Inlägg från: Gabriella S |Visa alla inlägg
  • Gabriella S

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

bbpop skrev 2007-10-23 18:19:26 följande:
    Jag kan intyga att Mikkel är präst i Svenska Kyrkan.
    Då bör Mikkel läsa på regelverket en gång till... Utan att tänka på någon särskilt individ nu, så finns det fruktansvärt många okunniga präster inom Svenska Kyrkan, om man jämför med den katolska.
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-10-23 18:16:10 följande:

Gabriella S skrev 2007-10-23 18:01:18 följande:
    Det var det fram till nyligen även i västerlandet. Så sent som på fyrtiotalet dödades homosexuella i tusentals i Europas mitt.
    Ja. Och din poäng var..?
  • Gabriella S
    bbpop skrev 2007-10-23 20:41:56 följande:
    Å, men det är många homosexuella par som pratar om "vigsel" och att de "gifter sig" trots att (- eller kanske just därför -) de naturligtvis är alltför väl medvetna om att det inte officiellt och juridiskt kallas så. Jag ser inget problem med detta.
    Visst, och det är ett misstag som en lekman har rätt att göra. Men inte medlemmar av den yrkesgrupp som förrättar de olika akterna. De MÅSTE kunna se skillnad, och veta vad som är tillåtet och vad som inte är det...
  • Gabriella S

Mikkel räv skrev 2007-10-23 20:35:18 följande:

se www.svenskakyrkan.se/default.aspx&re... ang patrnerskap och svenska kyrkan.
    Så det görs alltså inne i själva kyrkorummet nu - och inte på kyrktrappan..? Det blir bara värre och värre...
  • Gabriella S

Mikkel räv skrev 2007-10-23 22:35:12 följande:

I väntan på en ny äktenskapsbalk och ett beslut om vilken roll Svenska kyrkan kommer att ha som förrättare av juridiskt bindande vigslar/partnerskap är välsignelseakten det närmaste vi kommer att kunna erbjuda homosexuella ett kyrkbröllop. Att därför kalla det för att "viga" det paret är inte okunnighet ett en felsägning, det var mycket medvetet från min sida.
    Snygg räddning..! :)
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-10-24 06:26:06 följande:

Jag tycker framförallt att det är ironiskt att det är damen som jag rättat i princip varenda faktadetalj som försöker tala om för en yrkeskår att de har fel. Ehheh.
    Nu är det ju ingen oberoende expert som har avgjort om dina "rättningar" är det rätta, eller hur..? Jag råkar kunna dom här sakerna...
  • Gabriella S
    Shadilly skrev 2007-10-24 02:34:40 följande:
    Gabriella S skrev 2007-10-23 18:29:59 följande:
    Gör det? Hur har du kommit fram till det? Berätta gärna var du funnit någon kunskapsmässig jämförelse mellan präster i Svenska Kyrkan och den katolska.Jag har ett brinnande intresse av att få höra var du inhämtar all din information.
    Det räcker ju med att se på skillnaden i utbildningstid, krav och engagemang. Katolska präster börjar vanligen sin utbildning redan i gymnasiet, genom att gå på ett speciellt förberedande teologiskt college. Därefter följer ett speciellt prästseminarium i flera år, där de lever som munkar, avskilda från den övriga världen till stor del, helt inriktade på teologistudierna. Bland annat måste de lära sig både latin, grekiska och hebreiska. Men det är inte bara själva faktakunskaperna som skiljer, utan även det där engagemanget i att man lever som en munk redan under dom åren, officierar i de olika gudstjänsterna som man går till flera gånger per dygn i kapellet, sjunger i kören, arbetar med välgörenhet o.s.v..

Svenska studenter, däremot, pluggar först religion på universitetet som vilken universitetesstuderande som helst, och gör vad de vill på sin fritid. Det krävs också mycket mindre; bland annat behöver man bara läsa ett av Bibelns språk, och bara 20 p.. Det vill säga INGENTING mot vad som behövs för att kunna läsa och tolka själv...

Sedan följer även här ett prästseminarium (i Uppsala), men det är så kort tid och de bor inte på internat där heller.

Angående okunnigheten, så HÖR man ju många gånger på präster att de själva inte har fattat vad de predikar om - när de kommer med sina dumma egenpåhittade liknelser och exempel... Man får lust att ställa sig upp i församlingen och rätta dem...
  • Gabriella S
    markera skrev 2007-10-26 19:52:14 följande:
    Ok, så flator funkar ok då?
    Men ge dig nu. Det är faktiskt fortfarande så i muslimska länder (nu känner jag inte till lagstiftningen i ALLA muslimska länder, men i de som jag känner till) att det inte står något uttryckligen i lagstiftningen om lesbiska kvinnor.

Detta beror - självklart - inte på att lesbiskt sex skulle vara accepterat, utan på att lagstiftarna, som genom tiderna har varit män, inte ens har kunnat föreställa sig vad två kvinnor skulle kunna göra med varandra sexuellt. Vad två män kan göra, går ju att föreställa sig med lite smutsig fantasi, även om ingen direkt har berättat det för en...

I och med att folk tappar hämningarna mer och mer, och berättar sådana här saker, så har man även i de länderna blivit mer uppmärksamma på alltför nära relationer mellan kvinnor. Tidigare ansågs ju kvinnors umgänge (bland annat i ett harem) hundra procent säkert, men nu sprider sig vetskapen om att det KAN hända fula saker även mellan kvinnor. Jag har läst om det där; bland annat att föräldrar har blivit mer vaksamma på alltför varma relationer mellan deras tonårsdöttrar och deras flickbästisar.
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-10-26 19:30:29 följande:

Det enda tydliga jag hittat i NT var Paulus som svor litet över de homosexuella; väl att notera att han också sade att det var hans egen åsikt, och inte guds. Han träffade ju aldrig Jesus, så hans åsikter är det litet si och så med va...
    Jo, visst träffade han Jesus. Visserligen efter Jesu död och uppståndelse, men i alla fall..! På vägen till Damaskus, vet du väl - en underbar, och så psykologiskt trovärdig, Bebelberättelse..! :)
  • Gabriella S

Jan 39 skrev 2007-10-26 23:37:04 följande:

Att bilbeln inte fördömer flator beror nog på att kvinnor på den tiden inte sågs som mycket intressantare än kreaturen.Man fördömer ju inte sex mellan åsnor eller hundar heller.Israels lagar gäller ju i princip bara för israeliska män.
    Nja, det stämmer inte riktigt. Många gamla mosaiska lagar handlar ju om kvinnor - om deras äktenskap, om reningsceremonier efter förlossning, mens och så vidare. Jag tror mera på det som jag skrev i mitt förra inlägg: att de män som skrev lagarna inte ens kunde föreställa sig att två kvinnor skulle kunna göra något sexuellt med varandra. Det kräver ju s.a.s. mer fantasi, än att tänka sig vad två män skulle kunna göra.
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?