Inlägg från: Gabriella S |Visa alla inlägg
  • Gabriella S

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Dorian Ertymexx skrev 2007-11-04 00:24:04 följande:

Gabriella S skrev 2007-11-04 00:21:27 följande:
    Sant. Men varför gör inte kristna heterosar samma sak då? Om det är så OK.
    Om de är vänner, så bor de väl ihop som vänner. Är de mer än vänner, så gifter de sig. Eller väljer att leva som sambos - det finns det även troende kristna som gör idag.
  • Gabriella S
    elfling skrev 2007-11-04 00:28:49 följande:
    Gabriella S skrev 2007-11-04 00:09:41 följande:
    Det är en mänsklig rättighet att få gifta sig.Var står det att heterosexuella men inte homosexuella skall få gifta sig?
    Det framgår väldigt tydligt i FN:s stadgar att det är familjer bestående av mamma, pappa och barn som ska skyddas. Försök inte läsa in något där som inte finns...
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-11-04 00:34:21 följande:

Gabriella S skrev 2007-11-04 00:22:41 följande:
    En del menar att han var svart... hittade inte den passagen.Däremot..."9:21 And he drank of the wine, and was drunken; and he was uncovered within his tent. 9:22 And Ham, the father of Canaan, saw the nakedness of his father, and told his two brethren without. 9:23 And Shem and Japheth took a garment, and laid it upon both their shoulders, and went backward, and covered the nakedness of their father; and their faces were backward, and they saw not their father's nakedness. 9:24 And Noah awoke from his wine, and knew what his younger son had done unto him. 9:25 And he said, Cursed be Canaan; a servant of servants shall he be unto his brethren. 9:26 And he said, Blessed be the LORD God of Shem; and Canaan shall be his servant. 9:27 God shall enlarge Japheth, and he shall dwell in the tents of Shem; and Canaan shall be his servant.""The "just and righteous" Noah (6:9, 7:1) plants a vineyard, gets drunk, and lies around naked in his tent. His son, Ham, happens to see his father in this condition. When Noah sobers up and hears "what his young son had done unto him" (what did he do besides look at him?), he curses not Ham, who "saw the nakedness of his father," but Ham's son, Canaan. "A servant of servants shall he [Canaan] be unto his brethren." This is a typical case of biblical justice, and is one of many Bible passages that have been used to justify slavery."
    Det där vet vi. Det idiotiska är, att alla dessa föräldrar som döper sin son till Noa(h) nu, inte känner till att den där berättelsen inte är lika oskyldig som snapsvisan...
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-11-04 00:36:15 följande:

Gabriella S skrev 2007-11-04 00:30:25 följande:
    Oh please. Så FNs stadgar menar att det är helt OK att stena och mörda homosexuella?
    Nej. Det har ingen sagt. Du måste LÄSA inläggen innan du svarar, annars är det ingen idé.

Jag svarade elfling som påstod att det står i FN:s mänskliga rättigheter att alla länder på jorden måste ändra sina lagar så att landets homosexuella får gifta sig. Det står ingenstans. Jag hatar sådant där, när man försöker ljuga sig fram i debatterna - och speceillt dumt är det, när det är så himla lätt att googla på "de mänskliga rättigheterna".
  • Gabriella S

Free Spirit skrev 2007-11-04 00:50:17 följande:

Vel, Jesus var meget hadde klasse og stil..og drev aldri med påhhopp på noen.
    Vet du, jag tror att det är meningslöst att försöka diskutera med Dorian. Eftersom han bara raljerar bort allting, och inte kan bedriva en seriös diskussion. Jag har mest lust att lämna den här tråden nu, för jag orkar inte.
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-11-04 00:54:59 följande:

Free Spirit skrev 2007-11-04 00:53:00 följande:
    ...men ack så fel.Vänd andra kinden till, sa Jesus.Han skulle nog accepterat både homovigslar och vänt andra kinden till och stött homoadoptioner i samma veva. Och inte pekat finger åt motståndarna, utan bjudit alla på fisk och vin. Från ett glas saft och en liten torsk.Men vad vet jag, jag kanske missade passagen där Jesus säger att man ska fördömma, hata, förbjuda och trakassera. Har ju inte läst SÅ noga trots allt.
    Nej, för om han skulle ha gjort det så skulle han visat det. Det fanns homosexuella även på hans tid. Hade han tyckt att det var viktigt att visa att det var OK med homosexualitet, så hade han helt säkert sökt upp ett bögpar och hållit en predikan om att det skulle anses OK hädanefter.

