Inlägg från: Gabriella S |Visa alla inlägg
  • Gabriella S

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Jag skulle gissa att Desmond Tutu har gått i barndom. Men jag beundrade honom mycket en gång i tiden, så det är lite synd...

• Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-11-18 22:40:12 följande:

Och han är väl framförallt inte en bildad katolik. ;)
    Utan att orka kolla upp det nu, så jag tar risken att visa mig obildad, så tror jag inte att Desmond Tutu är katolik. Det är väl den anglikanska kyrkan de har i Sydafrika..? D.v.s. inte riktigt katoliker, utan snarare en blandform av katoliker, protestanter och metodister (är det väl..? Eller var det presbyterianer som influerade mest..?).

Och inom den så finns det ju både hög- och lågkyrkliga varianter. (Jag vet vilken JAG håller på...)
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-11-19 07:06:25 följande:

Det var ju det jag sa. Han är inte katolik.
    Snygg räddning... =)
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-11-19 07:07:10 följande:

Opus Dei är däremot katoliker. Grabbarna som gillar diktatur och förföljelser. I klassisk katolsk tradition.
    Alltså, Opus Dei är inte den mystiska, underjordiska skräckorganisation som de framställs som i de billiga thrillers och barnsliga pojkböcker som antagligen utgör hela din lektyr... Du har fått dom på hjärnan!
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-11-19 07:07:10 följande:

Opus Dei är däremot katoliker. Grabbarna som gillar diktatur och förföljelser. I klassisk katolsk tradition.
    Och vidare: jag tycker att du ska söka upp närmaste katolska församling och hänga lite där, för att bota din katolikfobi. Jag hängde en del på S:ta Eugenia församling i Stockholm när jag var yngre, och jag kan tala om att katoliker inte är några monster utan vanliga människor!

Prästerna är mer bildade och engagerade än Svenska Kyrkans präster, men förutom det så är de också människor! Som har mycket humor och värme många gånger. Och de gör mycket gott i församligen: inte bara sådant som har direkt med kristendomen att göra, utan de skapar ett andligt hem i kyrkan och dess lokaler för människor som kanske skulle vara helt ensamma och känna sig obehövda annars.

De präster där som jag kände mest (inte i biblisk bemärkelse, om din snuskiga fantasi flög iväg nu! =) ) - Pater Bischopberger och Pater Carls - var väldigt bra på just det där, att fånga upp människor som smög omkring och inte riktigt vågade ge sig till känna, och att få dem att känna sig välkomna, och ge dem små uppgifter i församlingen så att de skulle känna att de behövdes för någon...

Och även att introducera församlingsmedlemmar för varandra, och få dem att hjälpas åt och vara ett stöd för varandra...
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-11-19 07:18:59 följande:

Gabriella S skrev 2007-11-19 07:12:04 följande:
    Som sagt, jag har inte läst nämnda lektyr. Jag har läst spansk historia. I Spanien. Där de var mest aktiva. De är inte ett dugg mystiska, de är fascistoida, fanatiska och har vedervärdiga värderingar. Fast jag tror att du skulle gilla dem, faktiskt. Gå in på deras hemsida och läs på.
    Ja, jag är där och läser nu. Och vad jag har sett hittills, gillar jag! Det här låter väl trevligt, till exempel:

"Socialprojekt i Peru juni 2007
    Medan vissa människor endast tänker på att tjäna pengar. Så finns det andra vars enda önskan är att överleva. Några svenska ungdomar har varit i Cañete ? Peru för att utföra ett projekt som Utbildningscentrum Trädlärkan startade.

2007-09-20

Målet för projektet var att lära känna ungdomarnas liv i Peru på nära håll och samtidigt hjälpa kvinnor och barn att få bättre levnadsvillkor genom dialog och utbildning. Det kommer att vara ett ömsesidigt och berikande utbyte av erfarenheter, vilket kommer att överbrygga fördomar och kulturella hinder."

Och det här låter - STORT:

"För att en präst skall tas upp i Det heliga Korsets prästsällskap skall han, såsom när lekmän blir medlemmar i Prelaturen Opus Dei, vara medveten om att ha fått en kallelse av Gud för att sträva efter helighet enligt Opus Deis anda.

Detta innebär vissa förutsättningar: kärlek till stiftet och enhet med alla medlemmar i stiftets prästerskap, lydnad till och vördnad för sin egen biskop, fromhet, beredskap att fördjupa sin teologiska utbildning, iver för själarna och uppoffringsanda, ansträngning för att främja kallelser samt önskan att uppfylla ämbetsuppgifterna så fullkomligt som möjligt."

