Inlägg från: mindless |Visa alla inlägg
  • mindless

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Och angående det här med att man ska dra slutsatser av att det var just en man och en kvinna Gud skapade: I så fall borde det vara syndfullt med alla typer av äktenskap och förhållanden som inte stämmer överens med urmakarnas. Annan ålderskillnad, olika etnisk härkomst osv. Över huvud taget borde inte människor som inte heter Adam och Eva få gifta sig.

Eller missförstår jag logiken?

• mindless

Free spirit:
    >?Spyr galle over dere? Det er aldri min hensikt!! Eg sier at homosexualitet er galt. Men som eg har sagt til mindless: Vi har ik lov til å si at noe er synd!! Vi skal bare jatte/være enig med.?

Du brukar säga det ja, varpå jag påpekar att du givetvis har lov att säga i princip vad som helst. Men det att detta inte betyder att andra måste tycka att det är väluppfostrat, trevligt, klokt, givande eller tyda på genomtänkta åsikter.

Och jag vet att jag inte kommer få svar, men jag gillar att med jämna mellanrum upprepa frågan: Varför tycker inte Gud om homosexualitet? Har han något skäl till att fördöma kärlek mellan människor så länge ingen skadas av det?

• mindless

Free spirit:
    >? Gud skapte menneske til mann og kvinne, til mann og kvinne skapte Han dem?

Du får ursäkta, men jag hänger inte med. Var det ett svar på en fråga jag ställt?

• mindless

Free spirit:
    >? Du skal ik plage andre.
    Du skal være grog snill.
    Og forovrig kan du gjøre som du vil.?

Ja, vilka vansinniga regler. Jag förstår att du inte gillar den här kamomillamentaliteten [som det blir på svenska].

• mindless

Free spirit:
    >? Ja det var svaret..han skapte ik Erik og Sverre..men Adam og Eva."

Det var inte ett svar på en fråga jag ställt. Jag undrade vad Gud hade emot homosexualitet, inte vilka han till äventyrs skapat. Har han förresten inte skapat fler människor? Tar inte Kain sig en fru från främmande land eller något?

• mindless

FS:
    >?Nei klart eg ik liker det..hallooo!!! ?

Hallå hallå.

>?Det er så motstriden når det kommer til Guds Ord. Eg er ik ute etter å følge menneskers lyster og innfall. Men følge Gud og Hans Ord.?

Allt annat hade chockat mig. Som tur är har de flesta andra förnuftet i behåll och inser att det viktigaste är att vi behandlar varandra med respekt och vänlighet. Om jag inte skadar någon genom att dansa, lyssna på musik, bli förälskad eller vad så månde vara, så bör det givetvis vara okej. Att okända människor skrev annat i böcker för tusentals år sedan är i sammanhanget något sekundärt.

>?Det der med Kain..undrer eg meg på oxo. Nyfiken som eg er skulle gjerne ha hatt svar på det. Men det er bare små flise detajer som ik er så viktig i mine øyner.?

Men det är en liten detalj som skjuter ett av de vanligaste argumenten i sank. Om Gud har skapat flera män och flera kvinnor så kan man ju inte längre härleda heteronormativitet ur skapelsen. Eller hur?

Och självklart saknas fortfarande svaret på varför Gud är emot homosexualitet. Men inget annat är väl att vänta?

• mindless

Nu är det ju så, Jan, att jag aldrig går i kyrkan. Vilket typ av begåvning krävs för att fatta det?

Att vissa homosexuella är kristna och därför vill gifta sig i kyrkan har ju inget med min ateism att göra. Men det förstod du kanske själv.

• mindless

FS:
    >?Så du merner eg ik har fornuften i behold for at eg velger å følge Gud i sted for verdens lyster og innfall??

Nej, jag menar att du avstår från att använda ditt förnuft till förmån för att bara läsa innantill i en bok.

>?Det innbærer ik å være respektløs da, men det var kanskje nytt for deg??

