Inlägg från: Gabriella S |Visa alla inlägg
  • Gabriella S

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Dorian Ertymexx skrev 2007-11-03 20:04:25 följande:

Gabriella S skrev 2007-11-03 20:01:55 följande:
    På en nivå som de flesta kunnat acceptera... exakt. I vildmarken i Afrika. Eller tror du att idéer som att tämja elden, bli bofast, utvandra till nya marker var sådant som de flesta tyckte var grejt? Folk har ALLTID varit emot nymodigheter. Precis som att folk ALLTID har klagat på den yngre generationen. Det är historiens cirklar. För tvåtusen år sedan satt en bunt fariséer och tyckte samma sak som du över den där perversa snickaren som drog runt med horor på stan utan att skämmas. Well. What goes around comes around.
    Det där går inte att jämföra. Däremot går det att jämföra med det dekadenta tillståndet bland Paris' adel precis före den franska revolutionen. Och även det dekadenta tillståndet i den engelska överklassen, precis före reformationen. (Cromwell och gubbarna, vet du...)

Det är exakt samma vindar som blåser nu. Exakt samma rättmätiga vrede. Och då kan det i stället - som det gjorde i de två fallen - gå för långt åt andra hållet. Det är därför det hade varit bättre om de dekadenta hade haft vett att bättra sig i tid, så hade inte all blodsutgjutelsen behövt ske.
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-11-03 20:07:13 följande:

Gabriella S skrev 2007-11-03 20:05:51 följande:
    Ja just det... för folk går med i SD och ND för att de inte gillar BÖGAR. Juuuuusst så var det ja.*skakar litet liv i Gabriella och pekar på FRÄMLINGSFIENTLIGHETEN*
    Ja, det också. Men det handlar inte om främlingsfientlighet, utan om att svenska folket i allmänhet - som inte lever i de skyddade bostadsområden och med de garanterade välavlönade arbetena som vår politikerklass, som fattar dessa beslut - ser att situationen har blivit ohållbar.

Om inte jobben, bostäderna och de offentliga medlen räcker till den egna befolkningens behov som det är, så kan man inte importera en massa nya människor utifrån. Det är en ekvation som inte går ihop, och som en sexåring skulle förstå.
  • Gabriella S
    enkelt skrev 2007-11-03 20:12:02 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2007-11-03 19:51:46 följande:
    Se nu är du där igen, försöker visa din manlighet och machoattityd med att du är omsvärmad av fagra kvinnor som inget annat vill än att kyssa dig.Och visa att du har rätt och andra har fel. Det är något med din självkänsla som det inte står riktigt rätt till genom att försöka hävda dig här på familjeliv bland gravida kvinnor och småbarnsmammor.Så varför hänger du då större delen av din vakna tid här på familjeliv om du nu är så omsvärmad av fagra kvinnor? Det finns en värld utanför din ytterdörr där kvinnorna väntar på dig Ta för dig, Dorian, ta för dig
    Ja, precis! Men det blir lite svårare för Dorian när några av oss lite äldre, som inte längre har amningsludd i huvudet, kommer in i debatterna..! :)
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-11-03 19:59:10 följande:

Gabriella S skrev 2007-11-03 19:56:03 följande:
    Jodå, jag ser allvaret. Men inte samma allvar som du. Jag ser ett lååångt större hot i att neoliberaler och extremindividualister pressar på ett "sköt dig själv och trampa över lik för din skattesäkning"-samhälle än att folk vill gifta sig samkönat.Moraliskt förfall är inget förfall om det inte skadar någon. Det är långt fler som skadas av högerns angrepp på tryggheterna i samhället än av att Mark och Jonas får gifta sig.
    Det där med skattesänkningarna är en annan debatt, där jag delvis håller med. Men jag anser att homofjantet är ännu allvarligare. För det påverkar inte bara människors levnadsstandard - det påverkar människors SJÄLAR.
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-11-03 20:14:57 följande:

Gabriella S skrev 2007-11-03 20:10:09 följande:
    Duuu... Jag hatar att leka lärare (OK, jag ljuger, jag älskar att undervisa), men det var inte dekadensen folk reagerade emot. Det var att de rika slösade enorma mängder pengar på lyx medan andra svalt. Du får rösta på moderaterna ett bra par val till innan vi hamnar där, alltså.Ingen revolt, annat än rent religiösa som den försiggick i Iran och Afghanistan (och bara lyckades tack vare USAs hjälp) har skett i angrepp mot "dekadensen".Det SD och ND är emot är invandrare. Klart, de gillar inte bögar heller, men det är inte samkönat äktenskap de vill bli av med, utan BÖGARNA. Precis som gamle förebilden Hitler. Där var det mord och inga visor, in med alla "icke-moraliska" medborgare i gasugnarna, vare sig de var bögar, handikappade, judar, invandrare, slaver, Jehovas Vittnen, kommunister eller andra som inte ansågs riktigt passa in i ett rent fint tyskland.Du kanske ska snacka litet med dina polare så att de förstår exakt vad det är de kommer rösta på. Så inte de blir chockade när deras polare sedan försvinner om SD/ND vinner något val.
    ...Men om det vanliga, etablerade samhället hade stoppat i tid, och inte gett efter för homomaffians krav så långt som de har gjort, så skulle vanligt, normalt folk aldrig ha kommit på tanken att rösta på dom partierna heller. Folk drivs till extrema åtgärder, när de ställs inför extrema situationer.

