Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

markera skrev 2007-10-28 16:09:52 följande:
    Av ren nyfikenhet free spirit: Vad är det du gör som gud inte älskar och godtar? Och feramförallt, hur får du veta det?
    Åh, det kan jag svara på! Han dömmer andra, och på det kommer han själv bli dömd. Han kastar första stenen. Han ser stickan i sin nästes öga men inte bjälken i sitt eget. Tror det blir mycken smisk över de bitarna!

Sedan följer han budets ord men inte budets anda, vilket jag också tror kommer göra den gamle snickaren litet enerverad, men det är mer vad jag tror. De tidigare sakerna VET jag, ety jag själv sett det i den här tråden.
  • Dorian Ertymexx
    markera skrev 2007-10-28 20:07:24 följande:
    Tack Dorian för det tydliga och kunskapsberikande svaret!
    Så litet så. ;)
  • Dorian Ertymexx

Free Spirit skrev 2007-10-28 22:21:17 följande:

Må le her..du har ik forsøkt på det sier du?? Da er du ik ærlig!! Men skal ik si noe mer om den saken.
    Nej, jag försöker inte hålla tråden vid liv. Det är inte som att jag hoppar in och skriver nonsense varje gång det verkar börja dö ut.
  • Dorian Ertymexx

Free Spirit skrev 2007-10-28 22:59:34 följande:

Men da må du slutte og komme med lenker som fører til diskusjon.
    Tyvärr är det så, i alla fall för mig, att jag inte kan låta er få sista ordet. Precis som ni inte kan låta oss få det, uppenbarligen. Så här sitter vi. *rycker på axlarna*
  • Dorian Ertymexx
    elfling skrev 2007-10-29 21:01:22 följande:
    Ahdela skrev 2007-10-29 20:19:42 följande:
    Tummen upp!You're going down fo' sho' Även om det inte blir tvång för präster att viga homosexuella, så känns det helt idiotiskt att präster som är helt OK med det inte får göra det. Enligt min ringa mening.
    Håller med.

Allt annat är att tvinga in alla präster i samma tro. Då kan man lika gärna tvinga alla präster att gå med i statskyrkan eller bli katoliker (då några av våra lokala fundisar verkar beundra dem så mycket).
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-10-31 16:47:34 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-10-29 21:25:05 följande:
    Men man kan ju inte heller tillåta en enskild präst, som kanske drabbas av sinnessjukdom, att förrätta vilka ceremonier han själv vill - som inte har något stöd i Svenska Kyrkan. Tänk om han skulle vilja börja offra till Baal inne i församlingskyrkan, till exempel...
    Du menar som Livets Ord, som tillber Mammon?

Ja, då blir väl prästen utesluten ur sin församling.

Jag gillar att du jämför samkönat äktenskap med satanistiska riter, det säger en del. En hel del.
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-10-31 19:27:25 följande:

Du måste ha en annan upplaga än GT än vad jag har, för sist jag kollade så fanns det inget budord med lydelsen "du ska icke svulla"... :)Men alltså, jag fattar inte hur många ggr jag ska behöva förklara det här innan det går in. Men igen då: Det finns ingen anledning för prästen att viga människor som begått vissa synder - t.ex. människor som stulit, eller människor som dräpt. Eftersom vigseln INTE HAR NÅGOT SAMBAND MED DEN SYND SOM DE HAR BEGÅTT. Fattar du nu??? Men om han skulle viga ett homosexuellt par, så skulle det vara samma sak som att han godkände och väldignade SJÄLVA DEN SYND SOM HOMOSEXUELLA GÖR SIG SKYLDIGA TILL. Alltså att ha sex med en person av samma kön. *orkar snart inte längre*Men visst, ibland tycker man att den enskilda prästen borde ta ett ordentligt samtal med ett heterosexuellt par som vill viga sig. Till exempel om de har varit gifta eller sambos med andra partners tidigare, och under tiden varit otrogna med varandra. Och så kommer de till prästen och vill ha Guds välsignelse och ett gulligt kyrkbröllop där hon ska leka jungfrubrud i vit klänning och krona, bara för att få uppmärksamhet. Jag tycker absolut att den ENSKILDE prästen ska få vägra viga paret i ett sådant fall. Men det är en annan diskussion.
    Svenska kyrkan viger människor som skiljt sig. Till och med fast de träffades när de redan var gifta. Och mig veterligen är "du skall icke hava frestelse till din nästas hustru" ett av de tyngre budorden.

Och jag har fortfarande inte hört varför rika får gifta sig, men inte homosexuella, då Jesus aldrig själv sagt något om homosexuella, men var VÄLDIGT tydlig om rikedom och rika...
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-10-31 19:50:31 följande:

Ja, eventuellt. (Men nu kommer du att få alla feta människor på dig, som menar att de lider av ett ämningsomsättningsfel..! :) )Men det är inte ett av budorden. Det är en av de sju dödssynderna. Och fortfarande: om prästen viger två fetton, så är det ju inte samma sak som att han sanktionerar att de går hem och fortsätter att äta sig feta, eller hur..? Vigseln har ingenting med frossandet att göra.
    Klart det har!

Om en vigsel mellan samkönade är ett tecken på att det är OK att vara samkönad, måste ju ett äktenskap mellan feta vara ett tecken på att det är OK att vara fet, eller hur?

Eftersom du anser att samkönade inte ska vigas ens om de svurit celibated, och inte ska idka sex, eftersom du menade på att risken alltid finns för att de ändå syndar, måste ju samma gälla rika och feta. De svär ju inte att de ska ge bort alla sina ägodelar eller banta i nöd och lust, eller hur?
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-10-31 21:04:53 följande:

Jag tror inte att Gud har skapat bögarna. Jag tror inte att Gud har ett finger i varje fosterutveckling, faktiskt, för då skulle inte så mycket gå fel - barn som föds utan armar och ben, och utan storhjärna och jag vet inte allt hemskt...Utan jag tror, att något helt enkelt har gått fel. Förmodligen är det en kombination av att det har gått fel i hjärnan under fosterutvecklingen, OCH att uppväxtförhållandena har verkat åt fel håll. Jag tror på kombinationen, eftersom det alltid har funnits bögar, MEN att det har blivit så mycket vanligare nu med alla pojkar som växer upp med ensamma mammor.
    Om du är bokstavstroende finns bara gud som skapare, ingen annan.

Möjligen kan djävulen ha korrumperat saker, det kan du mena förstås.

Men är du bokstavstroende finns ingen annan skapare. Eller har du andra gudar jämte Gud?
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?