Det innebär att du är tämligen ointresserad av om du är respektlös, kränkande eller bidrar till att människor far illa [det är ju inte detta som avgör vad som är rätt eller fel] utan det viktiga för dig är att följa en gammal bok som ingen ens vet vem som skrivit.

Och även om din fundamentalistiska hållning är tämligen ofarlig [den är ju mer ett allmänt irritationsmoment], så kan man knappast påstå att fundamentalism i sig är det. Folk mördas, flygplan sprängs och politiker hotas på grund av saker folk fått för sig genom att tro att sanningen står att finna i gamla böcker. Knappast ett recept för en bättre framtid.

>?Verden er bare opptatt av å gjøre som det passer, rett og galt er på god vei å viskes ut..?

Det där är naturligtvis nonsens. Världen blir knappast bättre av mer fundamentalism.

Och hur var det nu, varför gillar inte Gud homosexualitet? Men jag kanske efterfrågar svar som inte finns?

• mindless

Free spirit:
    >?Så mye du vet om meg..må le litt!!?

Så värst mycket vet jag inte, bara det du skriver här. Men baserat på det verkar du inte vara särskilt sympatisk. Du kan klaga hur mycket du vill på att jag sätter etiketter på dig, men det är uppenbart att du lägger all vikt på vad bibeln säger är rätt och fel, snarare än vad som gynnar flest människor, vad som gör folk lyckliga [i jordelivet får jag väl tillägga], vad som gör minst skada osv [du är givetvis helt ute och cyklar när du påstår att alternativet till din fundamentalism skulle vara regler baserade på människors begär och lustar].

Om Gud ber dig koka barn i olja skulle du bara fråga efter en tillräckligt stor gryta, för Guds ord är lag och han har aldrig fel. Om något verkar märkligt, ologiskt, motsägelsefullt eller bara allmänt strider mot det sunda förnuftet, så betyder det bara att man inte förstår Guds storhet.

Det är möjligt att du inte orsakar särskilt stor skada där du sitter vid din dator och sprider dina irrläror, men det du företräder är farliga tankeströmningar som bör bekämpas. Du propagerar för inskränkande av yttrandefrihet, du kränker folk med annan sexuell läggning och du förespråkar fundamentalism. Och självklart, man behöver inte vara för demokrati om man inte vill, men får nog räkna med motstånd när man försöker montera ner det.

• mindless

FS:
    >?Så du mener eg krenker homofile fordi eg svare på tex dine spørsmål.. og ik godtar at homosexualitet er ok? ?

Ja, jag menar att du kränker homosexuella. Är jag otydlig? Det stora problemet är ju dock inte att du kränker homosexuella [det kan man ju stå ut med], utan att du förespråkar diskriminering av dem. Och vad värre är, inte för att du kan presentera en anledning för detta, utan BARA för att du läst dig till det i en bok, vilket skrämmande nog sätter dig i samma båt som de som flyger in i skyskrapor. Den enda skillnaden är att ni läser innantill i olika böcker.

>?Nei som eg sa til deg tidligere: Det er ik lov å si at homosekxualitet er synd..jo sa du..men du har vel ombestemt deg..Jaja!! Det får værer din sak!!?

Det spelar verkligen ingen roll hur många gånger jag förklarar, du KAN verkligen inte förstå detta. Som jag sa i den andra tråden där du argumenterade för att straffa folk som skojar om religion: Yttrandefriheten är ett grundfundament i en demokrati. Det betyder att man måste tillåta folk att säga saker även om det sårar och förargar andra människor. Men det betyder ju INTE att jag måste tycka att allt som sägs är bra. Jag tycker nazister bör ha rätt att demonstrera för att Sverige ska sluta ta emot invandrare, men det är ju bara du som tror att det betyder att jag måste stå bredvid paraden och applådera.

>?Dessuten så er det tydligt at du bare vil ha alt til å være negativt bare for at eg ik er enig med deres kardemome mentalitet..?

Var det tydligt? Äntligen något som gick fram!

Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?