Dorian Ertymexx skrev 2007-11-03 13:29:02 följande:
Om vi inför samkönat äktenskap kan alla präster, imamer, rabbiner, lyktgubbar och tomtar som vill viga samkönade få göra det, och de som inte vill kan få slippa. Ingen vill tvinga någon att göra något mot sitt samvete.Och, du... homosexualitet är straffbart i döden i judendom och GT-vänlig kristendom också. Så sluta kasta sten i glashus. Islam är INTE värre än andra religioner, hur mycket du än tjurar om det.Det är dessutom rysligt OT i denna redan infekterade tråd.
Fast jag såg nu att till och med Bisp Lind (som är homovänlig) hade fattat vad risken är med att införa samkönade äktenskap och avskaffa kyrkans vigselrätt på samma gång. Nämligen att alla som går miste om kyrkbröllop på grund av detta (och NEJ, en välsignelseceremoni efter den riktiga vigseln kan INTE ersätta ett kyrkbröllop) kommer att tycka att det är de homosexuellas fel.
Jag vet inte om han faktiskt hade hjärnceller nog för att komma fram till det här själv - jag blev glatt förvånad när jag såg hans yttrande i tidningen! - eller om någon annan mycket pedagogiskt och tålmodigt hade förklarat det för honom...
D.v.s.: är det de homosexuella man vill hjälpa med den här reformen, så lär det få rakt motsatt effekt. Det kommer att bli ett hat utan like mot de homosexuella, från alla som har planerat ett romantiskt kyrkbröllop, för sin egen eller sin dotters räkning, och nu (om det blir så) kommer att gå miste om det bara för homosarnas skull...