Inlägg från: Gabriella S |Visa alla inlägg
  • Gabriella S

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Dorian Ertymexx skrev 2007-10-31 23:12:44 följande:

Och jag har fortfarande inte hört varför rika får gifta sig, men inte homosexuella, då Jesus aldrig själv sagt något om homosexuella, men var VÄLDIGT tydlig om rikedom och rika...
    Jo, jag har förklarat det tusen gånger. Vigseln har inte ett naturligt samband med rikedomen. Alltså: att prästen viger paret, är inte samma sak som att han sanktionerar dem att fortsätta samla pengar på hög, eventuellt på olagligt sätt, och utan att dela med sig till de fattiga.

Men om en präst skulle viga ett samkönat par, så är det just det parets speciella skötesynd som han skulle sanktionera: att de skulle gå hem och ha sex med varandra.

(Och det här tror jag att de begriper, egentligen. Du GÖR dig bara dum nu...)
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-10-31 23:15:23 följande:

Gabriella S skrev 2007-10-31 19:50:31 följande:
    Klart det har!Om en vigsel mellan samkönade är ett tecken på att det är OK att vara samkönad, måste ju ett äktenskap mellan feta vara ett tecken på att det är OK att vara fet, eller hur?Eftersom du anser att samkönade inte ska vigas ens om de svurit celibated, och inte ska idka sex, eftersom du menade på att risken alltid finns för att de ändå syndar, måste ju samma gälla rika och feta. De svär ju inte att de ska ge bort alla sina ägodelar eller banta i nöd och lust, eller hur?
    Alltså, vigsel och celibat går inte ihop. Vigseln ÄR en sanktion för paret att börja ha sex med varandra.

Angående de feta igen, då: en korrekt liknelse är snarare, att en homovigsel går att jämföra med en speciell, nyinrättad ceremoni för ett antal fetton, som avslutas med orden: "Gån och äten er feta i Herrens frid".
  • Gabriella S
    Tussiluskan skrev 2007-11-01 08:34:18 följande:
    Gabriella S skrev 2007-10-31 21:00:44 följande:
    Anledning till att syskon inte ska få leva i ett sexuellt förhållande:Om två syskon får barn med varandra så får barnet lida, därför att det blir missbildat och utvecklingsstört. Personligen tycker jag att det verkligen är äckligt att två syskon vill ha sex med varandra, men så länge de inet skadar mig eller någon annan är det inte upp till mig att tala om för dem hur de ska leva. Jag kan sitta hemma och tycka att det är äckligt och låta dem vara ifred.Anledning till att homosexuella inte ska få leva i ett sexuellt förhållande:........finns ingen. Det är INGEN av er som har kommit med en anleding.
    Ja, men där har vi det igen: många av oss tycker att det är minst lika äckligt att föreställa sig två av samma kön som har sex med varandra.

Angående det där med inaveln, så skulle man ju lätt kunna kräva av två helsyskon, precis som av två halvsyskon som ansöker om att få gifta sig, att en av parterna steriliserar sig innan. Det är ett enkelt ingrepp i alla fall hos mannen.

Det är således inte bara oron för avkomman det handlar om, utan även att ett äktenskap mellan syskon - precis som ett äktenskap mellan två homosexuella - skulle såra den allmänna anständighetskänslan.
  • Gabriella S
    Shadilly skrev 2007-11-01 12:14:30 följande:
    Var kommer flatorna ifrån? Singelpappor?
    Det har jag ju sagt förut, att det VET jag inte. Någon gång när jag får tid så ska jag se om det finns några forskningsrön om det.
  • Gabriella S
    Tussiluskan skrev 2007-11-01 08:46:15 följande:
    Om du verkligen är intresserad av det här med hur man blir homosexuell, så finns det ganska mycket forskning som gjorts om det som du kan ta del i. Det är inte vanligare att man är homosexuell om man växt upp med en ensamstående mamma, så det kan inte ha med saken att göra. Varför skulle någon som var född heterosexuell börja tända på det egan könet för att den inte har någon pappa? Du har däremot mycket större risk för att tex hamna i fängelse och vara arbetslös om du saknar en pappa.
    Så här: problemet med pojkar som inte har någon riktig fadersgestalt (det kan alltså finnas en pappa i familjen, men att han är svag och inte en riktig man som pojken kan respektera och forma sin egen mansroll efter), är att de inte vet hur de ska göra för att vara en man.

Och då kan det gå åt lite olika håll. Antingen att han formar sig efter mamman i stället, och börjar intressera sig för samma saker som hon. Heminredning, kläder, frisyrer... Blir som en väninna till henne, kommer in i ett feminint beteendemönster med skvaller och testunder och så vidare. Och då ligger homosexualitet nära till hands, om det dessutom finns en genetisk predisposition för det.