Att tjäna andra, hjälpa dem som har det svårt, och sträva efter fullkomlighet - det som är högt och rent... Jag förstår att det inte är något för dig. Faktiskt. Det är annat än dina ormgropar, det...
  • Gabriella S
    Alexiaa skrev 2007-11-19 09:58:34 följande:
    Jo, Desmond Tutu är verkligen en person att beundra och en person med stark karaktär och han har alltid försvarat homosexuellas rättigheter.Han säger tom att "- Om Gud? som de påstår? vore homofob, skulle jag inte tillbedja honom."Det säger ganska mycket, han är trots allt en mycket känd människa! Ärkebiskop och Nobelpristagare.
    Visst, men båda delarna blev han för sin kamp för de svartas rättigheter i sitt eget land. Och inget annat - det här andra har han börjat med nu på gamla dagar, när han antagligen fått en släng av demens...

Fråga vad Ärkebiskopen av Canterbury tycker om det - han som är överhuvud över hela den världsvida anglikanska kyrkan...
  • Gabriella S
    Alexiaa skrev 2007-11-19 10:51:46 följande:
    Han har också blivit arresterad efter att ha brytit sig in på en amerikansk flyplats, han är också en känd "vänsteranhängare" och har utretts av USA pga av det.
    Skulle det här vara något NEGATIVT menar du..? Att ha utretts för att vara "vänster" av FBI och grabbarna, är snarare ett ärotecken i min bok... Då är han säkert "lagomvettig", menar jag!
  • Gabriella S
    Rataxes skrev 2007-11-19 10:59:24 följande:
    Jag får nog ta tillbaks mitt tidigare inlägg, han verkar ju vara någorlunda vettig."Till de troende som är så upptagna och skrämda av för dem främmande sexualitet säger Williams: ?Så snart det handlar om sex läses Bibeln så obegåvat.?"
    Är det så..? Då får JAG ta tillbaka mitt tidigare inlägg. Om han har utretts av FBI, så är han självklart både sinnessjuk och värsta sortens terroristkommunist..! =)
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-11-19 19:21:03 följande:

bebbe made in italy skrev 2007-11-19 11:09:30 följande:
    Ahem. Litet fakta då. JESUS sa inget om kvinnliga präster. PAULUS uttalade sig i frågan; och det han sa kan tolkas på många olika sätt (såsom också görs i olika samfund, kyrkor, etc).Faktum är att Jesus inte sa ett ord om prästerskap alls. Eller om en kyrka. Och han sa sannerligen inte ett pip om att man ska gifta sig heller. PAULUS skrev att man ska gifta sig OM MAN ÄR VILJESVAG. Idealet är att avstå helt från sex. Lustigt då att man inte ska ha det som ideal för kristendomen, när man samtidigt ska bjäbba på andra saker som Paulus uttryckt med långt mindre tydlighet.
    Vi har ju varit igenom det här så många gånger nu. Jesus utsåg de tolv apostlarna, som han skickade ut att predika Herrens evangelium. Utifrån dem, växte sedan prästerskapet fram. Och de var alla MÄN!

Visst fanns det kvinnor i Jesu följe, men då hade de andra uppgifter än att förkunna ordet. Som att sköta det praktiska (Marta) och att vara en andlig lyssnerska (Maria). Likaså var det ju två kvinnor som först kom för att svepa Jesu kropp - en typisk vårdande uppgift - som jag också har utfört i mina dagar, och jag ser inget fel eller nedvärderande i det.

Jag anser, att vill man som kvinna tjäna Gud, så finns det sätt som är i överensstämmelse med Jesu lära - men att bli präst är inte ett av dem. Man kan bli t.ex. diakonissa, eller församlingspedagog, eller förskollärare och arbeta med Kyrkans barnverksamhet, eller fritidspedagog och arbeta med ungdomarna, eller hålla grytan kokande hos Frälsningsarmén, eller ge sig ut i världen som volontär.

Och vill man ge HELA sig, så kan man bli nunna! Då kan man välja en utåtriktad orden, vilket inte bara ger tid för bön, gudstjänster och lovsång, utan även för rejält praktiskt arbete som t.ex. sjuksköterska, socialarbetare eller lärarinna.

Men man kan också välja en kontemplativ orden, om man vill, vilket innebär teologistudier bland mycket annat. MYYYYYCKET djupare teologistudier, än de som krävs för att bli präst i Svenska Kyrkan dessutom...

Så det saknas inte möjligheter för kvinnor som vill tjäna Gud på det sättet som Jesus tänkte sig det..!
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?