Inlägg från: Gabriella S |Visa alla inlägg
  • Gabriella S

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Dorian Ertymexx skrev 2007-10-08 21:14:58 följande:

Gabriella S skrev 2007-10-08 20:07:27 följande:
    Tala för dig själv. Jag har sett bokstavstroende i den här tråden. De lär inte tro att världen är 5 miljarder år gammal, och universum 15 miljarder år. Vill minnas någon som skrattade åt vetenskapen bara några inlägg upp.
    Sedan är det ju också skrivet, att "För Gud är en dag såsom tusen år, och tusen år som en dag". Så om vi här, med vår begränsade jordiska fattningsförmåga, räknar världens ålder i årtusenden eller årmiljarder är egentligen helt oväsentligt...
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-10-08 21:32:08 följande:

Gabriella S skrev 2007-10-08 21:25:34 följande:
    Universums ålder är oväsentligt, ja, för frågan är om gud är oföränderlig. Om gud inte kan förändras, hur kom gud på idén att skapa universum?
    Men inse då också att du inte KAN förstå det nu. Ingen av oss kan det. Frågorna är för stora för oss här och nu. Vi får veta tids nog..! :)
  • Gabriella S
    Tussiluskan skrev 2007-10-09 15:07:14 följande:
    Dorian: men varför tror du på en skaparkraft? Jag har ingen som helst anledning att tro på något som det inte finns bevis för. Om jag undrar hur blommorna blev till, så kabn jag få reda på det genom att ta del av vetenskapliga bevis, jag tror inte på hörsägen om att allt blev till poff bara så där för att någon har skrivit det i en bok för tusen eller mer år sedan. Jag tycker att det är extremt obehagligt hur vuxna människor kan tro på alla dessa skrönor och myter om gudar, djävular, demoner och spöken och troll och allt vad det är! Tänk vilket bra liv många skulle kunna ha om det inte vore för världsepedemin religion!
    Menar du då att du tror att alla som är troende (på NÅGON religion överhuvudtaget) lever dåliga liv? Och att alla som är ateister lever bra liv? Då måste alla ha haft fantastiska liv i Nazityskland och de gamla kommunistländerna, där religionsutövning var förbjuden till och med..! SMART, hör du du..!
  • Gabriella S
    markera skrev 2007-10-10 19:25:58 följande:
    Kanske lite on tpoic men i alla fall:
    Pressmeddelande från RFSL förbundet: Oppositionen visar vägen i frågan om könsneutralt äktenskap
    I samband med årets allmänna motionstid i riksdagen har socialdemokraterna, vänsterpartiet och miljöpartiet lämnat in en flerpartimotion rörande införandet av en könsneutral äktenskapsbalk. I den begär de att regeringen återkommer under våren med en proposition i ämnet. RFSL gläds åt initiativet.
    Frågan kring en könsneutral äktenskapsbalk har aktualiserats i samband med att ensamutredaren Regner lämnade över sitt betänkande till regeringen i våras. Frågan är nu ute på remiss men flera aktörer är oroliga att frågan kommer att skjutas på framtiden av regeringen. ? Frågan är enormt viktig och denna motion bevisar att frågan om äktenskapet är större än partipolitik. Det handlar om mänskliga rättigheter, säger Sören Juvas, förbundsordförande RFSL, i en kommentar. Enligt ensamutredarens förslag skulle frågan beslutas av riksdagen redan under hösten för att kunna träda i kraft redan den 1 januari 2008. Regeringen valde dock att dra på remissförfarandet och förlänga denna ända till den 15 januari 2008. ? Lägger regeringen frågan i en ytterligare längbänk efter remisstidens utgång kan det inte tolkas som någonting annat än ett bristande ledarskap inom regeringen, fortsätter Sören Juvas. ? Vi förväntar oss att oppositionens agerande kan tjäna som en sporre för regeringen att återta initiativet i frågan, avslutar Sören Juvas.
    För ytterligare information, kontakta: RFSL:s pressekreterare, Thomas Laurell, tfn: 0736-60 32 64 eller e-post: thomas.laurell@rfsl.se" target="_blank">thomas.laurell@rfsl.se Det går att prenumerera på RFSL:s pressutskick. Anmäl dig via: press@rfsl.se" target="_blank">press@rfsl.se
    RFSL, Riksförbundet för homosexuellas, bisexuellas och transpersoners rättigheter, bildades 1950 och är därmed en av världens äldsta organisationer av sitt slag. RFSL verkar genom politiskt påverkan, informationsarbete och sociala och stödjande verksamheter.
    Det enda raka vore att ordna en folkomröstning. För det är en så principiellt viktig fråga, och folket i stugorna vill inte ha "könsneutral lagstiftning". Och ska det vara folkstyre i det här förbannade landet, så ska det vara det i den frågan också..!
  • Gabriella S
    markera skrev 2007-10-10 20:08:56 följande:
    Ja varför inte, folkomröstningarnär ju trevligt. Lite kostsamma kanske och de politiker vi har är väl demokratiskt valda att fatta beslut men visst.
    Det funkar ju inte så, eftersom det har blivit PK att jamsa med. Därför vågar ingen driva frågan att inte tillåta det ena och det andra (äktenskap, adoptioner...) för homosarna, samtidigt som majoriteten av folket egentligen sitter och önskar att någon skulle göra det...