Man kan faktiskt inte tillskriva Jesus åsikter som inte står någonstans, och sedan - med denna lögn som ursäkt - börja tvinga kristna kyrkor att viga homosexuella. Faktiskt. Det mest skrämmande i hela den här frågan, är att det faktiskt finns dom som på fullt allvar försöker göra just det...

Det är ÄNNU värre än nazisternas och sovjetkommunisternas behandling av kristendomen. Det var rakare och rejälare att förkasta den helt, och bränna alla Biblar, som de gjorde, än att försöka skriva om Bibeln och tvinga de troende också till att tro på den nya versionen, och tvinga präster att förrätta akter som är emot den kristna tron - som vissa vill göra här...
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-11-04 00:59:30 följande:

Free Spirit skrev 2007-11-04 00:50:17 följande:
    Det var för övrigt sten nummer fyra.Men vi förlåter. Gå och synda icke mer. (börjar bli tjatigt här)
    Det här är bra barnsligt. Inser du det inte själv? Du FÖRSTÖR tråden med det här, för man orkar inte stanna och försöka föra en seriös debatt med dig.
  • Gabriella S
    bbpop skrev 2007-11-04 01:05:45 följande:
    Vi som inte håller med drivs INTE av PK-ideal eller trendkänslighet. Respektera det.
    Jo. Det är jag helt säker på att ni gör. För OM det hade gått att göra en sådan rimlig tolkning av Bibeln, som att homosexualitet är OK och homosexuella skulle få gifta sig, så skulle den redan ha gjorts någon gång under de TVÅ ÅRTUSENDEN som skriftlärda och språkkunniga män och kvinnor har sysslat med att tolka den. Eller hur..?

Den här "alternativa" tolkningen kom fram som gubben i lådan bara PRECIS nu när det blev PK att det BORDE gå att tolka Bibeln så...
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-11-04 01:18:11 följande:

Free Spirit skrev 2007-11-04 01:13:40 följande:
    Inte? Så varför kastade han inte första stenen på Maria Magdalena? Varför lovade han tjuven på korset bredvid himmelriket? Varför bjud han in hundratals syndare till picnic vid stranden?Seriöst, har du läst bibeln på sistone?
    Du FATTAR inte. Att ta ett snack med en syndare efter att synden är begången, få honon att förstå att han har syndat, och säga att han är förlåten, men att han INTE SKA SYNDA MER, är något helt annat än att säga att synden är OK och till och med trevlig, och stå och välsigna den i förväg! (Vilket man skulle göra om man skulle börja viga homosexuella.)

Fattar du verkligen inte skillnaden?
  • Gabriella S
    elfling skrev 2007-11-04 01:34:38 följande:
    Free Spirit skrev 2007-11-04 01:30:02 följande:
    Jag respekterar din åsikt på det sättet att jag inte skriker ut saker som att du är onormal, onaturlig, äcklig, lurar in barn/ungdomar till kristendomen, inte borde få ha de och de mänskliga rättigheterna osv osv, bara för att jag inte håller med om det du säger.Det jag ber dig göra, är att se bortom din egna världssyn, och ACCEPTERA att människor fungerar olika. Att det finns kristna som ser på sin tro annorlunda än vad du gör, att det finns människor som ser på världen annorlunda än vad du gör.Jag ber dig inte omfamna homosexualiteten, det skulle jag bara göra om du bad mig omfamna kristendomen. Vi har helt enkelt olika åsikter, jag kämpar för det jag tycker är rätt. Att ett samkönat par skulle få gifta sig i kyrkan, och bli välsignade av en präst som tyckte att det hela var rätt, hur drabbar det dig? Det är det jag undrar, för jag kan faktiskt inte se det...
    Du kan ju inte jämföra kristendomen, eller någon annan religion, med en sexuell avvikelse. Det är väl ingen kristen som säger att muslimer är äckliga eller avskyvärda heller..? Man kan helt enkelt inte jämföra två så skilda saker som du gör nu, det är KRÄNKANDE!
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?