Inlägg från: Gabriella S |Visa alla inlägg
  • Gabriella S

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Dorian Ertymexx skrev 2007-11-04 17:04:19 följande:

Gabriella S skrev 2007-11-04 16:54:14 följande:
    Byt ut "av samma kön" mot "av olika ras" så har du debatten för några årtionden sedan. För det var inte alltid, eller ens särskilt länge, självklart att äktenskapet var till för folk av olika ras.
    Det står ingenstans i Bibeln att blandäktenskap är fel. Om det gör det, så måste du ge mig versen, för då har jag missat det.

OM det däremot hade stått klart och tydligt, så hade ju Kyrkan så klart varit tvungen att acceptera det, när de valde vilka par de accepterade att viga. Även i dag. Men nu är det inte så...
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-11-04 17:10:47 följande:

Gabriella S skrev 2007-11-04 17:07:43 följande:
    Så det är OK för kristna att vara omoraliska, så länge de gör det på ett sätt som du kan acceptera?
    Alltså, nu kan man väl inte säga att det är direkt "omoraliskt". Om den som anlitar hemhjälpen anser att det ingår sexuella tjänster i kontraktet också, så är det omoraliskt... Men om vissa sysslor skulle vara omoraliska, så måste vi även börja förbjuda kontorsstädare, och kräva att alla kontorsarbetare ska städa sina lokaler själva innan de går hem...

Det där är en POLITISK fråga. Och jag tycker som sagt att det var en onödig reform, även om jag KAN förstå den andra sidan också. På det här sättet kanske vissa familjer, där båda föräldrarna arbetar mycket, kan få mer tid att umgås med barnen. I stället för att hela den lilla fritiden ska gå åt till hushållsarbete.

Men återigen: det var inte ett förslag som JAG skulle ha drivit på...
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-11-04 17:11:14 följande:

Gabriella S skrev 2007-11-04 17:09:14 följande:
    Hur visste jag att du skulle säga det...
    ...Vilket dock INTE betyder, att jag tycker att våra skattepengar ska gå till att bygga moskéer. Någon måtta får det vara! :)

Men nu har jag suttit här alledeles för länge igen.
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-11-04 17:17:12 följande:

Gabriella S skrev 2007-11-04 17:15:09 följande:
    Så muslimer är OK så länge de stöttar kristna (host harkel) värderingar, i övrigt ska de hålla käft och inte synas?
    Nej, för mig får de utöva sin tro i fred. Det intressanta för mig, när det gäller ALLA invandrarfrågor, är att det inte får gå ut över landets egen befolkning. Alltså: ha gärna turban, men om du lever på våra skattepengar och en arbetsgivare är beredd att anställa dig på villkor att du tar av turbanen - då ska den väck! :)
  • Gabriella S
    carita1974 skrev 2007-11-04 17:23:01 följande:
    Men du skulle accpetera om dítt barn kom hem o sa att H*n var bi/HOMO???jag skrev aldorg att jag skulle be kyrkan viga dom om dom inte gick med på det..men skulle mitt barn villa gifta sig där o var homo/bi och det gick..skulle jag stötta mitt barn!Var snäll och läs inläggen innan du svara!!!!!Gabriella S skrev 2007-11-04 16:58:04 följande:
    Tyvärr. Det är du som inte förstår.
  • Gabriella S
    carita1974 skrev 2007-11-04 18:04:42 följande:
    Varför lägga så stor vikt i vad som är rätt eller fel?
    Men - hör du inte hur det låter???

