Inlägg från: mindless |Visa alla inlägg
  • mindless

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Jag vill påpeka att även jag ser de problem med relationer människa-djur som påpekats här. Djuren, som den svagare parten, riskerar att komma till skada. MEN då är det detta och endast detta som talar emot.

Så för diskussionens skull kan vi väl prata om relationer av typen människa-buske. Jag kan inte komma på någon invändning till varför människor inte skulle få, om de så önskar, leva i sådana relationer. Frågan om samhället ska administrera de ekonomiska och juridiska aspekterna[!?] av dessa relationer är som sagt en fråga om behov.

Samhället anpassas till medborgarna, inte tvärtom. Dock har jag svårt att se behovet av det i ovan beskrivna. Så Gabriella och andra väktare av "det anständiga" kan andas ut.

• mindless
    bbpop skrev 2007-10-21 02:07:31 följande:
    www.expressen.se/nyheter/1.890466/mer-an-half...
    Om jag minns siffrorna rätt från tidigare undersökningar har andelen negativa varit konstant, medan andelen osäkra minskat till förmån för andelen positiva. Går det att tolka på annat sätt än att när folk får fundera en liten stund och använda det sunda förnuftet, inte kan komma på bra skäl till att vara emot?
  • mindless

Free Spirit skrev 2007-10-22 15:52:49 följande:

Fremdeles Hallo?!! Det står inte inte alle..så den går inte..
    Vad är det nu du inte förstår?
  • mindless

Hade jag kunnat tyda vad du skrev hade jag inte behövt fråga vad du menade. Shadilly skrev att Svenska kyrkan har öppnat för homosexuella vigslar. Stöd för detta påstående finns att läsa i länken jag postade.

Du har tydligen något att invända här, men det har inte riktigt framkommit vad.

• mindless

Free Spirit skrev 2007-10-22 17:16:02 följande:

Skrev at det ik stod ALLE!! Som dere prøver gi inntrykk av.
    Vad yrar du om? Frågan var hur Svenska kyrkan ställer sig till homoäktenskap. Och en majoritet av stiften inom Svenska kyrkan är positiva.

Att du sedan känner dig manad att protestera mot något ingen har påstått är en annan femma.
  • mindless

Free Spirit skrev 2007-10-22 17:35:27 följande:

Å si: Svenska kyrkan har tvärtom öppnat för homosexuella vigslar. Er mest som å si at alle er for, og det protesterer eg mot og sier klart fra om.
    Det kanske är språkförbistring, men du läser in något som inte står där. Men nu har vi i alla fall rätt ut vad som avses och hur det ligger till. Och det viktiga är att Svenska kyrkan i stort är positiva till homoäktenskap, vilket är vettigt. Vad du än tycker om det.
  • mindless

Free Spirit skrev 2007-10-22 18:05:54 följande:

Det spørst nu hvem som er vetig i det spørsmålet!!
    Självklart. Det härliga är bara att det inte spelar någon roll. Förändringar kommer att ske, och sedan kan du och andra fundamentalister sitta med era skrifter och er oförmåga att respektera andras väl i livet.
  • mindless

Gabriella S skrev 2007-10-22 20:06:29 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-10-22 19:23:36 följande:Då tror jag inte att man har gjort en statistiskt säkerställd undersökning, med ett slumpmässigt urval av hela befolkningen. Jag gissar att den statistik du menar är omröstningar på t.ex. kvällstidningarnas hemsidor..? De som röstar där är liksom inte representativa för hela befolkningen. De har helt klart en IQ under genomsnittet.
    Den senaste undersökningen gjordes av Novus Opinion på uppdrag av TV4. 61 procent var positiva, 31 negativa.
  • mindless

Det är lite trist, men samtidigt symptomatiskt, att de intressanta frågorna alltid avfärdas med att de redan är besvarade.

• mindless

Gabriella S skrev 2007-10-27 22:38:40 följande:

äktenskapet är till för man och kvinna är fullkomligt självklart - det är ju inget som någon religion har hittat på.
    Vad lätt man kan göra det för sig. Inga argument behövs, det är nämligen självklart att det är så.

- Varför?
    - Nej nej, du fattar inte, det är självklart!!

Märkligt bara att jag tycker att du självklart har fel. Hur gör man när två självklart står mot varandra? Är det den som håller för öronen hårdast och skriker högst som vinner?
  • mindless

Gabriella:
    >?Och detta faktum måste väl betyda NÅGONTING, eller hur..??

Nej, inte nödvändigtvis. Varför skulle det faktum att det dröjer länge innan någon tänker en tanke, per automatik betyda att tanken är fel? Hur skulle över huvud taget någon form av utveckling vara möjlig med den inställningen? Kvinnlig rösträtt? Nej, ingen annan har tänkt tanken, så därför är det fel. Självklart fel dessutom.

• mindless

Free Spirit skrev 2007-10-28 10:58:28 följande:

He..jo eg gjor det..det fint å lese i mitt første innlegg
    Vilket inlägg är det? Och varför inte upprepa svaret snarare än att ha en lång utläggning om att man redan svarat? Det borde väl vara det lättaste?
  • mindless

Free Spirit skrev 2007-10-28 11:05:30 följande:

Legg det ned..visst hun ik vet hva eg snakker om så la det då være.
    Jag är bara så trött på alla undanflykter om att man minsann redan svarat på frågor, så fort man inte kan svara. Å andra sidan är det väl ingen som går på det längre, så det spelar kanske ingen roll.

Om man hade ett svar på frågan, ett svar man redan givit, så vore det naturligtvis lättare att upprepa svaret snarare än dra igång en meningslös diskussion om att svaret finns någonstans tidigare i tråden [oklart var]. Och när man inte gör det [upprepar svaret] så kan var och en dra sina egna slutsatser.
  • mindless

Free Spirit skrev 2007-10-28 11:13:10 följande:

Det får være opp til deg når du blander deg inn i hva vi taler om..diskusjonen er over!!
    Man kan ju hoppas. Erfarenheten säger dock att den inte är det.
  • mindless

Efter mer än tusen inlägg hittade jag Free Spirits första inlägg i tråden [inlägg 1042]:

"Eg synest ik homofile skal gifte seg alls. Og i allefall ik i kirken..dessuten får det være opp til hver enkelt prest og hans overbevisning om så er. Å tvinge igjen om en visel på grunn av politisk korrekthet? Helt på jordet.."

Tyvärr fanns ju inte det utlovade svaret där. Märkligt, jag trodde verkligen att den här gången...

Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?