ELLER så kan han söka desperat efter en idol av något slag att forma mansrollen efter. Men det är svårt att veta vad som är "lagom" manligt, eftersom han inte har någon man i sitt dagliga liv att studera. Och då kan det lätt bli en gängledare - en äldre, kriminell pojke. Eller en gestalt i fiction-världen: en macho film-, TV-serie-, dataspels- eller serietidningsgestalt. Eftersom en ensam mamma har svårt att hålla efter en son, när han börjar bli fysiskt starkare än hon, så kan det här lätt urarta i våld, droger och kriminalitet.
  • Gabriella S

Mikkel räv skrev 2007-11-01 11:01:25 följande:

Gabriella - jag förstår att du är upprörd, men:1) Kalla inte överviktiga människor "fetton".2) Kalla inte präster som utför en rit som kyrkan godkänt och sanktionerat "sinnessjuka".
    1. Okej - du har rätt - det var ett olyckligt ordval. Men det var inte jag som drog upp de överviktiga i diskussionen från början.

2. Vilken kyrka har godkänt och sanktionerat offer till Baal, menar du..?
  • Gabriella S
    Shadilly skrev 2007-11-01 12:55:04 följande:
    Ah, men det här motsägs ju av att homosexuella män inte är vad du menar är traditionellt feminina. De är inte frisörer, heminredare och designers allihop heller. Vissa kör traversen på LKAB liksom. Det coola är att trots en uppväxt utan närvarande pappa, blev brorsan varken bög eller gängledare. Han blev en helt vanlig strejt snickare... Jag tror du haltar lite med faktan igen Gabbe! Gabriella S skrev 2007-11-01 12:47:38 följande:
    Det är väl ingen som har sagt att ALLA pojkar utan närvarande pappa blir antingen bögar eller kriminella. Det handlar om STATISTISKA skillnader, som allt annat.

Det viktiga är att man inte tabubelägger sådana här forskningsrön, utan sprider dem så att mammor som blir ensamma med söner vet vad de ska göra respektive inte göra. Det är t.ex. jätteviktigt att försöka ge sonen något slags _bra_ manlig förebild tidigt. T.ex. en fotbollstränare. Och en bra manlig gemenskap - det kan vara fotbollslaget.

Dessutom: nog sjutton är bögar överrepresenterade bland de designers, frisörer och heminredare!
  • Gabriella S
    Tussiluskan skrev 2007-11-02 13:22:39 följande:
    Ha, ha, jag tror Gabriella S fick det lite hett om öronen här, kanske törs hon inte skriva mer?
    Nja, vissa av oss har ett liv utanför nätet också..! ;)
  • Gabriella S
    bbpop skrev 2007-11-01 14:39:10 följande:
    Gabriella S skrev 2007-11-01 12:47:38 följande:
    Hur definierar du "en riktig man"? Tror du att det finns en unversell definition som alla kan vara överens om? Kan en "riktig man" inte vara homosexuell? Måste man vara "en riktig man" (enligt din definition då) för att vara "en god manlig förebild"?
    Snabbt svar: nej, en homosexuell man kan VERKLIGEN inte vara en riktig man... Och detta är en anledning till att det skulle vara så vansinnigt med homoadoptioner. Det barn som kom till två bögar, skulle för det första inte få någon mamma som kvinnlig förebild, och det skulle till råga på det inte heller få en pappa som manlig förebild, eftersom en homosexuell man per définition inte kan vara en manlig förebild...

Det skulle vara nästan omöjligt för det barnet att utvecklas normalt psykiskt, när det gäller sådana saker som könsidentiten och sexualiteten.
  • Gabriella S
    Tussiluskan skrev 2007-11-01 14:48:04 följande:
    Men visst, säg att ett jätteförälskat par får reda på att de egentligen är syskon - ska de då inte få leva tillsammans om de ser till att inte skaffa sig barn? Jo, jag tycker det, det är inte min sak. Det finns ingen anledning till att de inte ska få det. Och vad du tycker är moral är inte vad jag tycker är moral. I min värld så måste något vara skadligt för någon för att vara omoraliskt, och eftersom du inte kan påvisa vem som skulle skadas av att homosexuella fick leva som ett par eller gifta sig så kan man inte säga att det är omoraliskt, eller hur?Och du pratar om Gabriella S skrev 2007-11-01 12:47:38 följande:
    Det här har vi redan varit igenom en gång, och jag kopierade ju in incestutredningen här då. Det handlar om att det ÄR skadligt att gränser flyttas, för det innebär att människors moraluppfattning ändras.

OM det skulle vara tillåtet för två vuxna syskon som själva är med på det att ha sex, så skulle snart människors allmänna rättskänsla och anständighetskänsla mattas av. Man skulle börja tycka att det inte är så farligt. Och då skulle steget för den storebror som inte hittar en flickvän, att i stället börja utnyttja sin syster när föräldrarna är borta från hemmet, inte vara lika stort. Och det skulle inte kännas lika angeläget att ge den flickan hjälp, om hon bad om den. Hela samhället skulle urarta!
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?