var ljudet av hans andetag och hans kropp nära min betryggande och gav mig ro. Jag tänker om det går att vända det jobbiga/obehagliga till något sånt?

Nuförtiden "tvångsgosar" jag med katten och somnar till ljudet av när han spinner. 

Oavsett vilket  så hoppas jag verkligen att ni löser detta ts, förstår hur jobbigt det måste vara att inte kunna sova med den man älskar. 

Svar på tråden Kan inte sova med min sambo :-(