• Wilowa

Butta - är det ett dialektord?

Jag satt och läste på vår telefonkatalog och på framsidan står det ord och uttryck som hör hemma i vår del av landet. De flesta log jag igenkännande mot, men jag reagerade på ordet butta. Det trodde jag var svenska och inte värmlänska.

Är butta ett dialekt ord? Vet du vad det betyder?

Respektera dig själv och andra kommer att respektera dig!
  • Svar på tråden Butta - är det ett dialektord?
  • amazonen

I bohuslän använder man sin butta till degar och sånt i köket... I köer knör man!

• Wilowa
    amazonen skrev 2007-09-05 18:22:11 följande:
    I bohuslän använder man sin butta till degar och sånt i köket... I köer knör man!
    Man knör sig i köer här med, men då går man före och inte knuffas!
  • Kenzie
    annca skrev 2007-09-05 16:29:49 följande:
    Nänänä: en bytta är en plastlåda! Och man buffar någon, eller puttar... (Sörmland/östergötland)
    Instämmer!
    Älskade Theodor 060329
  • k girl

Hm... Butta har jag aldrig hört tror jag. Jag säger att BUFFA på något när jag knuffar mjukt, eller ett djur som vill fånga ens uppmärksamhet.

• A med A och R

butta = puffa 

Att städa medans barnen är små är som att skotta snö medans det snöar....
  • Wilowa
    k girl skrev 2007-09-05 18:52:45 följande:
    Hm... Butta har jag aldrig hört tror jag. Jag säger att BUFFA på något när jag knuffar mjukt, eller ett djur som vill fånga ens uppmärksamhet.
    Fast butta är någonstan mellan buffa och knuffas! När barn tycker att det blir för trångt i kön så buttas de. När de knuffas så tar de i mer och den knuffade far oftast i kull. Buffa är en mer kärleksfull lätt knuff.
  • Wilowa
    enlitenbitkaka skrev 2007-09-05 18:57:45 följande:
    Är värmlänning så för mig är det självklart att BUTTA = knuffa. Bytta är en bunke
    Ja visst är det självklart! Så självklart att jag inte trodde det var ett dialektord!
  • Veladis

Jag kommer från ostkusten, men flyttade till Karlstad när jag pluggade.
    Då märkte jag att när jag sa putta så så värmlänningarna butta.
    Nu bor jag i Örebro, här säger man både och, men mest putta.

Dock är jag och min närking till karl osams om orden kara och raka. Jag karar t ex smulor från bordet, han rakar ner...

Svar på tråden Butta - är det ett dialektord?