Är det här följden av en grundskola utan vare sig kristendomsundervisning ELLER "moral och etik" (ett icke-konfesionellt alternativ som finns i vissa friskolor)???
  • Gabriella S

Free Spirit skrev 2007-11-04 18:16:41 följande:

Takk søte du..Nei det er det eg oxo har forstått, eller kan det være at en ik vil?!!!
    Jo, så kan det nog också vara. För jag tror inte att "vissa" är så dumma egentligen..! :)
  • Gabriella S
    carita1974 skrev 2007-11-04 18:18:48 följande:
    Visst får man tycka som man vill...inte det jag säger...men man måste se situationen ur så många synvinklar...det kan juh hända att ens barn eller en nära vän..släkting kommer och berättar att dom är homo/bi...ska vi då inte visa att vi är så mycket större i våra hjärtan och i våra sinnen att kanske inte jubla men stötta personen så gott vi kan.Man kan inte välja att vara bi/homo eller straight.Tro mej..jag hade INTE om jag hade kunnat välja valt att vara bi...det är för mycket fördömande i världen!Hade varit enklare att vara straight.Eller bara hålla tyst om att jag är bi..men då hade jag inte varit sann mot mej sj och stå för det man tycker och den man är!Eller har jag fel?Varför ska man se ner på dom som avviker?Har dom inte samma rättigheter som er andra?Precis som jag skrev i ett annat inlägg så känns det som rena judeförföljelsen fast av homo/bi...Och juden domen är en tro...Men,men..jag kan ha fel...men det är så jag känner det iaf...För ett tag sen fick inte (vet inte hur det är nu) inte bi/homo ge blod...för dom trodde folk att det var vi som spred HIV/AIDS...och nu detta????Vaddå ett diskriminerat folk?!
    Men - det SPELAR INGEN ROLL om det är ens egna anhöriga som begår ett brott eller en synd eller ett moraliskt fel. Det är lika mycket fel ändå.

Skulle det hända, så får man nog tänka igenom sin egen uppfostran och sitt eget levnadssätt under barnets uppväxtår. Om det kan vara något man själv gjort fel.
  • Gabriella S
    Shadilly skrev 2007-11-04 18:26:33 följande:
    Homosexuell kärlek mellan vuxna har lika lite att göra med utnyttjande av ungdomar som heterosexuell kärlek mellan vuxna.Jag tror nog man skulle kunna motarbeta utnyttjandet rätt effektivt genom att samhället började fördöma det heterosexuella utnyttjandet av barn och ungdomar. Som det ser ut idag skyller man helst på fjortistjejer när 30-åriga män super ner dem och sätter på dem. Hebefili är macho och det är tjejerna som har ansvar för vuxna mäns sexualitet. Detta ser vi om och om igen, och även om man omformulerar lagstiftningen letar rättsväsendet efter kryphål för dessa testosteronosande pitthjältar. Att få sätta på lammkött ska ju vara var mans rätt, att ta ansvar för vad man gör i kåtdimmorna verkar vara helt omöjligt för en vuxen man.Gabriella S skrev 2007-11-02 20:13:24 följande:
    I den mån det sker, så är det alldeles förfärligt. Men två fel gör väl inte ett rätt?

Dessutom har du fel: en 30-åring skulle inte komma undan straff om han supit en 14-årig flicka redlös och haft sex med henne i redlöst tillstånd. Däremot skulle en pojke som var jämnårig eller bara lite äldre kunna komma undan med det.

Vidare tror jag att det är något ANNAT som också är fel, om 14-åriga flickor överhuvudtaget befinner sig borta från hemmet på kvällar och nätter, i miljöer där det dricks sprit, i sällskap med främmande pojkar och män, och utan vettiga vuxna som förklä...

Jag kommer helt enkelt inte att tolerera ett sådant beteende från min dotter, när hon kommer till den åldern. Om hon skulle vilja det själv. Vilket jag förstås hoppas att hon inte gör...
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-11-04 19:05:55 följande:

Gabriella S skrev 2007-11-04 19:03:57 följande:
    Och om det gäller alla religiösa symboler, alltså även kors och vigselringar?
    Ja. Om man arbetar i vården, t.ex., så får man inte ha några fingerringar eller smycken med långa kedjor, helt oavsett vad de symboliserar. Av rent hygieniska skäl. Jag ser inget konstigt med det.
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?