Dorian Ertymexx skrev 2007-11-19 07:18:59 följande:
Gabriella S skrev 2007-11-19 07:12:04 följande:
Som sagt, jag har inte läst nämnda lektyr. Jag har läst spansk historia. I Spanien. Där de var mest aktiva. De är inte ett dugg mystiska, de är fascistoida, fanatiska och har vedervärdiga värderingar. Fast jag tror att du skulle gilla dem, faktiskt. Gå in på deras hemsida och läs på.
Ja, jag är där och läser nu. Och vad jag har sett hittills, gillar jag! Det här låter väl trevligt, till exempel:
"Socialprojekt i Peru juni 2007
Medan vissa människor endast tänker på att tjäna pengar. Så finns det andra vars enda önskan är att överleva. Några svenska ungdomar har varit i Cañete ? Peru för att utföra ett projekt som Utbildningscentrum Trädlärkan startade.
2007-09-20
Målet för projektet var att lära känna ungdomarnas liv i Peru på nära håll och samtidigt hjälpa kvinnor och barn att få bättre levnadsvillkor genom dialog och utbildning. Det kommer att vara ett ömsesidigt och berikande utbyte av erfarenheter, vilket kommer att överbrygga fördomar och kulturella hinder."
Och det här låter - STORT:
"För att en präst skall tas upp i Det heliga Korsets prästsällskap skall han, såsom när lekmän blir medlemmar i Prelaturen Opus Dei, vara medveten om att ha fått en kallelse av Gud för att sträva efter helighet enligt Opus Deis anda.
Detta innebär vissa förutsättningar: kärlek till stiftet och enhet med alla medlemmar i stiftets prästerskap, lydnad till och vördnad för sin egen biskop, fromhet, beredskap att fördjupa sin teologiska utbildning, iver för själarna och uppoffringsanda, ansträngning för att främja kallelser samt önskan att uppfylla ämbetsuppgifterna så fullkomligt som möjligt."
Att tjäna andra, hjälpa dem som har det svårt, och sträva efter fullkomlighet - det som är högt och rent... Jag förstår att det inte är något för dig. Faktiskt. Det är annat än dina ormgropar, det...