• EMND

vitlök

Tankar om missfallet släpper inte. Tänker och tänker och så kom på att ja åt väldigt mycket vitlök innan jag visste att jag var gravid. Jag kände mig konstigt under några dagar innan mensen var sen än. Var hos 2 doktorer, 2 tandläkare men de trodde inte på annat en något virus. Hm, lät att vara doktor idag, antigen har man virus eller är utbränd :(. Hur än, jag behövde vara frisk inför kommande jobbresor och semester så kurerade hemma med honung, mjölk och vitlök (4-5 klyftor per dag). Nu läste på netdoktor att stora mängder vitlök kan orsaka missfall. Någon som har hört om det?

• Svar på tråden vitlök
  • EMND

Tack Grebban!
    Ja har också läst om spädbarnsbotulism och honung men ville ändå höra det från någon mer eftersom jag visste att man inte ska ge honung till små barn men åt den själv under den korta graviditeten. Det om vitlöken hade jag varken hört eller tänkt på. Tanken slåg mig idag när jag tänkte på mitt imunförsvar och hur kass jag kände mig i juni månad. Insåg att jag stärkte imuniteten med vitlöken med tanke att bekämpa det viruset läkarna gisade på men jag kanske stötte bort barnet med det också. Jag har varit väldit noga annars på vad jag äter och drycker. Wasabinötter, safran, kanel, även honung tror (?) ... har jag frågat Livsmedelsverket om och fick OK men vitlök hade inte ens slagit mig en tanke om. Konstigt att ingen införmerar om det, med tanke att man använder den till matlagning och inte bara som naturmedicin. Tänker på all tzatziki, inlagt vitlök, alla goda grytor och såser, mediteransk kost i allmänhet. Hm...

• EMND

Jaså, där ser man, bra att vi tog upp ämnet. Sa dem varför det avrodes äta saffran under graviditeten? På min fråga fick jag bara "det är OK".

• EMND

Tack stela för upmuntran. Jag tror också att man kan äta allting med måtta. Mina gravida väninnor tar ett halvt glas vin då och då (även de som är läkare). Därmot jag tog vitlök och citron i övermått i ca 10 dagar. Och jag menar värkligen ÖVERMÅTT. Då trodde jag att hade virusinfektion. Jag visste inte att jag var gravid då. Det var väl vecka 3 och 4. Hade det kunnat orsaka mf/ma eller inte kommer man nog aldrig att veta och jag kommer inte att avstå från vitlök i matlaningen därmot färsk eller som pulver kommer jag inte att äta nästa gång jag är gravid.

Veckorna 5, 6 reste vi mycket i värmen. Satte i bilen flera timmar varje dag på inte så sköna vägar utomlands, flög. Helgerna i veckor 7 och 9 reste vi ganska mycket i Sverige också- flera timmar i bilen med pauser iofs men jobbigt var det. Det här var också i övermått, men jag mådde ju bra. Tänker undvika resa så mycket nästa gång. Vad tycker ni om så mycket resande under första månader av graviditet.

Ja tror lite att båda dålig cirkulation (resande) och immunförsvaret (vitlök) gjorde bidrag till mitt ma.

Svar på tråden vitlök