Det är samma sak som med massinvandringen. Folk i stugorna vill inte ha den; de flesta politiker vill antagligen inte ha den heller. Men ingen vågar ta upp frågan, och under tiden fortsätter det...
  • Gabriella S

markera skrev 2007-10-10 20:15:08 följande:

Men, tror du inte att majoriteten du nämner har förstånd att rösta fram andra politiker då?
    I så fall måste de ju rösta på små icke-etablerade partier. Eftersom dom är dom enda som vågar driva frågorna - dom har ju s.a.s. inget att förlora! Typ Sd. Och det är nog många som drar sig för det.
  • Gabriella S
    bbpop skrev 2007-10-10 20:19:59 följande:
    Gabriella S:Nu ska man ju inte dra för långt gående slutsatser av en omröstning på FL, men tycker du inte att resultatet här kan ses som en indikation på att ändå många tycker att äktenskapslagen ska vara könsneutral? Eller menar du att PK-normen är så stark att man inte vågar rösta efter sin verkliga övertygelse ens i en anonym omröstning på internet?Och vilken massinvandring är det du talar om?
    Nu är "befolkningen" här på fl i genomsnitt ganska ung... Det finns äldre och mognare och klokare och erfarnare människor ute i landet!

Angående massinvandringen så har vi tagit emot fler flyktingar i förhållande till folkmängden än något annat europeiskt land. (Kanske till och med än något annat land överhuvudtaget..?)

(Men nu är vi OT.)
  • Gabriella S
    bbpop skrev 2007-10-10 20:46:43 följande:
    Gabriella S:Ja, som sagt var, jag vet att FL-omröstningar ska tas med en nypa salt eller sju. Det enda jag vill ha sagt är att resultatet här ändå måste kunna ses som ett tecken på att många "i stugorna" inte delar din åsikt. KD är väl idag det enda av riksdagspartierna som är uttalade motståndare till ett könsneutralt äktenskap, och de har gått bakåt i de senaste opinionsmätningarna. Jag tror t o m att de låg under 4% i förra veckan. Borde de inte snarare gå framåt om motståndet nu var så starkt?
    Nu är det ju också så, att de flesta av oss inte är fixerade vid endast en fråga. Utan vi måste ofta kompromissa. Även om jag alltid har röstat på Kd, för att se bara till mig själv, så var jag till förra valet tveksam eftersom de var emot höjd bensinskatt och emot bibehållen fastighetsskatt. Valet är alltså inte alltid så enkelt!
  • Gabriella S
    bbpop skrev 2007-10-10 20:58:48 följande:
    Gabriella:Ja, självklart är riksdagsvalet en kompromiss. Men eftersom du skrev att den här frågan är en viktig principfråga och att det finns ett stort motstånd bland väljarna så borde det kanske synas iallafall litegrann i opinionsmätningarna. Även om det naturligtvis är andra frågor som väger in så skulle man väl kunna tänka sig att KD åtminstone inte backade, med tanke på att frågan ändå har fått rätt stor uppmärksamhet under den senaste tiden.
    ...eller så har folk gett upp om Kd, för att de är för flata. Och gått över till Sd eller Nd... Det blir ju tyvärr så, när riksdagspartierna mjäkar för mycket. Folk finner sig en viss tid, men förr eller senare blir de så arga att de inte bryr sig om konsekvenserna av vad de röstar på längre..!
  • Gabriella S
    mindless skrev 2007-10-10 21:19:51 följande:
    SCB säger att 46 % är för 31 mot. Dock tycker jag inte det spelar någon roll, eftersom en majoritet inte ska bestämma vilka rättigheter en minoritet ska ha.
    Nähä. I så fall måste vi även tillåta äktenskap med grisar, den dag som det finns en minoritet som lobbar för det...
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?