"Min fiendes fiende är min vän" and all that...
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-11-03 20:22:33 följande:

Hade allt gått bra ekonomiskt hade ingen brytt sig om homosexuella eller invandrare. Utom de som just mått sämst, och behöver någon, något, att skylla på.
    Ja, så är det säkert för vissa. Men inte för majoriteten. Och ingen tillväxt i världen hade kunnat kompensera för de miljarders miljarder som invandringen har kostat. Det är kalla fakta. Det har inget att göra med att någon ser annorlunda ut (d.v.s. återigen - för en liten grupp så kanske det med hudfärg och ras har betydelse, men inte för majoriteten av alla som inser att invandringen är ohållbar).

Det säger väl egentligen sig självt. Om du har en stad, där många 25-åringar bor hemma hos mamma för att det inte finns några lägenheter, och, ännu värre, många misshandlade kvinnor bor kvar hos sina män för att det inte finns några lägenheter.

Är det då vettigt att, när det äntligen blir en ledig lägenhet, importera en familj från SOMALIA som får flytta in i den??? Som sagt, en sexåring skulle fatta att det inte var vettigt. Men dom som styr landet har stannat på en lägre intelligensålder än sex år...
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-11-03 20:34:02 följande:

Gabriella S skrev 2007-11-03 20:30:09 följande:
    Och du - de som blir misshandlade men vill fly från sina misshandlare har förtur.Som vanligt - LÄS PÅ innan du kastar ur dig populistisk dynga.
    Nej, inte framför en familj som anses mogen att flytta från flyktingförläggningen. Jag VET att det är så.

En annan sak i sammanhanget, är att soc. automatiskt går in och betalar hyran för flyktingfamiljen. Men för en svensk så är det näst intill omöjligt att få en hyreslägenhet, om han eller hon inte har en fast anställning. Soc. har möjligheten att gå in och garantera hyran för svenskar också, men väldigt ofta så gör de inte det för att det är emot deras policy.

Det betyder att en kvinna som inte har någon egen inkomst inte kan flytta ifrån sin man, ens om lediga lägenheter finns.
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-11-03 20:34:02 följande:

Gabriella S skrev 2007-11-03 20:30:09 följande:
    Nu är du ute på hal och dessutom konstgjord is. Invandringen ger väldigt mycket, det kostar inte bara. För trettio år sedan hade Sverige inte ens klarat sig utan invandring, dessutom.
    Arbetskraftsinvandringen var ju en annan sak. Och dom som kom då har integrerats ganska bra, också. Det var senare det gick överstyr.
  • Gabriella S
    Tussiluskan skrev 2007-11-03 20:46:41 följande:
    Bra, Gabriella, då har du åtminstone fattat att homo är lika naturligt som hetero och ingenting man väljer! Och visst, man kan kanske få dig att sluta utföra heterosexuella handlignar till förmån för homosexuella handlingar, men varför skulle jag vilja få dig att gå emot din natur?Och varför, på samma sätt, skulle du vilja att en homosexuell gick emot sin natur?Gabriella S skrev 2007-11-03 19:52:40 följande:
    Då är vi där igen: att något är medfött är inte detsamma som att det är naturligt! I så fall skulle alla medfödda sinnessjukdomar också vara "naturliga" eller hur?
  • Gabriella S
    Blåbärspaj skrev 2007-11-03 20:50:22 följande:
    Gabriella S skrev 2007-11-03 20:47:30 följande:
    mm flyktingar har det alldeles för lätt eller vadå ...gud söger då jag.
    Jag tror så här, att det bästa hade varit om vi hade kunnat arbeta för dessa människor på plats. Att hjälpa dem att leva sina liv på ett drägligt vis DÄR DE LEVER. Där de hör hemma.

Först akut i flyktinglägren, och sedan genom jordbruksprojekt, bevattningsprojekt, yrkesskolor, hälsoprojekt, microlån... Sådant som Lutherhjälpen sysslar med (där jag är med). Jag tror inte att det var någon bra idé för NÅGON - varken för dom eller för oss - att flytta dem över halva jorden...
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?