• EMND

vitlök

Tankar om missfallet släpper inte. Tänker och tänker och så kom på att ja åt väldigt mycket vitlök innan jag visste att jag var gravid. Jag kände mig konstigt under några dagar innan mensen var sen än. Var hos 2 doktorer, 2 tandläkare men de trodde inte på annat en något virus. Hm, lät att vara doktor idag, antigen har man virus eller är utbränd :(. Hur än, jag behövde vara frisk inför kommande jobbresor och semester så kurerade hemma med honung, mjölk och vitlök (4-5 klyftor per dag). Nu läste på netdoktor att stora mängder vitlök kan orsaka missfall. Någon som har hört om det?

• Svar på tråden vitlök
  • isisisis

Jag har hört att vitlök främjar immunförsvaret.
    Detta är ju bra i de flesta fall,men när ägget ska fästa är det bra med sämre immunförsvar.
    Det finns folk som får kortison i samband med IVF tex för att bryta immunförsvaret istället.
    Jag har också läst i en tidning på mödravården att om man tror på vitlökens helande krafter,även då bör tänka på dess effekter om man planerar graviditet.

Jag gjorde en tråd om detta för ett halvår sen,men blev överöst av skeptiker som tyckte jag snackade skit!

Att man gör en tråd om saken,är ju för att man vill hjälpa andra med tips ju.
    Jag är själv tacksam för tips och råd.
    Vad som är bra och vad som är dåligt.

• isisisis

Jag vet ingenting om honung.
    Kan inte föreställa mig att det har nån verkan.
    Men det är ju mycket man inte vet....

• Grebban

Man ska inte äta honung har nån sagt till mig...vet ej varför? Är det inte detsamma som opastoriserat?

• Fru Indosaurie

man ska inte ge honung till barn under 1 år, det är allt.

Opinions are like assholes. Everybody has one.
  • Grebban

Hittade detta på livsmedelsverket sida:

"Kan man äta honung när man är gravid?

Det är ingen fara att äta honung när man är gravid.

Däremot kan små barn drabbas av spädbarnsbotulism som är en allvarlig sjukdom. Livsmedelsverket rekommenderar därför att barn upp till ett års ålder inte ska äta honung.

Spädbarnsbotulism orsakas av bakterien Clostridium botulinum. Sporer av denna bakterie kan finnas i honung.

Spädbarnsbotulism skiljer sig från vanlig botulism genom att gift inte bildas i maten utan först när bakteriesporerna gror och börjar tillväxa sig tarmen. Detta kan endast drabba spädbarn före ett års ålder eftersom barnets egen konkurrerande flora av bakterier i tarmen då ännu inte hunnit utvecklas.

Uppdaterad: 2007-02-13 Upplysningar: Mikrobiologiska enheten"

• EMND

Tack Grebban!
    Ja har också läst om spädbarnsbotulism och honung men ville ändå höra det från någon mer eftersom jag visste att man inte ska ge honung till små barn men åt den själv under den korta graviditeten. Det om vitlöken hade jag varken hört eller tänkt på. Tanken slåg mig idag när jag tänkte på mitt imunförsvar och hur kass jag kände mig i juni månad. Insåg att jag stärkte imuniteten med vitlöken med tanke att bekämpa det viruset läkarna gisade på men jag kanske stötte bort barnet med det också. Jag har varit väldit noga annars på vad jag äter och drycker. Wasabinötter, safran, kanel, även honung tror (?) ... har jag frågat Livsmedelsverket om och fick OK men vitlök hade inte ens slagit mig en tanke om. Konstigt att ingen införmerar om det, med tanke att man använder den till matlagning och inte bara som naturmedicin. Tänker på all tzatziki, inlagt vitlök, alla goda grytor och såser, mediteransk kost i allmänhet. Hm...

• Grebban

Men du, saffran har jag fått rekommenderat att INTE äta......

• EMND

Jaså, där ser man, bra att vi tog upp ämnet. Sa dem varför det avrodes äta saffran under graviditeten? På min fråga fick jag bara "det är OK".

• Grebban

Jag har blivit rådd att inte äta saffran, kanske för att det i STORA mängder är giftigt och så förstoras det upp när det går mun till mun?
    Hittade detta på livsmedelsverkets hemsida:

"Är det farligt för gravida att äta saffran?

Nej. Det cirkulerar uppgifter om att saffran skulle vara farligt för gravida. Det kan ha sin grund i att mycket höga doser av saffran, liksom av många andra kryddor, skulle kunna vara hälsofarliga. De mängder av saffran som används i matlagning och lussebullar är dock helt ofarliga, också för gravida och ammande."

Svar på tråden vitlök