• EMND

vitlök

Tankar om missfallet släpper inte. Tänker och tänker och så kom på att ja åt väldigt mycket vitlök innan jag visste att jag var gravid. Jag kände mig konstigt under några dagar innan mensen var sen än. Var hos 2 doktorer, 2 tandläkare men de trodde inte på annat en något virus. Hm, lät att vara doktor idag, antigen har man virus eller är utbränd :(. Hur än, jag behövde vara frisk inför kommande jobbresor och semester så kurerade hemma med honung, mjölk och vitlök (4-5 klyftor per dag). Nu läste på netdoktor att stora mängder vitlök kan orsaka missfall. Någon som har hört om det?

• Svar på tråden vitlök
  • julia6

När jag började på akupunktur så fick jag rådet att undvika äta vitlök+annan lök, curry, gurkmeja,aubergine, mango,annanas bl.a.Sedan skulle jag inte dricka för mycket mjölk och inte äta kalla sallader Jag fick helt tänka om

• dallas
    julia6 skrev 2007-09-09 18:28:04 följande:
    När jag började på akupunktur så fick jag rådet att undvika äta vitlök+annan lök, curry, gurkmeja,aubergine, mango,annanas bl.a.Sedan skulle jag inte dricka för mycket mjölk och inte äta kalla sallader Jag fick helt tänka om
    Varför?? Vitlök vet jag men dom andra... Kalla sallader??
    Vill gärna veta inför IVF nr 2...

Fick nämligen mf och man har ju blivit lite nojjig....Analysen från mf visade inget "onormalt" på fostren....
    Hoppet finns kvar....
  • julia6

Hej dallas: kall mat skulle störa cirkulationen, om jag förstod det rätt.Viss mat skulle vara "olämpligt" enligt kinesisk medicin. Jag åt förut ofta olika pasta sallader och med mycket vitlök, jag använde gurkmeja att färga riset med tex fick höra att det hindrade graviditet till 100 % i råttförsök!!!
    iiiiilla men det var inte så svårt att ändra om kosten hemma, svårare var det när man skulle äta ute. Fick ljuga att jag inte tålde en massa saker man vill ju inte stå där och förklara.../J

• dallas

julia6; Tackar
    Nu skall jag passa på att äta lite sallader innan och sedan blir det massor med varm mat när det börjar närma sig IVF nr 2.....

Hoppet finns kvar....
  • stella

Hej!
    Jag har också läst i någon kinesisk bok om fertilitet att man ska undvika vitlök och gurkmeja... Låter i och för sig lite konstigt - då kulle ju knappast kvinnor i Indien eller länder med medelhavsmat bli gravida?! Jag tror att man kan äta allting med måtta... fast det säger ju jag med tre mf i bagaget....

• isisisis

Även Indier och kineser kan väl ha svårt att få barn skulle jag tro!
    Även om det inte verkar så! (skämt)
    Tror säkert de har masssor av gamla uråldriga tips för att höja fertiliteten.
    Flera andra naturmedel för att HÖJA fertiliteten finns ju...
    Så det är väl naturligt att det finns vissa som försämrar chanserna.
    Droger,snabbmat,dålig kontition,rökning,extrem bantning är ju andra saker som försämrar...
    Dessa tips gäller ju mest för de som försökt ett tag,och vill maximera sina chanser
    De flesta blir ju gravida utan hjälpmedel.
    Jag vill gärna veta alla tips som kan förbättra mina odds iaf.

• stella

Hej isisisis: Jag håller helt och fullt med dig att det är bra med tips som höjer fertiliteten. Fler sådana tips. Min kommentar var mer riktad till SDZ som var rädd för att hennes intag av vitlök skulle ha givit henne misfall. Det tror jag inte på!

• dallas

Hmmm, en liten fundering...

Egentligen borde vi kvnnor inte behöva äta p-piller om nu gurkmeja hade den inverkan

Jag tänker då inte äta gurkmeja så länge vi försöker bli gravida!

Hoppet finns kvar...
  • EMND

Tack stela för upmuntran. Jag tror också att man kan äta allting med måtta. Mina gravida väninnor tar ett halvt glas vin då och då (även de som är läkare). Därmot jag tog vitlök och citron i övermått i ca 10 dagar. Och jag menar värkligen ÖVERMÅTT. Då trodde jag att hade virusinfektion. Jag visste inte att jag var gravid då. Det var väl vecka 3 och 4. Hade det kunnat orsaka mf/ma eller inte kommer man nog aldrig att veta och jag kommer inte att avstå från vitlök i matlaningen därmot färsk eller som pulver kommer jag inte att äta nästa gång jag är gravid.

Veckorna 5, 6 reste vi mycket i värmen. Satte i bilen flera timmar varje dag på inte så sköna vägar utomlands, flög. Helgerna i veckor 7 och 9 reste vi ganska mycket i Sverige också- flera timmar i bilen med pauser iofs men jobbigt var det. Det här var också i övermått, men jag mådde ju bra. Tänker undvika resa så mycket nästa gång. Vad tycker ni om så mycket resande under första månader av graviditet.

Ja tror lite att båda dålig cirkulation (resande) och immunförsvaret (vitlök) gjorde bidrag till mitt ma.

• StoraD

VA?!!!

Det tror jag verkligen inte alls!!

för det första. i vecka 3-4 så får inte embryot näring från dig, för det andra: hell no!! hur i allsin dar skulle detta se ut?! då skulle vi ju inte behöva ha abortkliniker utan då kan ju folk proppa i sig vitlök. Alla som får missfall (jag har haft 2) skuldbelägger sig själva, och de hittar alla möjliga och omöjliga anledningar till att de har orsakat tragedin. jag har gjort likadant, men den ena läkaren/gyn/bm efter den andra har sagt till mig, att det finns inga som helst belägg för dessa teorier, rökning och alkohol, ja där finns vissa samband, men annars NEJ! Och vart hittade du detta om vitlöken?! jag hittar detta på netdoktor.se

Högst sällan är en sjukdom hos modern orsaken till missfallet. Levnadssätt som ökar risken för missfall är till exempel rökning, droger och alkohol. Viktigt att veta är att ett normalt levnadssätt med sex, normal fysisk träning, jobb, små olyckor och bruk av p-piller inte ökar risken för missfall

Missfall är tyvärr jättevanligt gumman, och det är en jättestor tragedi - men tro mig snälla, detta är INTE ditt fel!! Du ska inte klandra dig själv!!!

• StoraD

Resande i början av graviditeten är inte heller farligt!!! snälla, ingen avråder en från att resa! gumman, läs istället på riktiga och kontrollerade internetsidor, eller be om info från din gyn - det är inte ditt fel! Jag förstår dina tankar, jag har också varit där - men det är inte ditt fel...

www.growingpeople.se/templates/Page.aspx (rekommenderas av bm)
    http://www.sjukvårdsupplysningen.se/allakapitel.asp&AllChap=True

Svar på tråden vitlök