• Wilowa

Butta - är det ett dialektord?

Jag satt och läste på vår telefonkatalog och på framsidan står det ord och uttryck som hör hemma i vår del av landet. De flesta log jag igenkännande mot, men jag reagerade på ordet butta. Det trodde jag var svenska och inte värmlänska.

Är butta ett dialekt ord? Vet du vad det betyder?

Respektera dig själv och andra kommer att respektera dig!
  • Svar på tråden Butta - är det ett dialektord?
  • Wilowa
    Veladis skrev 2007-09-05 18:58:57 följande:
    Jag kommer från ostkusten, men flyttade till Karlstad när jag pluggade.Då märkte jag att när jag sa putta så så värmlänningarna butta. Nu bor jag i Örebro, här säger man både och, men mest putta.Dock är jag och min närking till karl osams om orden kara och raka. Jag karar t ex smulor från bordet, han rakar ner...
    Jag säger sopar! (om brödsmulorna alltså!)
  • Veladis
    Einstein skrev 2007-09-05 19:00:35 följande:
    Jag säger sopar! (om brödsmulorna alltså!)
    Ok, det var kanske ett dåligt exempel...

Hmm, hur ska jag förklara....
  • Wilowa
    Veladis skrev 2007-09-05 19:02:45 följande:
    Ok, det var kanske ett dåligt exempel...Hmm, hur ska jag förklara....
    Jag har aldrig hört några av de orden du skrev!
  • Veladis

Vindrutetorkarna t ex. De torkar ju inte vattendropparna på rutan, och inte sopar de heller, för de har inga borst. Jag säger att de karar bort vattendropparna. Om man mockar skit i en lagård och går med en sån där stor spatel liksom och puttar gödslet framför sig i rännan och fram till gödseulutköret, då karar man. Eller rakar. Jag tror det heter Gödselskrapa iofs, så kanske man skrapar då...

• Rulltrappa

min sambo säger butta om det jag kallar bytta, dvs bunke/skål. han är dalmas och jag östgöte..

• Åsa

Aldrig hört. Men är det betydelsen bunke som avses så är väl en mer "riksspråklig" variant "bytta", som dock inte är ett ord jag använder särskilt ofta.

• Elli47

Aldrig hört ordet butta och har ingen aning om vad det betyder... bor i Norrbotten.

• Pernilla75

"Butta" för mig är kort för Fenylbutazon som bl.a. används på hästar.

• Angels

Pernilla75 - Haha, det var det första som slog mig också. Har aldrig hört det i något annat sammanhang. Men man ska lära sig något nytt varje dag.

• CherryGirl

Jag säger också butta ibland, och jag är skaraborgare.
    och för mig betyder det knuffa, putta..

• Enkiteng

Det är väl en dialektal variant av putta? Har läst det i en gammal bok, men i sammanhanget var det inte svårt att förstå vad det betydde.

Butt är väl engelska för knuffa också, förutom rumpa som någon redan nämnt?

• Little Diamond

Som inbiten hästtjej så säger jag, och alla jag känner som håller på med hästar, butta om fenylbutazon till hästar.

Svar på tråden Butta - är det ett dialektord?