• Grebban

vitlök

Man ska inte äta honung har nån sagt till mig...vet ej varför? Är det inte detsamma som opastoriserat?

• Grebban

Hittade detta på livsmedelsverket sida:

"Kan man äta honung när man är gravid?

Det är ingen fara att äta honung när man är gravid.

Däremot kan små barn drabbas av spädbarnsbotulism som är en allvarlig sjukdom. Livsmedelsverket rekommenderar därför att barn upp till ett års ålder inte ska äta honung.

Spädbarnsbotulism orsakas av bakterien Clostridium botulinum. Sporer av denna bakterie kan finnas i honung.

Spädbarnsbotulism skiljer sig från vanlig botulism genom att gift inte bildas i maten utan först när bakteriesporerna gror och börjar tillväxa sig tarmen. Detta kan endast drabba spädbarn före ett års ålder eftersom barnets egen konkurrerande flora av bakterier i tarmen då ännu inte hunnit utvecklas.

Uppdaterad: 2007-02-13 Upplysningar: Mikrobiologiska enheten"

• Grebban

Men du, saffran har jag fått rekommenderat att INTE äta......

• Grebban

Jag har blivit rådd att inte äta saffran, kanske för att det i STORA mängder är giftigt och så förstoras det upp när det går mun till mun?
    Hittade detta på livsmedelsverkets hemsida:

"Är det farligt för gravida att äta saffran?

Nej. Det cirkulerar uppgifter om att saffran skulle vara farligt för gravida. Det kan ha sin grund i att mycket höga doser av saffran, liksom av många andra kryddor, skulle kunna vara hälsofarliga. De mängder av saffran som används i matlagning och lussebullar är dock helt ofarliga, också för gravida och ammande."

Svar på tråden vitlök